Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: P2566. HJELP

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard P2566. HJELP

    turbo body control position sensor a intermittent

    Ingen melding fra Bil under kjøring men helt dau. Turbo virket ikke. Står på toppen av et fjell.

    Noen med tips triks for og sjekke etter feil i motorrom?

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.742
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasylays Vis post
    turbo body control position sensor a intermittent

    Ingen melding fra Bil under kjøring men helt dau. Turbo virket ikke. Står på toppen av et fjell.

    Noen med tips triks for og sjekke etter feil i motorrom?
    Finn posisjonssensoren på turboens vakuumklokke/VNT-aktuator, sjekk tilstand på kontakten, skrell av plastrøret på kabelen og sjekk tilstand på ledningene der for kraftige gnagsår/brudd. Vibrasjon,Varme og Vann er de største kildene til kabelfeil.
    (bruddene kan ligge hvor som helst fra turboen og ned til motorstyringen bak tåkelyset /foran hjulet på førersiden)

    Finner du ingen feil og heller ikke får bilen til å rulle ned fra fjellet på en akseptabel måte slik den er nå, så kan du på egen risiko prøve å koble direkte vakuum på nevnte aktuator og men kjør svært lett og pent så du ikke sprenger ladeluftslanger og dyrere ting. (følg vakuumslangen fra VNT-aktuatoren til Solenoidventilen, og koble sammen slangene utenom solenoiden, kanskje med bittelitt vakuumlekkasje slik at du ikke får helt fult pådrag på turboen)
    Sist endret av jiha1968; 22/07/25 kl 22:29
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.for avansert for meg ditt alternative forslag

  4. #4
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.742
    Antall takk

    Standard

    Ok, du finner i det minste VNT-aktuatoren (med sensorkabel og en vakuumslange) under innsuget på turboen,
    kan være en fordel å ta bort luftfilterhuset og slangen mellom luftfilter og turbo for litt bedre adkomst.

    Lykke til med feilsøking og turen ned fra fjellet, fortell oss gjerne hvordan dette går


    PS: Det vi skulle likt å ha sett var at du i ekte RedNeck/MacGyver-stil sleit av en god lengde av vinduspylerslangen, koblet den ene enden på VNT-regulatoren, dro slangen opp mot førerdøren, hoppet inn i bilen og med halve kroppen ut igjennom sideruta med en hånd på rattet fisker du tak i slangen og putter den i munnviken, gir full gass og suger i slangen til turboen hyler og bilen spinner seg løs, for så å suse nedover fjellsiden i vill fart med et skjevt smil om munnen
    Sist endret av jiha1968; 23/07/25 kl 00:17
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Skrev et mye lenger svar til deg men det er borte. Jeg skal undersøke slanger og koblinger. Fjernet koden med billig
    OBD
    i går og den har ikke kommet tilbake ennå. Kjørt et par mil i dag hvor alt virker. Men får se om jeg kommer meg opp fjellet igjen etter dagens gjøremål. Takk for tips og forklaring

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Oppdate. Kom meg helskinnet hjem. Koden er ikke returnert hittil. Annet spørsmål til deg Jiha om du ser dette. Når jeg kjører med AC på så kommer det et lite plystre lyd sammen med et merkbart rykk ca hvert minutt. Lyden høres ut som kommer fra under bilen men ikke sikker. Må få orden på det. Når AC er av er ikke lyden/rykket tilstede. Kommer mest i 4 gir. Men er også merkbart i hele registeret.

  7. #7
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.742
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasylays Vis post
    Oppdate. Kom meg helskinnet hjem. Koden er ikke returnert hittil. Annet spørsmål til deg Jiha om du ser dette. Når jeg kjører med AC på så kommer det et lite plystre lyd sammen med et merkbart rykk ca hvert minutt. Lyden høres ut som kommer fra under bilen men ikke sikker. Må få orden på det. Når AC er av er ikke lyden/rykket tilstede. Kommer mest i 4 gir. Men er også merkbart i hele registeret.
    Rykkingen skjer når clutchen på kompressoren kobler inn, og er vel ganske normalt. Plystrelyden kan skyldes at gassnivået begynner å bli lavt, men sliten kompressor, reimspenner m.m. kan også gi ulyder.



    PS: alle som ønsker kan svare eller spørre hvilket som helst relatert spørsmål i forumet
    Sist endret av jiha1968; 25/07/25 kl 23:40
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

Lignende tråder

  1. Trenger hjelp til å se på en bil,noen som kan hjelper ? Betaler for hjelp !
    By javist in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 28/08/17, 20:39
  2. Hjelp hjelp 03 xc70 vibrasjoner
    By saisa in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 08/07/17, 04:03
  3. Svar: 42
    Siste post: 14/03/15, 22:40
  4. Svar: 11
    Siste post: 14/12/11, 18:01
  5. hjelp hjelp. har en 940 som ikke starter
    By Lillegutt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/12/10, 13:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •