Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: svetting på motor/slanger etc

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard svetting på motor/slanger etc

    Hei

    Jeg opplever av det er en del svtting av olje i motorrommet. Noe kan selvsagt være normalt, men med tanke på at jeg tok en motorvask hos Nardo i fjor, så tenker jeg at det er for mye til å være normalt.

    Legger ved noen bilder jeg tok i dag og håper å høre noen vurderinger og tanker rundt det som vises..
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.764
    Antall takk

    Standard

    Mye søl rundt dyse 1, sjekk O-ring på Oljepåfyllingslokk, og sannsynligvis trengs det en sjekk/rengjøring/bytte av PCV (veivhusventilasjon/oljefilterholder) .
    Sjekk om pakningen til ventildeksel er tett, og isåfall den trenger å byttes, bytter man kobberringer på dysene og virvelspjeld om det ikke er byttet nylig.
    Sånn ellers er O-ring på Vacuumpumpen på listen (ev simring på kamaksel, eller tetning av lokket på v.pumpen)

    Det så ikke så ille ut bortsett ifra område rundt dyse 1 som sagt, og der synes jeg det er for bløtt, men det ligner ikke på at det skulle være problem med kobbertetningsringen mellom dyse og forbrenningsrom, så du får prøve å finne kilden til sølet rundt dyse 1.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Men hva med det siste bildet med det røret som var så full i olje / dritt. Hvor kan det komme fra?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #4
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.764
    Antall takk

    Standard

    Tja, det er PCV-røret som går til fra Oljefellen/filterhuset og over til innsugsslangen til turbo, mulig det har oppstått sprekker.
    Dette går under: "sjekk/rengjøring/bytte av PCV"
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  5. #5
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Bilen har nettopp vært på kontroll hos Volvo verksted og fått påvist lekkasje fra register som de mener trolig kommer fra tetning på kamaksel og oljepumpe. Jeg glemte å si fra til de om den lekkasjen jeg nevner i dette innlegget så jeg vet ikke helt om det er dette som er årsaken til det.. men skal snakke med de igjen i morgen.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  6. #6
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha snakket med Volvo verkstedet, sier de at det er dysene som må byttes ettersom det er vått rundt dyse 1. Siden de henger sammen, må de 3 byttes. Det ble aldri nevnt at det kunne være påfyllingslokket til olje eller andre ting. Når det er sagt, vibrerer det lokket når jeg har skrudd det fast og kakker borti det med fingrene. Mulig det er slik på alle, men synes det er mye griseri på fremsiden av påfyllings området også.. Så om det skulle kommet bakfra dysen så var det litt godt gjort å få det til.
    Så pakning på kamaksel / oljepumpe kan også være årsak her?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  7. #7
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.764
    Antall takk

    Standard

    Skulle det mot all formodning være dyse 1 som lekker så er det kun den og/eller kobber-tetningen som må byttes , og i følge Volvo også trykkrørene til dyse 1,2 og 3.
    (jeg kjenner ikke til noen saker der gjenbruk av trykkrørene har ført til noe annet enn at eieren har spart seg en ekstra utgift)

    Synes som sagt ikke at dette ser ut som en vanlig dyselekkasje, så jeg ville ha tatt en motorvask, blåst motoren tørr med trykkluft (spesielt i dysehullene), byttet oljepåfyllingslokk, kjørt noen turer med bilen og sjekket periodisk hvor det svetter olje først.

    Kamakseltettning og spesielt ventildekselpakning står høyt på listen over misstenke ja.
    Oljepumpen lager nok mere søl nede rundt veivaksel, men er det Dieselpumpen du tenker på så finner du den på svinghjulsiden av motoren like foran vakuumpumpen der du også har litt svetting.
    Sist endret av jiha1968; I går kl 21:53
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  8. #8
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Beklager, her har jeg skrevet feil. De sa jeg må skifte trykkrørene til de dysene. (brenselrør) altså var det ikke dysene eller pakning til disse de skrev. Koster meg i underkant av 8000,- inkl arbeid og deler.

    Jeg får se om jeg får tatt en motorvask og følge med på de stedene det er vått / skittent. Ta bilder av slik det er i dag. Vil dette gi utslag på en EU kontroll?

    Men når de skifter registerreim og vannpumpe, ser de da sikkert at det er lekkasje på kamaksel og / eller oljepumpe eller skifter de fortsatt på mistanke.. Og fordi de allerede har en jobb der de har åpnet der de skal skifte disse pakningene
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  9. #9
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.764
    Antall takk

    Standard

    Alternativ til motorvask i første omgang kan være å bare ta en fille med bremserens/sprit og tørke rent i de verste problemområdene, spesielt mellom oljepåfyllingsrøret og dyse 1 for å se hvor sølet kommer fra.
    Sølet rundt dyse 1 vil jeg tro gir anledning til PKK-merknad pga brannfare og eventuelt drypp, men en motorvask vil skjule sporene for en stund...

    Ved bytte av regreim skulle eventuell lekkasje rundt kamaksel og vakuumpumpe være lett å få øye på ja, og siden du ikke skrur på dette selv vil det være en fordel å benytte seg av sjansen til å bytte misstenkte tetninger i samme slengen.
    Sist endret av jiha1968; I går kl 21:55
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

Lignende tråder

  1. Oljelekkasje/svetting underside av motor
    By PetterDale in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 01/07/22, 12:52
  2. Svetting fra tannstang
    By jcs47 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 16/07/21, 15:15
  3. Normalt med svetting fra EGR ventil ?
    By FreddieAwD in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 19/08/19, 14:35
  4. lurer på hvor noen slanger skal.. b230 motor
    By cossykiller in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 17/09/10, 10:53
  5. delenr på slanger fra motor til varmeapparat 240?
    By kimove in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 16/03/10, 17:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •