Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Volvo V70 - Bytte av clutch - erfaring?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. april 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Volvo V70 - Bytte av clutch - erfaring?

    Hei,
    Har en Volvo V70 2.0D, Motor D4204T, 2010 modell, manuelt gir

    Fikk her om dagen ulyd når clutch trykkes helt inn, lyden forsvinner når en clutcher ut igjen. En bekjent, tidligere volvo mekaniker sier det sannsynligvis er utløserlager.
    Bilen har rullet 295 000km uten at det tidligere er gjort noe med clutch så han anbefaler fult clutchbytte inkludert svinghjul, ser det koster meg 5-6000,- for hele pakken så den er grei!

    Har tilgang på løftebukk og alt verktøy, også sentreringsverktøy til clutchen, så tenker gjøre jobben selv på noen kvelder...eller den tiden det tar
    Tilgang på noe bistand.

    Men...noen som har byttet clutch på V70 tidligere som har gode tips? Eventuelt gjøre med oppmerksom på ting i forveien? Noe jeg må være forberedt på, eller rekkefølgen jeg bør gå frem i?
    Det er nok en del som må demonteres og løsnes for å få ned girkassen - må f.eks motorfester løsnes?

    Setter stor pris på tips og triks

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.758
    Antall takk

    Standard

    Hei, venstre motor/girkasse-feste (førersiden) må løsnes ja, så motor må enten understøttes eller henges i travers/løfteåk.
    Pass på at du ikke mister klipset eller skader gummitettningen på enden av hydraulikkrøret når det løsnes fra girkassen (slavesylinderen).
    Ellers er dette stort sett rett frem, med helt eller delvis fjerning av subframe, drivaksling(er) , rattakselkryss osv.

    Du kan f.eks bruke denne videoen som inspirasjonskilde, riktig nok en Mondeo, men det er jo "samme" bil
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  3. Takk K-Handberg takket for denne posten
  4. #3
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.758
    Antall takk

    Standard

    Dobbelpost
    Sist endret av jiha1968; 05/08/25 kl 18:22 Begrunnelse: slettet dobbelpost
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. april 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, venstre motor/girkasse-feste (førersiden) må løsnes ja, så motor må enten understøttes eller henges i travers/løfteåk.
    Pass på at du ikke mister klipset eller skader gummitettningen på enden av hydraulikkrøret når det løsnes fra girkassen (slavesylinderen).
    Ellers er dette stort sett rett frem, med helt eller delvis fjerning av subframe, drivaksling(er) , rattakselkryss osv.

    Du kan f.eks bruke denne videoen som inspirasjonskilde, riktig nok en Mondeo, men det er jo "samme" bil


    Hei!
    Takker så mye for nyttig informasjon, veldig enkel og detaljert video, vil nok absolutt komme til hjelp underveis!

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. april 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen
    Jeg leste i et annet forum at det ble nevnt bytte av oljeplugg i blokka bak svinghjul, samt simring veiv? Dette kan vel ikke være nødvendig å begynne rote med om det ikke er lekkasje?

    Tenkte med det samme girkassen er løs å bytte olje, du vet kanskje for pluggen for påfylling er?

  7. #6
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.758
    Antall takk

    Standard

    MMT6-girkassen i din bil bruker olje 31280771 (75Wxx GL4 1,65L) .
    Påfylling/nivåplugg står rett bak høyre drivaksel, rett opp for tappepluggen (førersiden) .

    Simring veivaksel (girkasseside) 30725877 (PTFE-tetningsring, monteres tørt mot rengjort veivaksel, +8 timer ventetid før oljepåfyll og start av motor)

    Hvis bilen ikke svetter olje ved veivaksel så hadde jeg neppe rørt Simringen, da de "nye" PTFE-tetningsringene er skjøre og svært kresne på monteringsprosessen.
    På biler med standard SIM-ring så er det gjerne mer fornuftig å bytte simringen om bilen har gått langt/svetter.
    D4204T er så vidt jeg vet ikke plaget med samme oljelekkasje bak svinghjulet som D52x4Tx motorene.
    Sist endret av jiha1968; 20/08/25 kl 17:51
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  8. Takk K-Handberg takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. april 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Takker så mye for gode råd og tilbakemeldinger! Clutch er byttet på x antall timer Det lå mye fjærbiter, hull i svinghjulet, så greit med bytte av alt sammen!
    Simring og plugg ble ikke gjort noe med, så fint ut! så girkassen fikk seg bare ny fin olje

  10. #8
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.758
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med velfungerende clutch
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

Lignende tråder

  1. Bytte clutch på AC-kompressor, noen med erfaring?
    By Jakke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 06/04/15, 22:04
  2. Bytte clutch volvo 940 fk
    By knut.kleivi in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 05/02/14, 07:28
  3. Svar: 1
    Siste post: 14/06/13, 15:40
  4. Clutch erfaring?
    By BrickSpeed in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 08/01/12, 19:38
  5. Svar: 10
    Siste post: 23/11/11, 17:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •