Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  32
Side 7 av 7 FørstFørst ... 5 6 7
Viser resultater 151 til 159 av 159

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

95 oktan ja.

Okey, er det bensin og tennings tabell som ligger i sprutet du tenker på nå? Eller en tabell som kommer fra Dynapacken?

Jepp, tenninga hjalp helt veldig mye, vi flirte begge 2 når om over 20 grader og den responderte like bra på tenningsøkning. Vi gikk 1 grad av gangen for å være på den sikre siden.

Er Getrag 260 den kassa som kom i Volvo 260 med V6, altså M51? I så fall kom ikke den også i BMW? Kan jeg evt bruke ei 260 kasse fra BMW med overgangsplate til Volvo clutch hus?

Tøft, råskinn den der

Såppas ja. Jeg bygde jo motoren for å kunne tåle mer, slik at det kun er kam og turbo det stopper i, og det ser ut som det er mer å hente, men når jeg kjenner effekten nå så tror jeg faktisk jeg bare gir meg her. Er jo tross alt en bruksbil. Kan jo alltids oppgradere på sikt, men er rimelig fornøyd nå. Ja 400 på svinghjulet hadde vært artig det altså, men skal prøve å nyte den et par år først tenker jeg.

En liten snutt fra testkjøring "dekka subba litt på sluttn"
    https://www.youtube.com/shorts/Tn8zwwq-Mbg
    Sist endret av xcbolt; 28/08/25 kl 20:25

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    95 oktan ja.

Okey, er det bensin og tennings tabell som ligger i sprutet du tenker på nå? Eller en tabell som kommer fra Dynapacken?

Jepp, tenninga hjalp helt veldig mye, vi flirte begge 2 når om over 20 grader og den responderte like bra på tenningsøkning. Vi gikk 1 grad av gangen for å være på den sikre siden.

Er Getrag 260 den kassa som kom i Volvo 260 med V6, altså M51? I så fall kom ikke den også i BMW? Kan jeg evt bruke ei 260 kasse fra BMW med overgangsplate til Volvo clutch hus?

Tøft, råskinn den der

Såppas ja. Jeg bygde jo motoren for å kunne tåle mer, slik at det kun er kam og turbo det stopper i, og det ser ut som det er mer å hente, men når jeg kjenner effekten nå så tror jeg faktisk jeg bare gir meg her. Er jo tross alt en bruksbil. Kan jo alltids oppgradere på sikt, men er rimelig fornøyd nå. Ja 400 på svinghjulet hadde vært artig det altså, men skal prøve å nyte den et par år først tenker jeg.

En liten snutt fra testkjøring "dekka subba litt på sluttn"
    95 oktan er det kjekkeste fordi det er så ærlig og nå ser du hvordan 300+ ærlige hp fungerer sammenlignet med "300-settet."
    Det er nok endel som benker "flotte tall" på 98 oktan og så skur de ned ladetrykket og kjører 95 oktan i praksis.
    Det er en av grunnene til at det er inflasjon i hp-tall.

Det er tabellene som er grunnlaget for bremsepapiret jeg er ute etter og spesielt turtall, dreiemoment og ladetrykk. Alt annet er bare utregninger.

Jepp, ca. 24 grader tenning på peak hp og peak ladetrykk er ett absolutt minimum. Må man lavere enn dette på en 8V rødblokk er man på ville veier.

Det er omsveiste BMW 260 kasser som er det vanlige.
    Takk for titten og her ser vi tydelig hvor tung utveksling du har. Glemmer vi krabbegearet helt og fullstendig, så har du i praksis en "dog-leg, Sports Getrag" kasse og du ser jo hvor høye hastigheter du dra på det som i praksis er første gear, andre gear osv.
    Bilen fungerer nok den, men du har soleklare forbedringer i vente og sannsynligvis langt større forbedringer enn du kan forstille deg for øyeblikket.

Han har tatt litt for mye Møllers tran så nå når dette er tydelig avslørt, så er planene A/R0,63 turbinhus, BSRT5+ kam og 530 topp portet etter BSRT-oppsettet oppskriften.
    Drømmen er stadig 160 km/t på 201M, så vi får se hva 2026 bringer.

Målet er mye kjøreglede og mye eierglede og hvis man får oppleve å være helt fornøyd i tillegg, så er jo det bonus. Da er man i mål og det er ingen grunn til å rote mer med det, bare kjøre og kose seg.

Jeg kan ikke kommentere dekk subbing uten å bli direkte brutal og avstår fra å gjøre det. Regner med at det er "nuff said."

Sist endret av Batland; 29/08/25 kl 16:45

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sant sant. Dette er jo den effekten jeg kommer til å kjøre med. Er sikkert litt mer å hente på 98 oktan, men tenker at det er greit å kjøre på et map som tåler 95 tilfelle en skal på langtur å ikke får tak i 98 oktan.

Okey, her er bremsepapiret jeg fikk tilsendt. Ladetrykket var på 1,6 bar. Brukte bare analog ladetrykksmåler, men han såg sikkert trykket via map sensoren når han dro pull.

Da er jeg i hvert fall innafor minimum

Okey, da skal jeg se nærmere på det etter hvert. Kan se for meg at lette utveksling hadde hjulpet en del ja, så tenker at girkasse er det jeg skal prioritere som 1 oppgradering nå etter visning.

Jepp, tenker fortsatt på den GT3071R i T34 kompressorhus og AR 0,63 T3 eksoshus løsninga sammen med BSRT5+.
    Absolutt, enn så lenge så sparker det godt ifra, men problemet er vell at en blir "vant" til effekten etter hvert, så da får vi se om det blir oppgraderinger.

Hehe har faktisk bare 205 dekk, men kjørte med originale 240 spacere bak, altså 20mm på hver side. Har nå plukka av spacerne så regner med det blir slutt på det nå. Hater subbing selv.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

I praksis er det jo slik det er.

Sukk, han klarte ikke å gi deg tall tabellene nei?
    Det er akkurat etter universalforventningene til en gitt mappedude det vet du.
    Her må man nå finne 5252 o/min., finne frem en passer, måle avstanden mellom dreiemomentkurven og effektkurven på 5252 o/min. og så flytte hele dreiemomentkurven ned slik at den er på korrekt nivå og krysser effektkurven på 5252 o/min. Da får du sett sannheten på hvor responsiv, sterk og fin motoren er i forhold til maks hp tallet.
    Helt nødvendig når man kjører ALT for tunge utvekslinger.

Besku og nyt The GOAT i anledning analysearbeidet.
    Lignende får ingen av oss se igjen, noensinne!
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1116947

"Sivilister" som kun har opplevd en standard eller sugetrimmet rødmotor og får oppleve en korrekt trimmet turbomotor med hyggelig ladetrykk, klarer vanligvis ikke forstå hva de nettopp har vært med på og hvorden det i det hele tatt er teknisk mulig.

Slik er det med forskjellen mellom feile og korrekte utvekslinger også. Forskjellen er LANGT større enn du ser for deg for øyeblikket og "endel" er ikke i nærheten.

Fordelen med effektuttaket du har nå er at en eier som er utrustet med noe mekanisk sympati kan kjøre med en M46 kasse og den vil gi det rette inntrykket.

BSRT5+ kam og en fullsize GT3071R turbo justert til hyggelig ladetrykk er en fantastisk kombinasjon som sammen med korrekte utvekslinger i kasse og diff. vil gjøre bilen både velfungerende og så skummelt rask at det ikke er noe man kan la hvem som helst kjøre.

De små hjulhusene og de idiotisk utformede hjulbuene bak er vel det eneste som er direkte feil på en Volvo 240.

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Nei, det var i hvert fall bare dette jeg fikk. Mener du at jeg skal redigere bildet slik at dreimomentkurva krysser hp kurva på 5252?

Sant, ser at utvekslinga på Getrag 260 og M90H er nesten lik. Er grunnen til at du anbefaler Getrag bare fordi den rett og slett er sterkere? Klart det hadde jo vært greit med, ei kasse som tåler evt oppgraderinger på sikt, men ei M46 er jo veldig enkel å sette i da, men har også noen deler for å bygge om til M90 og da slipper jeg også modifisere mellomakselen. Mener jeg leste her ett sted at 3.73 i bakakselen er greit, sammen med M46. Og hvis utvekslinga på disse 3 kassene er relativt like så er det vell bare å velge etter hvor kraftig den må være?

Ja, det hadde jo vært enda artigere. Nå blir jeg litt stert opp her, men skal holde meg i skinnet ei lita stund, men hadde jo vært artig å trimma videre.

Et alternativ er vell å flytte fram akslingen litt slik at hjula blir mer sentrert i hjulbuen? Hjulhuset blir jo ikke større fordi, men er jo nesten alltid i bakkant dekka tar borti skjermen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Som du vet er det veldig mange forskjellige og sterke meninger i dette miljøet som vi alle bare må forholde oss til.
    Jeg antok at M90 var uaktuelt siden du ikke har denne allerede, men har bygget om til ZF kasse.
    M90 er ett godt alternativ slik jeg ser det.
    Hva som er korrekt diff. utveksling avhenger av hvor tung bilen er, høy effekt motoren leverer, på hvilket turtall maks effekt avgis, hvilken utvekslingen gearkassen har på 3. gear og hvor store bakhjul det kjøres med. Dette kan derfor variere mellom ca. 3,3:1 og ca. 4,3:1
    Det finnes en tråd her inne som forklarer dette. Hvordan velge korrekt diff. utveksling...............eller noe slikt.

Det minner meg om reklamen på TV. Flytte bakaksling frem hjelper litt.........

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Det er det, men nå har jeg gått for ditt oppsett og det fungerer meget bra, så da tenker jeg å fortsette på dine veier
    Skjønner ikke helt hvordan du setter opp disse tabellene dine osv, men skal ta meg en runde å lese gjennom forgasserturbo tråden igjen. Lærer jo noe nytt hele tiden.

Det var vell en gang slik at når jeg fikk tak i den BMW kassa så tenkte jeg først på M90, men hørte all ungdommen som mente de var så dårlig og jeg måtte hive i BMW kasse i stedet. Derfor ble det bare slik, tenkte ikke på utveksling i det hele tatt når jeg fikk tak i den kassa. Fant den tråden og ifølge eksemplet ditt ("1,38:1 på 3. gear * 3,73:1 diff. = 5,15:1") så burde vell egentlig alle M90, både H og L være et alternativ sammen med 3,73 diffen siden de alle har 1,38 på 3 gir?

Hehe ja, vet ikke om "hvis" hadde hjulpet så mye heller i akkurat dette tilfelle
    Sist endret av xcbolt; I går kl 05:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er kjekt å høre.
    BSRT-oppsettet er resultatet av å ha studert og analysert motoroppsett og de tilhørende resultatene i veldig lang tid og deretter kombinert med nysgjerrighet rundt hvorfor noen oppsett presterer godt og andre presterer dårlig.
    Det tristeste jeg ser er folk som bruker mye penger på å såkalt "gromme deler" som gjør bilene deres tregere. På siste dragracestevnet var det to slike eksempler. Begge eiere hadde trimmet motorene sine ytterligere og begge bilene gikk dårligere enn før.
    Jeg har valgt å dele info - og så får folk gjøre akkurat som de vil.
    Dragracing er så brutalt ærlig at jeg får sett sannheten uansett. De fleste tenker nok at dragracing ikke betyr så mye, men sannheten er at alle trimmer bilene sine fordi de ønsker å forbedre bilens akselerasjonsevne, og det er bare dragracing som avslører sannheten, enten dette er på en bane eller ut av ett lyskryss.

De som er lærevillige har fått tilgang til veldig mye verdifull informasjon helt gratis og har god mulighet til å gjøre gode valg som VIL resultere i at de får en rask og velfungerende bil. Dette er god Karma for meg.

Det der var jo en kjekk oversikt.

Med manuell kasse er det 100% fast forbindelse mellom svinghjulet og bakhjulene og det gjør at det er lett å regne på dette.
    Med 5,15 totaluveksling betyr det at når bakhjulene roterer med med 1000 o/min., da går svinghjulet med 5150 o/min.
    Originale 240 hjul har 1921 mm rulleomkrets som betyr at 1000 o/min. = 1000*1,921*0,06 = 115,26 km/t i virkelig fart.

Bruker vi denne: http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph-8th.php

Så får vi at 1500 kg bil med 319 hp har ett potensiale til å kunne klare 136 km/t etter 201 M fra en stillestående start.

Vi ønsker at bilen skal gå over målstreken med høyere turtall enn der maks effekt ble avgitt slik at maksimal motoreffekt er realisert 3 ganger FØR målgang, og derfor bruker vi 130 km/t. i følgende regnestykke

5150 o/min. motorturtall delt på 115,26 km/t og ganget med 130 km/t = 5808 o/min. Dette betyr at kombinasjonen 319 hp, 1,38:1 på 3. gear, 3,73:1 diff. og 1921 mm hjul er optimalt dersom motoren avgir maks effekt på 5800 o/min.
    Sist endret av Batland; I går kl 10:14

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Ja det kommer virkelig fram, med gode forklaringer på hvorfor i alle tilfeller. Sant, vi har jo ikke veier for fart i Norge så for min del som mange andre så er det aksen som er målet.

Det ser ut til å ha hjulpet mange med å oppnå sine mål, den toppen jeg nå hadde jeg også på ET motoren og jeg husker når jeg viste han som mappa den motoren bilde av forbrenningsrommene så nikka han bare å sa neineinei. Han mente at squish arealet var ødelagt fordi jeg hadde porta kammer. Når har jeg porta enda mer og jeg nekter å tro at hans oppsett med alle slags mulige rare løsninger kan overvinne dette. Mye pga all effekten som blir hentet med tenning. At du deler all denne informasjonen gratis er jo ren og skjær snillhet. Jepp, stjal vell den oversikten fra deg hehe.

Det var en god forklaring, det med å nå topp effekt 3 ganger har jeg ikke tenkt på, men virker jo som en selvfølge når du nevner det. Det burde jo absolutt være målet. Hjula mine er veldig nærme 0% endring i rulleomkrets kontra originale, så da ser det ut til at jeg burde hatt maks effekt 400 omdreininger seinere for at M90 skulle være optimal.

Skal snar på jobb igjen nå, men skal regne på dette når jeg går av på fri.

Side 7 av 7 FørstFørst ... 5 6 7

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 11:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 11:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine