Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Olavxxx: 1982 Volvo 242 Turbo

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard Olavxxx: 1982 Volvo 242 Turbo

Hei, forumfolk!

Jeg har fått tak i det jeg vil kalle et skikkelig låvefunn!

Ble offisielt eier av denne turbomursteinen 24/07-2025.
    Det er da en 1982 Volvo 242 Turbo (USA-import).

Først det positive:
    Her er noe av det som allerede er gjort av forrige eier:
    * Gruppe-A vinge montert og lakkert
    * Nye understellsdeler
    * Nye bremser
    * Nye bensinpumper (EFI-type)
    * Motoren har også blitt "pakket om" med nye pakninger, toppakning osv.
    * Olje er skiftet på alt (motor, gir, bakaksel).
    * Ser ut som fordeler og rotor er helt nye
    * Proff lakkert utvendig (inkl gruppe a vingen).
    * De fineste reservehjulsbrønnene jeg noen gang har sett!
    * Hjulstilling tatt av forrige eier
    * Godkjent med senk (er visst r-sport dempere mener jeg å huske)
    -- Jeg glemmer sikkert noe

Tilstanden i dag:
    Bilen er veldig bra under, med solid karosseri og fint eksteriør.
    Frontfanger er ikke montert, bilen har heller ei listverk.
    Motoren starter og går, men har ikke noe moment.

Jeg mangler også en god del småting som jeg må finne ut av og skaffe fortløpende

Jeg er litt i tenkeboksen:
    Skal jeg prøve å få k-jet til å virke, eller skal jeg bare skifte den ut.
    Hvis jeg skal få den til å gå bra, må jeg nok kjøpe K-Jet pumper + akumulator, samt en spesiell bensintrykksmåler med en ventil (som settes mellom WUR og bensinfordeleren, for å måle både undertrykk og overtrykk).
    Man skal jo se om trykkene er innenfor et område i en graf, ut fra temperaturen, men det er ikke nok å se bare hovedtrykket (overtrykk).
    En lekk WUR vil typisk ha høyt undertrykk. Det fins jo repsats å kjøpe for WUR for 1000kr i utlandet og det ser ikke så vanskelig ut å gjennomføre det.
    På den ene måten tenker jeg litt, hadde vært morsomt å sjekket om det virker med den. Men jeg tror ikke Kjet vil virke bra med EFIpumper uansett (for lavt trykk).
    Og jeg er litt der at jeg ikke vet helt om jeg har lyst å bytte tilbake til kjetpumper og styretrykksventil - for så å finne ut at det ikke var nok å fikse WUR :P
    Jeg tenker litt at kanskje det er bra at det er EFI pumper der nå, så kan jeg på en måte montere litt mer moderne styring.

Jeg tror jeg lager 3 todo-lister hvor jeg X-er ut.

Stage 0 (få bilen i form):
    X (2025.07.25) Fikse sentrallås, ingen isolasjon på kablene i døren. Lagde nytt elnett
    X (2025.07.25) Fikse kabler i motorrom uten isolasjon (morknet helt vekk) ved batteri. Lagde nytt elnett.
    X (2025.07.25) Smøre opp hengsler, panseråpner, mekanismer inni dørene og på bakluke. Smørt opp.
    X (2025.07.25) Fikse knekt plastboks som har plusskablene ved hovedlyktreleet. Supermann brukte superlim - det gjorde jeg også!
    X (2025.07.25) Sette bilen på vedlikeholdslading :P Står å koser seg nå!
    X (2025.07.26) Bytte morkne vakuumkabler jeg fant ved torpedovegg.
    X (2025.07.26) Lage nytt ledningsnett for spylepumpen.
    X (2025.07.26) Rense interiøret, tørke støv av plastdeler og ha en "fin" plastfornyer.
    * Fikse "non parking" av viskerne (er spylemotor defekt kanskje?)
    * Fikse overspray på den sølegummien bak bensinlokket (kasnkje jeg bare prøver å pusse på den med veldig fint sandpapir).
    * Justere panserhengsel passasjerside (panser litt lenger ned i bakkant)
    * Justere på åpnemekanismen panser, må flyttes litt mot fører (litt vanskelig å åpne)
    * Justere litt på takluken (førerside må ett hakk lenger bak)
    * Skaffe og montere: Ny kupevifte for Volvo 240 med Aircondition
    * Montere: "Ny" øvre del av dashboard (gjøres nok samtidig som den ovenfor, jeg fikk med en fin).
    * Montere dørpanelene (får de ettersendt av selger, glemte å ta de med under transport).
    * Handle hjul, vet ikke helt hva :-)
    * Shine opp og rustbeskytte støtfangerarmene fremme
    * Skaffe og montere nye "gummiputer" for øvre holderne til 240 med AC og Intercooler (kjølepakkeholderne)
    * Shine opp de øvre festene (er litt rust på de utvendig) (relatert til den ovenfor)
    * Skaffe og montere: "2 x Festebrakket framstøtfanger plast på siden 200 serien", må også skaffe muttre/bolter som skrur aluskinnen til festebrakkertene
    * Skaffe og montere: Det skal nok være en form for stag på innsiden av forskjermene som stiver av(?), vil jeg tro? Må finne ut av det og kjøpe + montere.
    * Fikse førerdør elvindu (vindu har lyst å krasje i dørrammen og går veldig tregt, kanskje jeg må ha ny mekanisme)
    * Fikse og montere lykteramme førerside (knekte tabs)
    * Keramisk behandle lakken med Gyeon Q² Syncro EVO
    * Få motoren til å gå skikkelig

Stage 1 (forbedre bilens kvaliteter - quality of life)
    * Skaffe og montere tårnstag - og GT-stag (som passer med flathood), ikke bestemt meg for type/merke enda.
    * Skaffe og montere diverse andre stag (justerbare momentstag, justerbart panhardstag, samt de stagene som går bakover under bilen)
    * Skaffe og montere 3" eksos (kanskje JT-Superflow rustfri komplett 240 turbo eksos?)
    * Skaffe og montere ny IC, mest sannsynlig gruppe a-replica (takk til batland for mange tips, he he).
    * Skaffe og montere: "deksel" på ene viskerarmen (kanskje jeg må skifte armen?), den som skjuler mutteren.
    * Skaffe og montere en instrumentramme (jeg har 4 øvre, så jeg mangler den nede i venstre.
    * Skaffe og montere 2 runde "gauges"; Jeg vet ikke helt hva enda. En av de mangler jeg ramme til (punktet ovenfor).
    * Kable opp nye kabler til høyttalere "på skikkelig vis".
    * Skaffe og montere en single-din headunit
    * Skaffe og montere en forsterker
    * Skaffe og montere en subwoofer
    * Skaffe og montere høyttalere til dører fremme
    * Skaffe og montere "forsterkerkit" til anlegg (rcakabel, hovedstrøm, sikringer osv).
    * Skaffe og montere ny turbo og div andre ting.
    * Større bremser?

Stage 3 (shine opp):
    * Få lakkert motorrom (profft)
    * Få lakkert døråpeninger (profft)

Så ja – et prosjekt med masse potensial og mye av grunnarbeidet allerede gjort. Gleder meg til fortsettelsen
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av Olavxxx; 27/07/25 kl 00:47

2. Takk Hilmar242, Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Til orientering kan man tenke slik at i gamle dager skilte man mellom EFI bensinpumper til sugemotorer og K-jet bensinpumper.
    Turbomotorer med EFI går med K-jet pumper, så det MÅ du ha uansett.

En kjommi fikk helt nylig problemer med bil og motor fordi strømforsyningen til bensinpumpene ikke var kraftig nok.
    Du finner noen tips til pumper og el.nett. her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...highlight=bsrt

Videre er det slik at B21ET/FT sprutet ikke har kapasitet til mer enn ca. 185 hp så om ambisjonene er høyere enn dette med K-jet, så er dette en av veldig mange forskjellige løsninger.

Datasprut er veldig mye enklere å forholde seg til, men like vanlig og kjedelig som regnvær i Bergen.
    Sist endret av Batland; 26/07/25 kl 11:30

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Batland , He he, ja, det er jo en sjarm i K-Jet på sett å vis.

Jeg fant noen nye ting i dag, som jeg tror jeg fikser i løpet av dagen.
    1) Ledningene til spylepumpen er også helt uten isolasjon :P
    Se gjerne: https://photos.app.goo.gl/3ixQAoAzcszYTxGm9

Så de må jeg wire up på nytt, samt jordkabler oppe ved DIN-railen er morkne:
    https://photos.app.goo.gl/etwyDDPj4LbwXzCb9
    Tror jeg fikser de i dag.

2) Jeg fant ellers også en kabel som går ut fra en sensor i blokken, under eksosen - den er klippet. Jeg vet ikke hva den er til.
    (denne: https://photos.app.goo.gl/pp7jRhbH76KLPJby7 )

3) Har funnet ut at det skal være noen stag innover fra forskjermene, hvis noen har de vil jeg gjerne kjøpe de.
    Jeg så en video på youtube og klarte å myse meg til at det skal gå stag innover?
    Screenshot 2025-07-26 at 15.37.50.jpg

Jeg trenger også de små festene som BCB selger som går fra fanger og inn mot skjerm ( https://bcb.no/festebrakket-framstot...den-200-serien )
    Sist endret av Olavxxx; 26/07/25 kl 15:14

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Worklog fra i dag:

Jeg fant mer dårlig kabling, spylevæskepumpekablene var også helt uten isolasjon.
    kablerdaarlig.jpg

Skjærte opp og kuttet vekk dårlige kabler og lagde nye kabler inn i den gamle Volvokontakten, er ganske gull at den kan åpnes med flatt skrujern!
    nyekabler.jpg

Ble ganske nice med strømpen (jeg dro kablene litt unna, så den ikke skulle gå i viftereim)
    nyekabler2.jpg

Ellers fant jeg 3 dårlige vakuumkabler i går, som jeg skiftet i dag!
    vakuumtrio.jpg

Tok også å sjekket ut fortenningen, jeg dro av vakuumslangen og blendet den mens jeg sjekket.
    Ser ut som den er ca 12?
    fortenning.jpg

Glemte også: Jeg brukt mange timer på å rense interiør som var av plast (fjerne alt stiv og skitt fra mange år).
    Brukte en hel polerrull og kanskje en halv spray med interiørdetailing :P
    Så nå er det ganske nice, men jeg skal rense stolene og teppet med tepperensemaskin jeg har i huset.

Jeg fant ellers ut at jeg mangler en bit på låsesylinderen som hører til sentrallåsen, ledningsnettet var jo helt ødelagt og jeg reparerte det som var der.
    Men når jeg så på noen videoer av mekanismen på youtube, skimtet jeg en mekanisme som skal stå over sylinderen i førerdøren- Den har ikke jeg.
    Så jeg må nok kjøpe ny "låsestang" med bryter, siden den delen rundt sylinderen er en del av det nettet (som en "slave").
    Sist endret av Olavxxx; 27/07/25 kl 00:40

6. Takk Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Worklog fra i dag:
    Ser ut som den er ca 12?
    fortenning.jpg
    Det stemmer godt på tomgang det, men folk slurver med å løfte opp rotoren og fukte svampen inni akslingen med motorolje med jevne mellomrom og dette fører til problemer før eller senere.
    Du må derfor ruse motoren til 5000 o/min og sjekke at fortenningen øker til minst 36 grader.

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Howdy, vært litt stille fra meg her inne.

Men jeg har gjort mye:
    1) Byttet ALLE vakumslanger (med unntak de ned til kullfilter, jeg skal bytte de også). Har byttet helt inn til turbotrykksmåler i instrumentpanel.
    2) Byttet ut t-kryss ved fordeler til et av metall og montert slangeklemmer på de fleste steder med vakuumslange.
    3) Stripset fast turbotrykks-sensoren så den ikke skal falle ned :P
    4) Tørket støv av interiøret
    5) Vasket interiøret med blårens og kastet alle klutene jeg brukte :P
    6) Prøvd å justere på soltaket, men jeg er redd jeg må demontere litt mer for å smøre ting bedre opp. Så jeg bare lar det være lukket for nå.
    7) Kjøpt en ekstra grill og lykterammer for firkantede lys, jeg har ikke kjøpt firkantede lys enda, men kan være jeg skifter for gøy i fremtiden. Ekstragrillen lurer jeg på om jeg skal lakke sølv, slik det var på noen av 242 turboene i USA.
    https://photos.app.goo.gl/hinenHvGqTYWQUjf7
    8) Kjøpte et klips til ene viskerarmen som manglet, men det passet ikke :P Så tror jeg kjøper noen komplette viskerarmer av en fyr for 200kr....
    9) Prøvemontert fanger, men den ville ikke passe..
    Men jeg fikk i det minste på de stagene her:
    https://photos.app.goo.gl/PZ2JnrXoUTXihmQB7
    Etter MYE forskning fikk jeg tips av en fyr i USA om at plastfangere på denne USA-årgangen må ha demperarmer med delenr 1312272 og 1312273. Etter mye om og men har jeg endelig funnet en i Norge som jeg fikk kjøpt de av, så de sendes vel i kveld forhåptentligvis.
    10) Jeg har begynt å undersøke felger/dekk. Har sett på litt forskjellige ting, alt fra Ocean DTM til Japan Racing mfl. Jeg lurer litt på gullfelger, har satt jeg en custom smidd felg jeg har fått laget på mål til Tesla (for dragracingformål) foran bilen (19"), det var mest for å "prøve fargen", de vil selvsagt ikke passe.
    https://photos.app.goo.gl/4dPFg9MT5GRheVDy7
    Satt også de sletne turbofelgene jeg fikk med bilen foran:
    https://photos.app.goo.gl/y6hEoccTUP2qpUXt8
    Hvitt kan jo være kult, men jeg tror jeg går for gull eller bronze og 18" med 225/35-18, ET 6-10.
    Alternativt tror jeg at 9" bredde med ET rundt 15 skal være greit også.
    11) Får dørsidene snart, selgeren glemte å ta de med til Bergen :P
    12) Har begynt å undersøke og planlegge rundt IC, fikk jo noen tips av Batland.
    https://photos.app.goo.gl/CujKwtzGnPr4pvxi7
    Greiene er at BCB sa at gruppe-a cooleren skulle passe.
    Men DO88 sa den ikke passer, pga oljekjøleren.
    Men jeg blir forvirret litt, oljekjøleren står jo på innsiden av IC? Men klart brakkerten til den vil vel ikke gå mot karross lenger. Oljekjøleren kan vel i teorien flyttes, eller man kan vel også gå for en type 940 oljekjøler.
    For meg ser det derimot ut som at største hindret for gruppe-a cooleren er kaskje batteriet og spylevæsketank?Tenker da som på bildet til do88, der ser jeg at gruppe-a coolerens uttak kommer ved ytterste boltet på topp-platen: https://www.do88.no/img/bilder/artik...g?m=1675866237

Så den skal jo i teorien gå langt utenfor oljekjøler, men ser ut som den da treffer midt i område batteri&spylevæske? Jeg tror kanskje det "enkleste" vil være å kjøpe en DO88 "big pack" for 940: https://www.do88.no/no/artiklar/bigp...aD97OIP-2T0p_Q og så skaffe litt tilpasning ved innsug?

Men jeg er ikke helt sikker. Alternativt kan jeg jo kjøpe gruppe-a cooleren og masse bends og prøve å mekke til noe selv :-P

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Glemte et par ting til :P
    3d-printet meg noen turboemblemer, jeg trenger jo bare ett i grillen - men tok ut 3.
    Ser ut som de ble ganske bra
    https://photos.app.goo.gl/QHcWXuogKP2gBgXZ6

Ellers har jeg også begynt å modellere plastfangerfeste for "kommandobiler" (de uten hull i skjermen til det ytre festet). Jeg håper det blir bra. Det er da en sirkel som går inn i den forsenkningen, så er det en "plate" som går oppover. Tanken min er et feste som ligner litt på det originale (den delen som kan skli bortover), men i stedet for å skru den mot et avlangt hull i skjermen, er tanken min at den kan slide bortover uten å lage hull i skjermen. Så bolter man da fast denne 3dprintede brakkerten med den bolten som holder de stagene fra skjermen og inn til karrosseri. Jeg er ca halvveis med modelleringen, men jeg vet ikke om det passer, siden jeg ikke har mål :P Så måtte ta det litt på "feelingen" ang avstander osv. Hvis jeg ikke får det til på første forsøk, tror jeg at jeg må få tak i et millimeterpapir og trace en ekte skjerm, scanne den og så modellere oppå det.

Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Jada, jada...
    https://www.youtube.com/watch?v=s4lzRgFqHjY

0 rpm modus på lysbryteren :P

Testet to runder t/r på den private veien her, med prøveskilt fra vegvesenet.
    Men jeg fant fort ut at med lys, går rpm i 0 og volt senkes.

Det lyser fra baklysene, men tar jeg ut sikring nr 16, så forsvinner 0 rpm problemet (men da også lyset).
    0 RPM er bare turtelleren altså, motoren går jo. Men jeg må jo finne ut av det, så det håper jeg at jeg finner ut av i morgen... Får prøve å starte med å koble ut ett og ett baklys, evt se på kabling, samt evt se på kabling inni dashboardet, dashboardlyskabler osv.

Jeg synes ellers bilen har blitt ganske trivelig inni nå, utenom de tingene jeg mangler og at dashboardets gigantiske sprekker får det til å se ut som Gran Canyon.

Jeg synes fremdeles ikke bilen går helt som jeg ville forventet, samt det skriker fra viftereimer..
    Men jeg fortsetter nok å feilsøke på sikring nr. 16 først, siden den i teorien kan påvirke gangen også.

Så må jeg få bestilt meg et hjulsett før eller siden :-P Selv om bilen ikke er klar for EU helt enda, så er jo det greit å ha på plass deler som har litt leveringstid.

Lignende tråder

1. Svar: 58
    Siste post: 05/05/14, 11:55
  2. volvo 240 turbo 1982 mod
    By Teigen preformance in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 06/01/11, 15:00
  3. 1982 240 Turbo selges
    By BAS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 28/11/10, 16:59
  4. VOLVO 240 Turbo 1982 selges