Hei, forumfolk!
Jeg har fått tak i det jeg vil kalle et skikkelig låvefunn!
Ble offisielt eier av denne turbomursteinen 24/07-2025.
Det er da en 1982 Volvo 242 Turbo (USA-import).
Først det positive:
Her er noe av det som allerede er gjort av forrige eier:
* Gruppe-A vinge montert og lakkert
* Nye understellsdeler
* Nye bremser
* Nye bensinpumper (EFI-type)
* Motoren har også blitt "pakket om" med nye pakninger, toppakning osv.
* Olje er skiftet på alt (motor, gir, bakaksel).
* Ser ut som fordeler og rotor er helt nye
* Proff lakkert utvendig (inkl gruppe a vingen).
* De fineste reservehjulsbrønnene jeg noen gang har sett!
* Hjulstilling tatt av forrige eier
* Godkjent med senk (er visst r-sport dempere mener jeg å huske)
-- Jeg glemmer sikkert noe
Tilstanden i dag:
Bilen er veldig bra under, med solid karosseri og fint eksteriør.
Frontfanger er ikke montert, bilen har heller ei listverk.
Motoren starter og går, men har ikke noe moment.
Jeg mangler også en god del småting som jeg må finne ut av og skaffe fortløpende
Jeg er litt i tenkeboksen:
Skal jeg prøve å få k-jet til å virke, eller skal jeg bare skifte den ut.
Hvis jeg skal få den til å gå bra, må jeg nok kjøpe K-Jet pumper + akumulator, samt en spesiell bensintrykksmåler med en ventil (som settes mellom WUR og bensinfordeleren, for å måle både undertrykk og overtrykk).
Man skal jo se om trykkene er innenfor et område i en graf, ut fra temperaturen, men det er ikke nok å se bare hovedtrykket (overtrykk).
En lekk WUR vil typisk ha høyt undertrykk. Det fins jo repsats å kjøpe for WUR for 1000kr i utlandet og det ser ikke så vanskelig ut å gjennomføre det.
På den ene måten tenker jeg litt, hadde vært morsomt å sjekket om det virker med den. Men jeg tror ikke Kjet vil virke bra med EFIpumper uansett (for lavt trykk).
Og jeg er litt der at jeg ikke vet helt om jeg har lyst å bytte tilbake til kjetpumper og styretrykksventil - for så å finne ut at det ikke var nok å fikse WUR :P
Jeg tenker litt at kanskje det er bra at det er EFI pumper der nå, så kan jeg på en måte montere litt mer moderne styring.
Jeg tror jeg lager 3 todo-lister hvor jeg X-er ut.
Stage 0 (få bilen i form):
X (2025.07.25) Fikse sentrallås, ingen isolasjon på kablene i døren. Lagde nytt elnett
X (2025.07.25) Fikse kabler i motorrom uten isolasjon (morknet helt vekk) ved batteri. Lagde nytt elnett.
X (2025.07.25) Smøre opp hengsler, panseråpner, mekanismer inni dørene og på bakluke. Smørt opp.
X (2025.07.25) Fikse knekt plastboks som har plusskablene ved hovedlyktreleet. Supermann brukte superlim - det gjorde jeg også!
X (2025.07.25) Sette bilen på vedlikeholdslading :P Står å koser seg nå!
X (2025.07.26) Bytte morkne vakuumkabler jeg fant ved torpedovegg.
X (2025.07.26) Lage nytt ledningsnett for spylepumpen.
X (2025.07.26) Rense interiøret, tørke støv av plastdeler og ha en "fin" plastfornyer.
* Fikse "non parking" av viskerne (er spylemotor defekt kanskje?)
* Fikse overspray på den sølegummien bak bensinlokket (kasnkje jeg bare prøver å pusse på den med veldig fint sandpapir).
* Justere panserhengsel passasjerside (panser litt lenger ned i bakkant)
* Justere på åpnemekanismen panser, må flyttes litt mot fører (litt vanskelig å åpne)
* Justere litt på takluken (førerside må ett hakk lenger bak)
* Skaffe og montere: Ny kupevifte for Volvo 240 med Aircondition
* Montere: "Ny" øvre del av dashboard (gjøres nok samtidig som den ovenfor, jeg fikk med en fin).
* Montere dørpanelene (får de ettersendt av selger, glemte å ta de med under transport).
* Handle hjul, vet ikke helt hva :-)
* Shine opp og rustbeskytte støtfangerarmene fremme
* Skaffe og montere nye "gummiputer" for øvre holderne til 240 med AC og Intercooler (kjølepakkeholderne)
* Shine opp de øvre festene (er litt rust på de utvendig) (relatert til den ovenfor)
* Skaffe og montere: "2 x Festebrakket framstøtfanger plast på siden 200 serien", må også skaffe muttre/bolter som skrur aluskinnen til festebrakkertene
* Skaffe og montere: Det skal nok være en form for stag på innsiden av forskjermene som stiver av(?), vil jeg tro? Må finne ut av det og kjøpe + montere.
* Fikse førerdør elvindu (vindu har lyst å krasje i dørrammen og går veldig tregt, kanskje jeg må ha ny mekanisme)
* Fikse og montere lykteramme førerside (knekte tabs)
* Keramisk behandle lakken med Gyeon Q² Syncro EVO
* Få motoren til å gå skikkelig
Stage 1 (forbedre bilens kvaliteter - quality of life)
* Skaffe og montere tårnstag - og GT-stag (som passer med flathood), ikke bestemt meg for type/merke enda.
* Skaffe og montere diverse andre stag (justerbare momentstag, justerbart panhardstag, samt de stagene som går bakover under bilen)
* Skaffe og montere 3" eksos (kanskje JT-Superflow rustfri komplett 240 turbo eksos?)
* Skaffe og montere ny IC, mest sannsynlig gruppe a-replica (takk til batland for mange tips, he he).
* Skaffe og montere: "deksel" på ene viskerarmen (kanskje jeg må skifte armen?), den som skjuler mutteren.
* Skaffe og montere en instrumentramme (jeg har 4 øvre, så jeg mangler den nede i venstre.
* Skaffe og montere 2 runde "gauges"; Jeg vet ikke helt hva enda. En av de mangler jeg ramme til (punktet ovenfor).
* Kable opp nye kabler til høyttalere "på skikkelig vis".
* Skaffe og montere en single-din headunit
* Skaffe og montere en forsterker
* Skaffe og montere en subwoofer
* Skaffe og montere høyttalere til dører fremme
* Skaffe og montere "forsterkerkit" til anlegg (rcakabel, hovedstrøm, sikringer osv).
* Skaffe og montere ny turbo og div andre ting.
* Større bremser?
Stage 3 (shine opp):
* Få lakkert motorrom (profft)
* Få lakkert døråpeninger (profft)
Så ja – et prosjekt med masse potensial og mye av grunnarbeidet allerede gjort. Gleder meg til fortsettelsen