Den så meget grottis inspirert ut. Fungerer nok utmerket![]()
Den så meget grottis inspirert ut. Fungerer nok utmerket![]()
Det er Grottis design ja.![]()
Mange er uenig i designet og mener at de kan bedre, men det er bare de praktiske resultatene som forteller sannheten.
Ja de har utvilsomt resultater å vise tilRegner med de var bundet til å bruke orginale ventil størrelser av regelverket også?
Har du noen tanker rundt det at forbrenningskammeret strekker seg utenfor sylinderdiameteren? Med grottis design vil vel enda mer av kammeret gå utenfor med 88.9 boring.
Så vidt jeg vet så ja, det var maks 44/35mm ventiler som kunne brukes i Gr.A, men 44 mm og 35 mm delt på 92 mm borring blir henholdsvis 47,8% og 38%.
Sammenlignet med en B230 med 46/38 ventiler delt på 96 mm blir det 47,9% 39,6% så noen kjempekrise er det ikke. 44/35 på 96 mm derimot. :(
Optimalt er det jo ikke, men det er ingenting å gjøre med det. Siden alle topper er tilpasset B21 motorene, så finnes det ikke B19 toppakninger en gang.
Å legge kammeret ut til passe en B21 toppakning har vist seg å fungere greit. IKKE legg det ut til å passe en B230 topp pakning.
Da må vel 49,5% og 39,4% på 88.9mm være brukanes
Skal prøve meg frem litt mer
Det blir IKKE lagt ut til b230 boring nei![]()
Legger du de prosentene inn på 96 mm borring så ser du jo hvor du ender.
Det rette å gjøre er å sette toppen på en tom B19 blokk og så risse opp sylinderdiameteren fra undersiden av blokken. Da ser du tydelig hvor du IKKE må røre noe og hvor du kan ta litt.
GODT.![]()
Noe som er vanlig i USA og helt uhørt i Europa er å "porte sylindrene."
Har ikke en ekstra tom blokk å sette den på, men har merket opp sylinder diameter etter beste evne. Skal merke opp squish ring neste gang
Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo faktisk mulig her med 88.9 boring og 92mm pakning![]()
Hadde vært gøy å prøve![]()
Da tror jeg at jeg er ferdig med designet. Er ikke så ulikt gr.a kammer. Åpnet opp til sylinder boring rundt ventilene, freste ut det som stakk innenfor squish ringen og rundet av alle kanter. Da gjenstår det bare å frese ut alle kammerne i toppen som faktisk skal brukes
![]()
Her er det bare å si riktig vurdert og godt jobbet.![]()
Blir litt fikling med deler før alt skal monteres på bilen. I dag er det letting av brønnsvinghjul og tilpassing av ny clutch. Clutchen er den sterkeste orginale BMW M20 clutchen. Lamellen er 228mm og fra VW tranporter, som har samme spline som 360.
Endte på 8.2 kg i følge badevekta![]()
![]()
Sist endret av Olavsko; 08/11/25 kl 00:56