Luftlekkasje et sted mellom turbo og innsugsventilene kan godt forårsake
MAF
-koden og oppførselen på bilen,
Da blir det gjerne puste/hvese/suse-lyder når ladetrykket øker, og kan til en viss grad forårsake Lambda-koden. Sprekker i plastrøret fra
MAF
til turbo kan også gi tilsvarende koder (med motsatt underkode/betegnelse) men der må vel nesten røret være av for å få "pustelyder" .
Litt avhengig av arbeidsmåten ved K-hemmerbytte så kan det bli litt påstand på rørene til/fra turbo.
Ved luftlekkasjer etter turbo er oljesvetting på rør/slanger ofte fremtredende.
Ta gjerne en visuell inspeksjon av rør og slanger på tur fra luftfilter til innsug på motor, det er også mulig å pumpe opp litt ladetrykk med gasspedalen, men da kommer vi inn på rådene du har fått med å være forsiktig med bilen. (det trygge alternativet er å bruke regulert trykkluft i rørforbindelsen som går
MAF
-Turbo-Intercooler-EGR-Innsug, der endene blokkeres og trykkluft tilføres i den ene)
Jeg ser ikke noen umiddelbar fare å kjøre med bilen, et eventuelt verksted må også "tyne" den litt for å provosere fram feil, og jeg har en viss følelse av hvor den eventuelle havari-regningen uansett ville havne.
Girkassehavari skjer nok ikke av det som plager bilen nå, den blir bare litt fornærmet når den ikke får riktige verdier fra motorstyringen.
Om man skal flisespikke så får 3.gir litt mer å gjøre når girkassen går i "Limp" , men samtidig så sparer man jo Lock-up clutchen for jobb.
Utover det får man kanskje en litt uggen følelse når det nærmer seg registerreimbytte, men du burde være langt innenfor siden det ikke er både kjørelenge og tid som slår inn samtidig, og uansett er det som regel aggregatreimen som lager trøbbel for registerreimen, f.eks ved et AC-kompressorhavari, så det er nok av ting å bekymre seg over
