Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Etter bytte av dempere og topplager på fjærbein foran og hjulstillingskontroll, drar bilen til siden

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard Etter bytte av dempere og topplager på fjærbein foran og hjulstillingskontroll, drar bilen til siden

Hei

Etter at jeg fikk byttet til nye Monroe R-Tech 2 dempere foran og skiftet lagring på toppen med det samme, har jeg nå fått en bil som drar til høyre, selv etter hjulstillingskontroll to ganger etterhverandre. Alt er utført på verksted.

Det skal sies at før byttet, var rattet litt til høyre for kjøreretningen. Det er den også nå, mulig bittelitegrann mindre. Men bilen føles ustabil på kjøring. På fine nyasfalterte veier - rett frem, kan den gå rett et stykke, før den drar rolig over til høyre. Andre ganger på ikke nyasfaltert vei så kan den "følge sporene" og går rett frem. Men det er så lit som skal til før den blir "urolig".

En annen merkelig ting er at enkelte steder må jeg faktisk holde rattet til høyre for at den skal gå rett frem. Eksempel på en lang og bratt nedoverbakke i en undersjøisk tunnell, så drar bilen til venstre. Ikke mange måneder siden den delen ble asfaltert. Da bruker jeg bremsing på gir/motor.

Så som sagt, virker den ustabil. Den var ikke slik tidligere, selv med defekt venstre demper foran og defekt topplager på fjærbein begge sider foran.

Det er skiftet veldig mye på forstillingen de siste årene så nå vet jeg ikke hva jeg gjør videre.

Jeg fikk bare til svar fra verkstedet som utførte dette, at jeg kunne dette hjulene bak, fremme. Det har jeg gjort men uten endring. Dekkene er 235/65/17 som er orginal dimensjon. Det er ikke retningsbestemte dekk.

Mener jeg hører noen lyder når jeg kjører på litt ristetre/humpete grusveier som jeg ikke helt klarer å si hvor kommer fra, men mulig i området forstilling eller litt nærmere sjåfør. De har jeg ikke hørt før, men mulig de var "maskert" av alle andre Ulyder før jeg fikk repareret det andre?

Er det noen gode forslag på hva jeg bør prøve videre? Jeg er ikke mekaniker, og har ikke verksted, men kan holde på med enkle ting ute på asfalt om det er noe.

Krysser fingrene for at noen har noen gode forslag. Om dere trenger mer i for for å snevre ned litt på alternativene, er det bare å spørre.
    Ronny

Volvo XC90 D5 Inscription - First edition (2016)
    Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN (2012) Type I, Fase 2
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei, bærearmsforingerne i forstillingen bør sjekkes nøye, glem heller ikke i/y-styreledd og opphengskuler. (selv om alt måtte være byttet nylig)
    Bør heller ikke glemme foringene på bakaksel, det blir fort vinglete og nervøst om ikke alt er "på stell" der også.

Se på på måledata fra hjulstillingskontrollen, sjekk om det er store avvik mellom høyre og venstre side på Camber, Caster og eventuell akslingenes Thrust-vinkel.
    Sist endret av jiha1968; 22/07/25 kl 02:02

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Hei jiha1968

Takk for innspill. Jeg skal ha bilen på kontroll i morgen, så blir spenndende å se hva de finner ut. Et BilXtra verksted dette da, men håper de kan finne ut av det. Var de som nylig skiftet dempere og lager på toppen og tok hjulstillingskontroll, derfor jeg ber de sjekke dette.

Enetes jeg vet om selv er at det har vært sagt av Volvo tidligere at det er en foring bak på høyre side som begynner å bli slitt, men den gang var det ikke behov for å skifte ennå. Så har bedt BilXtra sjekke dette også. Jeg har skiftet den styreenheten på bilen og da skiftet jeg også ytre ledd. Ellers var det meste av foringer foran også skiftet tidligere, men det er en stund siden så noe kan ha skjedd. Jeg har ikke oversikt etter siste justering de gjorde på hjulstillingen. Men kan be om en kopi i morgen.

Legger inn oppdatering her i løpet av morgenkvelden
    Ronny

Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Hei

Da har bilen vært på verksted og teste for feil som kunne ha medført denne situasjonen. Verkstedet sier at de ikke finner noe som helt å utsette på. Så de sa at det må slites mer før de kan se hva som er feil........

Så jeg tok turen innom Nardo og spurte de. De var rett på sak med at dette var en dårlig hjulstillingskontroll som var årsaken. Så nå har jeg bestilt time hos de på tirsdag for å se om de hadde rett. Spurte de også om en klunk lyd når jeg tråkke litt og bare forsiktig på gassen og slipper opp brått, så hører jeg et klunk. Kommer også ved igang kjøring og ved rygging etc. Det mente de var relatert til motorfeste. Det jeg hat hatt mistanke om i over ett år nå, men fått avfeid fra alle verksted. Så de skal sjekke for meg på tirsdag.

Skal også få de til å sjekke en frese/luft lyd under kjøring. Dvng i en annen tråd her.
    Ronny

Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Da har bilen vært på 4-hjuskontroll hos Nardo og de har justert litt spissing foran og bak, så nå mener de problemet er løst. Jeg får ikke sjekket dette selv før på mandag ettersom jeg er på jobbreise. Ser frem til å få en bedre kjørefølelse igjen. Tror det var SMÅ justeringer de gjorde.. mener han sa noe om 0,03 eller noe..
    Ronny

Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Nå har jeg prøvekjørt bilen. Denne gangen er rattet bittelitt til venstre for kjøreretningen og jeg må holde den der for at bilen ikke skal dra til høyre. Ser på rapporten at Camber venstre foran ikke kom innenfor normalverdiene. Vet ikke hvorfor.

Se bilde:
    https://photos.app.goo.gl/ZUw8BcHXdosBqGkbA
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Ronny

Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Det er Caster som er "utenfor" toleranse ikke Camber, men avviket er så lite i forhold til motsatt side at det ikke burde påvirke oppførselen på veien.
    Mye Caster gir som regel en mer retningsstabil oppførsel og litt tyngre på rattet, men disse "avvikene" er i minste laget til å skryte på seg dette.
    Caster og Camber er "ikke" justerbare, men kan manipuleres noe med flytting av Subframe og med boltene på fjærbein og bærearmer.

Skulle tro bilen gikk rimelig rett fram med de justerte verdiene, men høres ut til at den fortsatt trekker stort sett til samme side som når du startet denne tråden. (bilen vil ut til høyre)

Kroning eller helling på veibanen vil "styre" bilen, så sjekk hva som skjer om du kjører midt på veien (når det er forsvarlig) eller prøver en tur på vei med annen helling/kroning.
    Det vanlige på tofelts vei er at veibanen kroner midt på og dermed heller ned til høyre for begge kjøreretninger og bilen følger etter, dette kan kompenseres noe med å justere mer negativ Camber på høyre framhjul om mulig. Caster kan også brukes til å motvirke den generelle høyre-hellingen på veien.
    En slik kompensering for veihellingen vil naturlig nok slå feil ut ved kjøring på f.eks flerfelts vei med adskilte kjørebaner og i tunneller der veibanen like godt kan helle ned til venstre.

Hvis veiene du kjører på har stor slitasje med tydelige hjulspor, vil plasseringen av bilen til høyre eller venstre i hjulsporene påvirke "trekk-retningen" mye.

Prøv gjerne å bytt hjul mellom høyre og venstre side av bilen, spesielt om bilen er kjørt i lengre tid med avvik i hjulstilling. (hvis dekkene er rotasjonsbestemte må hjulene flyttes tilbake igjen eller heller byttes mellom front og bak på bilen) Sjekk gjerne at dekkene er montert riktig på felgene med tanke på inside/outside eventuelt rotasjonsretning.
    Sist endret av jiha1968; 02/09/25 kl 22:26
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Hei, og beklager at jeg skrev feil. Er sliten for tiden og har sett / husket feil da jeg skrev dette.

Uansett har jeg allerede kryss byttet hjulene før denne hjulstillingen uten at der ble hverken bedre eller verre. Dekkene er ikke retningsbetemte / rotasjonsbestemte og mener alle er montert med riktig side ut/samme side ut.

Jeg har kjørt på så og si nyasfaltert vei og opplever da ikke like mye avvik som på annen vei med litt mer spor i. Men jeg opplever ikke samme tilfelle med andre biler jeg har kjørt på nøyaktig samme strekning.

Høres ut som dette er noe jeg må leve med.
    Ronny

Motorkode D4204T11
    Reg # CF78441

147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Trenger ikke å beklage, det er fort gjort å blingse litt.
    (det er jo én grunn til at jeg gjerne må redigere innleggene mine X-antall ganger, og allikevel dukker det opp nye feil der i ettertid )

Nå vet ikke jeg om du sammenligner din bil med andre
    P2
    /XC90 eller helt andre biler, men
    P2
    -chassiet er ikke det mest velbalanserte lokomotivet på veien nei, så det kan forsåvidt hende at du kjemper mot bilens medfødte "produktegenskaper" som Volvo så fint kaller det.
    Sist endret av jiha1968; 04/09/25 kl 01:27
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Brusand, Hå
    Antall takk

Standard

Som sikkert nevnt her så sliter disse veldig med foringene på bærebroene framme, er de myke så lever disse veldig i veibanen, trenger ikke og være røket for og være dårlig. Så spørsmålet er jo litt når er disse skiftet sist og av hva kvalitet.
    Meget mulig du har svake sidevegger i dekkene dine, noe som og vil gi en mer ustabil kjøring, Har du forsøkt og montere det andre dekk settet ditt og se om dette evt utgjør noe?

Ut i fra hjulstillingspapirene så skulle denne bilen vært det man kaller for snorbein
    Tesla Model Y Performance 2025
    Volvo V40 2014
    Audi 80 Kabriolet ( Kone bil)
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

Lignende tråder

1. V70n dårlig selvoppretting etter hjulstillingskontroll
    By eris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 01/05/15, 11:19
  2. V70 2007 - Bytte dempere kun foran og ikke bak?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 24/03/15, 20:37
  3. Kakkling i forstilling og bilen drar til siden.
    By Espein in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 09/07/10, 08:34

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •