Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Volvo XC 60 - 2014 - Klunkelyder og vibrasjon ved stillestående giring fra P til D/R

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Antall takk

Question Volvo XC 60 - 2014 - Klunkelyder og vibrasjon ved stillestående giring fra P til D/R

Har fått en klunkelyd med litt bevegelse, stillestående, når man bytter fra P til D eller R, og noen ganger fra N til R eller D, men dette skjer ikke hver gang.
    Har også lagt merke til ørlite mer vibrasjon fra motorrommet, har en antagelse om at motorfester kanskje burde byttes?
    Åpner jeg panseret, så ser jeg at beskyttelses dekselet vibrerer litt mer enn jeg kan huske fra tidligere, men når jeg legger press på dekselet rundt oljelokket så forsvinner vibrasjonen noe og lyden forandres litt.

Bilen nærmer seg 200 000km, er det riktig å anta her at dette kan være motorfester? Eventuelt andre ting? Og er dette noe som burde byttes innenkort tid for å minske sjansen for at andre ting blir slitt eller kan man trygt kjøre med dette en stund?
    Dette er en D4 forøvrig.
    Sist endret av Nitrius; 13/10/25 kl 22:14

Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Kan vel anta at klunkingen skyldes motorfester, men skal du finne ut hvilke(t) så må noen prøve å fremprovosere ulyden med å holde brems inne og veksle mellom R/D mens man ser og lytter i/under motorrom.
    Utfør visuell sjekk av øvre og nedre momentstag, og høyre/venstre motoroppheng/feste. Sjekk for sprekker, lekkasje og løse bolter.
    Du kan også ta tak i motoren og forsøke å vugge den kraftig for å fremprovosere lyd eller bevegelser. (motor av, flatt underlag)

Motoren faller nok ikke ut med det første, men har ett motorfeste begynt å gi seg så følger det gjerne flere med på samme lasset innen kort tid.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

3. Takk Nitrius takket for denne posten

Lignende tråder

1. Feil med speedometer og giring Volvo v70 2,4 automat 2003
    By Olesander98 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 02/04/21, 20:28
  2. (Løst) D5 Nøler ved gasspådrag fra stillestående i sving
    By Evert in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 08/05/17, 22:34
  3. Ulyd når jeg kjører igang fra stillestående (850 - 2.4. 95)
    By pingvinen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 27/08/13, 20:47
  4. Smelling/klonking ved giring Volvo 850
    By Marius Skau in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 20/09/11, 00:00

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine