Er utett innsug mellom plasten og metallet et kjent fenomen? Det kommer røyk fra området dersom jeg jeg ruser motoren raskt opp til ca 3000 omdreininger eller mer.
Motor D4164T.
Thanks: 2
Er utett innsug mellom plasten og metallet et kjent fenomen? Det kommer røyk fra området dersom jeg jeg ruser motoren raskt opp til ca 3000 omdreininger eller mer.
Motor D4164T.
Uansett om det er vanlig eller ikke så høres det iallfall ut til at du har lokalisert en ladeluftlekkasje som bør tettes.
Forsteinede pakninger og O-ringer, sprekk i slanger, rør, innsugsmanifold og intercooler er vanlig på enhver Turbodiesel når årene med varme og vibrasjoner har fått gjort sitt.
Om du vil fortelle mer nøyaktig hvor det lekker så kan du vise til numrene jeg har lagt inn på bilde under:
D4164T_.jpg
Sist endret av jiha1968; 13/10/25 kl 20:49
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Jonta takket for denne posten
Det er et fint bilde. Røyken kommer "bak/nær" område 17.
Hva bør jeg tenke på når jeg tar det av og monterer igjen slik at jeg unngår å snart ta av dieselrør igjen?
Vask motoren i det område du skal jobbe, blås tørt med trykkluft.
I teorien skal du bytte høytrykksrørene til dysene men de fleste tar nok gjenbruk av disse.
Beskytt rørstussene på dyser og FuelRail mot støv og dritt når høytrykksrørene er fjernet.
Vær forsiktig med O-ringene på dysenes returslanger, og ikke mist klipsene...
Anbefaler å bytte innsugsmanifold 31242572, pga risiko for sprekker i plasten og mye koks i kanalene. (joda den kan renses, men)
Hvis du ikke ønsker å bytte innsugsmanifolden må du sjekke den nøye (trykkteste) for sprekker i plastskjøtene, i tillegg til innkjøp og bytte av:
Pakningsringene på manifolden: 4stk 30711090 og 4stk 30711091
Innløpspakning 31319499 og EGR-pakningsring 31251112
(mener alle disse pakningene er inkl i ny orig. manifold)
Du må også løsne, eventuelt bytte PCV/oljepåfyllingsdeksel 31259241 eller bytt bare tilhørende pakning 30735033, men husker ikke om du trenger å ta bort dysene...
(dyse-kobbertetningsringer: 30777404, O-ringer 30757304, pinnbolter 30750089, mutre 30725236)
Moment for alle M6-skruer på innsugsmanifold og PCV/oljepåfylling er 10Nm
Høytrykksrør rail/dyse: første trinn 20Nm , andre trinn 25Nm
Dysenes muttre: 4Nm +65 grader
Sist endret av jiha1968; 13/10/25 kl 22:03
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Men vent nå litt, du sier det kommer røyk ut i øvre bakkant av motoren?
Lukter det røyk som i urenset dieseleksos, eller luft med litt oljedamp?
Hvis det er snakk om eksosrøyk, sjekk at det ikke dreier seg om lekkasje fra EGR-kjøler og ventil:
(Selve EGR-røret kan også få sprekker, ikke bare koblingene)
D4164T_bak_EGR_lekasje.jpg
Sist endret av jiha1968; 13/10/25 kl 22:27
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Jonta takket for denne posten
Det er nok ikke usannsynlig at den ene koblingen er utett. Takk! Skal sjekkes!