Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Lamper i dashbord og kjørelysene peker rett ned

Registrerte brukere Skofteland sin avatar
    Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard Lamper i dashbord og kjørelysene peker rett ned

Hei. Satt meg inn i bilen her om dagen. Første jeg gjorde var og justere sete (kona hadde kjørt bilen før meg). Begynte og kjøre, og etter få meter begynte den og varsle feil på airbag systemet. Påfølgende kom antispinn erfordras, forså at hele speedometeret ble dødt. Vinduer sluttet og virke, blinklys sluttet og virke, gikk ikke Ann og løse bilen, stolen virket ikke og klima ble stående på etter man skrudde av bilen.
    Dette problemet har jeg vært borti tidligere. Den gang byttet jeg speedometer.

Det som er rart denne gangen er at dagen etter så virket alt igjen, MEN! Tankmåleren er død, kjørelysene peker rett ned og den lyser fortsatt på airbag og antispinn.

Noen som har noen tips, erfaringer rundt dette ? Jeg blir helt motløs, bilen skal på EU kontroll rett rundt hjørne.

Takker for alle innspill
    Petter Skofteland

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei, tror vi kan gjøre gjenbruk av det jeg skrev i tråden din her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1116055
    Men denne gang bør du sjekke kablene under førersete først, er alt i orden der så går misstanken til instrumentpanelet igjen, så prøv gjerne å ta en bypass-kobling på
    CAN
    -bus i pluggen for instrumentpanelet (
    DIM
    ) for å se om nærlysene retter seg opp, hvis det ikke hjelper så sjekk ledningene til førerdøren.

Tilleggsinfo:
    Nærlysene (høyden) og tankmåleren er avhengig av at signalet fra aktuell nivåføler når frem til
    CEM
    og
    DIM
    via
    CAN
    -bus fra
    REM
    . El-stol, instrumentpanel, dørmoduler, rattspaker og bakre El-sentral er på samme
    CAN
    -bus. Airbaglampen tennes pga
    SRS
    -modulen ikke får svar fra
    DIM
    via
    CAN
    -bus om tilstanden på Airbaglampen.
    Antispin/Antiskrens-varslet er jeg litt usikker på, muligens at
    REM
    gikk offline pga
    CAN
    -forstyrrelser og slukket strømmen til
    DEM
    , men når de andre feilsymptomene er rettet så får du se om dette symptomet går samme vei.

Skulle det bli behov for å gjøre noe med instrumentpanelet igjen, så er det ikke så lurt å kjøpe et brukt om det ikke er reparert/overhalt. På grunn av alder så er alle
    P2
    -instrumentpanel som ikke er overhalt er en tikkende bombe, spørsmålet er ikke om det kommer til å slå seg vrangt eller ikke, men når... (joda de overhalte kan også bli dårlige igjen en vakker dag, men sjansen er veldig liten om mikroloddingen er godt utført)
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

Registrerte brukere Skofteland sin avatar
    Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Instrumentpanelet jeg byttet til var overhalt av et firma som fikser og reparerer ødelagte paneler. Kan du forklare litt med teskje hva jeg skal gjøre ? Jeg er ikke så flink på elektronikk
    Petter Skofteland

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste post: 13/10/13, 14:17
  2. Turbomåler i dashbord står rett opp. Volvo 850 t5
    By kjetil850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/02/13, 15:03
  3. Svar: 0
    Siste post: 09/07/11, 13:21
  4. Lys/xenon peker rett ned, V70 04 modell...
    By Lasse B in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 20/03/11, 14:21
  5. passer gammeltype 960 dashbord overens med nytype 960/x90 dashbord?
    By Ola Hagen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 09/02/10, 16:05

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •