Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Motorsystem Serv. Erfordras - XC90 2.4 D5 - 2012 modell

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard Motorsystem Serv. Erfordras - XC90 2.4 D5 - 2012 modell

    Hei

    De siste dagene har bilen oppført seg litt rart. Den har lugget litt under kjøring, og en gang har den virkelig lugget. Ser turtall detter ned en del når dette skjer. Og jeg har mistet motorkraft under kjøring.. slik at ikke noe skjer når jeg trykker på gassen.. før den plutslig kommer igjen. Ellers kjører den greit, men noe er annerledes.

    Så i dag kom feilmeldingen. "Motorsystem SERV. ERFORDRAS" og motorlampen lyser orange.

    Koblet på iCarsoft CR MAX test enheten og kjørte autoscan

    Da kom det opp en del feil.

    https://photos.app.goo.gl/ETt3gDqvgY1tko8E6

    Se bort fra feil om
    DDM
    speilmotor. Det vet jeg ikke virker og er ikke relevant til denne problemstillingen (den virker bare en retning)
    Se også bort fra regnsensor problemet da det er en feilmelding fra da de skiftet ruta og ødela regnsensor. Denne er byttet og virker nå. Har nullstilt den etter denne sjekken.
    ICM
    feilen er også bare å se bort fra. Blåtann fungerer som den skal i bilen. Men har ikke SIM kort installert i den innebyggede orginale telefonen.Vet ikke helt hva den klager på.
    Ikke hatt problemer med høyttaler heller, så vet ikke hva den kortslutningen egentlig gjør for lydanlegget. Aldri vært feilsøkt på.
    Den Swirl aktuator feilen er også kjent. Den lille armen er i orden og festet i begge ender (kjøpte ny arm her for noen år siden) Mener det var en feil til som hang sammen med denne.. Usikker på hvilken av disse andre det gjelder. Det har verksted sagt at dette ikke er noe poeng å reparere.

    Men over til de andre feilene, er det noen som får noe fornuftig ut av de? Jeg kan gå inn på detaljer/verdier på disse om ønskelig. Evt så må jeg vite hvilke, for det er mye å ta bilder av. Mulig jeg kan lagre en rapport for alt, men diagnoseverktøyet er veldig nytt og jeg har ikke fått satt meg inn i det.

    Håper på noen fornuftige svar og kanskje noen tips til hva jeg kan prøve, som er enkelt. Jeg har ikke tilgang til bukk etc
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av Siberiantiger; 20/05/25 kl 20:05 Begrunnelse: Endret tittel
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Siden du har tatt bilde av alle kodene kan du slette dem og se hva som dukker opp igjen først.

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    Siden du har tatt bilde av alle kodene kan du slette dem og se hva som dukker opp igjen først.
    Det skal jeg gjøre i morgen
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #4
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Kamakselsensor-relatert feilkode
    ECM
    -3000 bør feilsøkes først. (det er neppe feil på sensoren som sitter ved øvre motor/moment-feste, mer sannsynlig med kabelfeil)

    Forøvrig er det ikke bestandig så lurt å overse feil med virvelspjeld-systemet, det kan gi alt fra limp-mode i ny og ne, til motorskader. (akkurat nå er det vel bare
    MAF
    -feilkoden som er resultatet)


    Som vict0r sier så sjekk gjerne hvilke feilkoder som kommer tilbake direkte etter sletting, og jeg vil si i tillegg sjekk feilkoder etter å ha fremprovosert feilsymptomene igjen.
    Sist endret av jiha1968; 21/05/25 kl 18:18

  5. #5
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Kamakselsensor-relatert feilkode
    ECM
    -3000 bør feilsøkes først. (det er neppe feil på sensoren som sitter ved øvre motor/moment-feste, mer sannsynlig med kabelfeil)

    Forøvrig er det ikke bestandig så lurt å overse feil med virvelspjeld-systemet, det kan gi alt fra limp-mode i ny og ne, til motorskader. (akkurat nå er det vel bare
    MAF
    -feilkoden som er resultatet)


    Som Vict0r sier så sjekk gjerne hvilke feilkoder som kommer tilbake direkte etter sletting, og jeg vil si i tillegg sjekk feilkoder etter å ha fremprovosert feilsymptomene igjen.
    Da har jeg slettet kodene. Kjørte først bilen på tomgang noen minutter, uten å røre gass eller andre ting. Ingen feil.

    Så tok jeg meg en kjøretur på 10 - 15 minutter med opp og nedoverbakke, lav fart og 80 maksfart.

    Koblet på scanneren og fikk opp igjen:

    DIESEL ENG

    13SF - Tilstand:Ingen
    Masse luftstrøm (
    MAF
    ) sensor

    TCM
    (Transmission Control Module)
    0A31 - Tilstand:Ingen
    Kommunikasjon av kontrollmodul, signal mangler fra Engine Control Module (
    ECM
    )

    Utover dette var det kun

    CCM
    (Climate Control Module)

    0040 Tilstand:Ingen
    Luftkvalitetsensor, intern feil

    Det kom ikke opp noe varsellampe i dashboard på den korte turen denne gangen. Så mulig det kommer flere feil om jeg kjører mer.

    Jeg kan ta opptak av det som skjer med
    MAF
    når jeg har bilen i drift/kjører om det gir noe fornuftig info
    Sist endret av Siberiantiger; 21/05/25 kl 16:06
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  6. #6
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Kan legge til at registerreim skiftes på 180000km intervall eller 10 år, alt ettersom hva som inntreffer først. Den nå har gått 173341 km siden den gang, og det er under 6 år siden. Så det nærmer seg.. men burde være innenfor.

    Hadde en karbonrens av bilen av proff firma for et par år siden. Var ikke mye å hente den gang ihverfall.. Bilen var ganske "clean".

    Har ikke hatt noe egen service eller bytte av catalysator, men ikke hatt noe feilmeldinger relatert til den heller. Jeg kjører en del på 90 soner og i bratte og lange bakker (tunneller under havet) så den får renset seg tenker jeg.

    Noe svetting er det her og der, men ikke mer enn hva som må forventes sies det av verksted tidligere.

    Skiftet drivstoff filter i September i fjor. Byttet girolje i juli 2023

    Sier dette fordi noen har spurt om dette ifbm problestillingen.

    Bilen går fint på tomgang.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  7. #7
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    TCM
    -0A31 er en følgefeil av
    ECM
    -135F (girkassen klager på at motorstyringen ikke sender normal verdi på motordreiemoment, pga feilkoder i motorstyringen, girkassen går da vanligvis i Nødmodus 1, der Lockup kobles ut, og kassen girer kun til 3. gir eller Revers)

    ECM
    -165F kommer i to varianter: "Signal too high" eller "Signal too low" , du kan som regel klikke direkte på feilkoden i listen av feilkoder på diagnoseapparatet (ikke i rapport, men i feilkodeavlesning) og se underkoden/varianten for den aktuelle feilkoden.

    Det er neppe feil med
    MAF
    , og avhengig av "underkoden" skyldes feilkoden gjerne avvik i temperaturgivere, ladetrykksensor eller luftlekkasjer mellom
    MAF
    og innsugsventiler, men utover det er det Virvelspjeld-feilkoder som oftest forårsaker
    MAF
    -koder på Euro-4 utgaven av D5-motorene.

    Ser at kamaksel- og virvelspjeld-kode ikke dukket opp denne gang, heller ikke Lambdasonden, så vi venter i spenning på at bilen slår seg helt vrang og melder "Motorsystem Serv. Erfordras"...

  8. #8
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Fikk ikke klikket på feilkoden/meldingen for å få opp noe underkoder, men fikk verdiene som ble avlest ved registrering av feilen. Se vedlegg

    2025-05-21_21-07-26-1.pdf
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  9. #9
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Det var mange ville verdier i frys-data, og tror vi må skylde på diagnoseapparatet der. (hverken uvanlig eller kritisk)

    Hvis du istedenfor autoscan går direkte til f.eks motorstyringen og leser av feilkoder der, så mener jeg at du får et spørsmålstegn rett bak feilkoden som du kan trykke på, men nå husker jeg ikke i farten om du kun får opp feilkodebeskriving eller om det var "underkoden" som vistes der.
    Skulle det kun være feilkodebeskriving så kan du iallfall se på kriteriene for kodene, hva som vanligvis utløser dem og hva de resulterer i for oppførselen på bilen. (du trenger ikke å skrive den infoen her, det holder med feilkodene)

    I de samme menyene kan du se live-data fra den modulen du har klikket deg inn på, gjøre aktiveringer og f.eks ta manuell kalibrering av virvelspjeldmotoren om det skulle friste.
    Sjekk gjerne at temperaturverdiene fra de ulike sensorene er normale ved både kald og varm bil (temp for DPF vil nok ikke vise lavere enn 100'C).

    Men vi venter som sagt på at bilen viser motorfeil i instrumentpanelet igjen for å se hvilken feilkode som utløser den beskjeden.

  10. #10
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det var mange ville verdier i frys-data, og tror vi må skylde på diagnoseapparatet der. (hverken uvanlig eller kritisk)

    Hvis du istedenfor autoscan går direkte til f.eks motorstyringen og leser av feilkoder der, så mener jeg at du får et spørsmålstegn rett bak feilkoden som du kan trykke på, men nå husker jeg ikke i farten om du kun får opp feilkodebeskriving eller om det var "underkoden" som vistes der.
    Skulle det kun være feilkodebeskriving så kan du iallfall se på kriteriene for kodene, hva som vanligvis utløser dem og hva de resulterer i for oppførselen på bilen. (du trenger ikke å skrive den infoen her, det holder med feilkodene)

    I de samme menyene kan du se live-data fra den modulen du har klikket deg inn på, gjøre aktiveringer og f.eks ta manuell kalibrering av virvelspjeldmotoren om det skulle friste.
    Sjekk gjerne at temperaturverdiene fra de ulike sensorene er normale ved både kald og varm bil (temp for DPF vil nok ikke vise lavere enn 100'C).

    Men vi venter som sagt på at bilen viser motorfeil i instrumentpanelet igjen for å se hvilken feilkode som utløser den beskjeden.
    Hei og takk for gode svar. Det er bare feilbeskrivelse jeg får opp under hovedfeilkoden.

    Jeg har blitt anbefalt å ikke kjøre med bilen så langt det er mulig å unngå. Men når den omsider må på verkstedet så må jeg nok kjøre, hvis det ikke er mer alvorlige ting som skjer. Så får jeg kjøre rolig og andektig og bruke andre roligere veier frem til verkstedet med lavere fartsgrense etc.

    Hva tenker du, hva er risikoen om jeg velger å kjøre mer for å fremprovosere flere feilmeldingen? Er motorhavari / girkassehavari El lign er umiddelbar fare her? Sikkert et dumt spørsmål, men..

    Jeg har vært å prøvd litt på aktivering av swirl actuator og andre ting uten at jeg får noe feil. Står fullført eller aktiv eller stoppet alt etter hva jeg trykker på (start / stopp). Har ikke prøvd meg på kalibrering, da jeg er usikker på om det kan gjøre vondt verre.. Spesielt siden en må vite hva en ser etter for å gjennomføre dette... Verdier etc.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  11. #11
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Kan legge til at det kommer mer "puste/frese")lyder fra bilen enn før. Kanskje spesielt etter at den var på verksted for å skifte stabilisatorstaget (hemningskremmer). Jeg har tenkt at det kanskje er turboen, men kan jo likegodt være lekkasje i en slange/rør kanskje? Relevant til denne problemstillingen tror du?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  12. #12
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Luftlekkasje et sted mellom turbo og innsugsventilene kan godt forårsake
    MAF
    -koden og oppførselen på bilen,
    Da blir det gjerne puste/hvese/suse-lyder når ladetrykket øker, og kan til en viss grad forårsake Lambda-koden. Sprekker i plastrøret fra
    MAF
    til turbo kan også gi tilsvarende koder (med motsatt underkode/betegnelse) men der må vel nesten røret være av for å få "pustelyder" .

    Litt avhengig av arbeidsmåten ved K-hemmerbytte så kan det bli litt påstand på rørene til/fra turbo.
    Ved luftlekkasjer etter turbo er oljesvetting på rør/slanger ofte fremtredende.


    Ta gjerne en visuell inspeksjon av rør og slanger på tur fra luftfilter til innsug på motor, det er også mulig å pumpe opp litt ladetrykk med gasspedalen, men da kommer vi inn på rådene du har fått med å være forsiktig med bilen. (det trygge alternativet er å bruke regulert trykkluft i rørforbindelsen som går
    MAF
    -Turbo-Intercooler-EGR-Innsug, der endene blokkeres og trykkluft tilføres i den ene)

    Jeg ser ikke noen umiddelbar fare å kjøre med bilen, et eventuelt verksted må også "tyne" den litt for å provosere fram feil, og jeg har en viss følelse av hvor den eventuelle havari-regningen uansett ville havne.

    Girkassehavari skjer nok ikke av det som plager bilen nå, den blir bare litt fornærmet når den ikke får riktige verdier fra motorstyringen.
    Om man skal flisespikke så får 3.gir litt mer å gjøre når girkassen går i "Limp" , men samtidig så sparer man jo Lock-up clutchen for jobb.
    Utover det får man kanskje en litt uggen følelse når det nærmer seg registerreimbytte, men du burde være langt innenfor siden det ikke er både kjørelenge og tid som slår inn samtidig, og uansett er det som regel aggregatreimen som lager trøbbel for registerreimen, f.eks ved et AC-kompressorhavari, så det er nok av ting å bekymre seg over
    Sist endret av jiha1968; 22/05/25 kl 08:30

  13. #13
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Luftlekkasje et sted mellom turbo og innsugsventilene kan godt forårsake
    MAF
    -koden og oppførselen på bilen,
    Da blir det gjerne puste/hvese/suse-lyder når ladetrykket øker, og kan til en viss grad forårsake Lambda-koden. Sprekker i plastrøret fra
    MAF
    til turbo kan også gi tilsvarende koder (med motsatt underkode/betegnelse) men der må vel nesten røret være av for å få "pustelyder" .

    Litt avhengig av arbeidsmåten ved K-hemmerbytte så kan det bli litt påstand på rørene til/fra turbo.
    Ved luftlekkasjer etter turbo er oljesvetting på rør/slanger ofte fremtredende.


    Ta gjerne en visuell inspeksjon av rør og slanger på tur fra luftfilter til innsug på motor, det er også mulig å pumpe opp litt ladetrykk med gasspedalen, men da kommer vi inn på rådene du har fått med å være forsiktig med bilen. (det trygge alternativet er å bruke regulert trykkluft i rørforbindelsen som går
    MAF
    -Turbo-Intercooler-EGR-Innsug, der endene blokkeres og trykkluft tilføres i den ene)

    Jeg ser ikke noen umiddelbar fare å kjøre med bilen, et eventuelt verksted må også "tyne" den litt for å provosere fram feil, og jeg har en viss følelse av hvor den eventuelle havari-regningen uansett ville havne.

    Girkassehavari skjer nok ikke av det som plager bilen nå, den blir bare litt fornærmet når den ikke får riktige verdier fra motorstyringen.
    Om man skal flisespikke så får 3.gir litt mer å gjøre når girkassen går i "Limp" , men samtidig så sparer man jo Lock-up clutchen for jobb.
    Utover det får man kanskje en litt uggen følelse når det nærmer seg registerreimbytte, men du burde være langt innenfor siden det ikke er både kjørelenge og tid som slår inn samtidig, og uansett er det som regel aggregatreimen som lager trøbbel for registerreimen, f.eks ved et AC-kompressorhavari, så det er nok av ting å bekymre seg over
    Hei

    De hadde ikke tatt ned hele hjelperammen når de skiftet stabilisatorstag, for de har ikke løsnet den fremme, for der sitter skruene fastrustet og de har ikke vært rørt. Og de hadde glemt å skru til ett eller annet rundt ratt stammen i dørken så jeg hørte motor veldig tydelig og opplevde den fresing veldig tydelig. Selv når de satte på plass og tettet dette, så la jeg merke til fresing..
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  14. #14
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Det var nok gummimansjetten rundt rattakslingen eller bare nållagret i samme mansjett som hadde blitt presset løs når Subframe med fastmontert tannstag og motor ble jekket opp igjen. Dette skjer gjerne når man prøver å spare tid og arbeid. Ikke unormalt, men sjekk av mansjett og lager burde ha stått på "arbeidslisten". Vil tro det bare var en enkel forglemmelse av reparatøren.

    Hvis du hører noe som ligner på luftlekkasje når du belaster motor, så er det gjerne luftlekkasje... Det trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med K-hemmerjobben, for av og til skjer ting uten ytre påvirkning, men siden det er nye ulyder som godt kan ha sammenheng med noen av feilkodene på bilen så bør det undersøkes.

    Om du ikke har mulighet til å trykksette inntakssystemet, kan du prøve å få noen til å pumpe gasspedalen (helst varm motor) for å bygge ladetrykk. Når du da ser eller kjenner at ladeluftslangene utvides eller blir hardere, lytt etter luftlekkasje i motorrommet, både over og under. Er det vanskelig å komme til for å lokalisere en lekkasjelyd, kan du prøve å bruke en god bit av hageslangen som "stetoskop", eller spraye sterkt såpevann på misstenkt område og se etter bobling.
    (ingen fullgod test da det kan hende at du ikke får nok ladetrykk til at lekkasjen oppstår, men det koster ikke mye å prøve)

  15. #15
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det var nok gummimansjetten rundt rattakslingen eller bare nållagret i samme mansjett som hadde blitt presset løs når Subframe med fastmontert tannstag og motor ble jekket opp igjen. Dette skjer gjerne når man prøver å spare tid og arbeid. Ikke unormalt, men sjekk av mansjett og lager burde ha stått på "arbeidslisten". Vil tro det bare var en enkel forglemmelse av reparatøren.

    Hvis du hører noe som ligner på luftlekkasje når du belaster motor, så er det gjerne luftlekkasje... Det trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med K-hemmerjobben, for av og til skjer ting uten ytre påvirkning, men siden det er nye ulyder som godt kan ha sammenheng med noen av feilkodene på bilen så bør det undersøkes.

    Om du ikke har mulighet til å trykksette inntakssystemet, kan du prøve å få noen til å pumpe gasspedalen (helst varm motor) for å bygge ladetrykk. Når du da ser eller kjenner at ladeluftslangene utvides eller blir hardere, lytt etter luftlekkasje i motorrommet, både over og under. Er det vanskelig å komme til for å lokalisere en lekkasjelyd, kan du prøve å bruke en god bit av hageslangen som "stetoskop", eller spraye sterkt såpevann på misstenkt område og se etter bobling.
    (ingen fullgod test da det kan hende at du ikke får nok ladetrykk til at lekkasjen oppstår, men det koster ikke mye å prøve)
    Hei

    Ja, det stemmer at det var noe rundt den rattakslingen. Men det var da jeg ble ekstra var på den frese/hvese lyden. Og selv om de tettet igjen, så opplevde jeg å høre den lyden bedre enn jeg har gjort tidligere. Sikkert fordi jeg hadde fokus på det da det var åpent.

    Når jeg tenker meg om så kan jo det være årsak til at jeg opplever at bilen bruker mer drivstroff enn tidligere (samme kjøremønster og strekninger) Tidligere hadde jeg mye bredere dekk (255 profil) men nå har jeg 235/65/17 som er orginalt og den bruker ikke mindre.

    Har også hørt fra moren til dama mi som kommenterer hver gang jeg lister meg ut på veien med bilen fra parkeringsplassen "vegg i vegg med hovedveien) og opp bakken, at det ikke er noen andre biler som høres slik ut når de drar forbi der. Har tenkt at det er turboen og det at jeg må dra på så hardt akkurat der for å unngå å bli påkørt eller komme i veien for andre.. må krysse veien der og har innsnevringer og bakketopp (alt på en gang). Men om det faktisk er en luftlekkasje, så gir det mening og en forklaring. Da er det ikke bare jeg som tror og føler noe..

    Jeg leste på ett eller annet innlegg nylig (som jeg ikke finner igjen) at det er noen bolter i nærheten av turbo som bruker å løsne / pakning som blir dårlig og at dette er et typisk problem for eldre biler. Noen har strammet disse og fått fjernet problemet. Men det er også mulig pakning må byttes.

    Men hører at skruene ikke er lett tilgjengelig, at noe annet må demonteres først for å komme til. Hadde jeg hatt noen bilder eller veiledning til hvor disse skruene er og hva som må kobles fra for å komme til, så skulle jeg gjerne ha gjort dette selv.

    Håper det er nettopp det som skal til, for da blir ikke verkstedregningen så stor som jeg frykter.

    Nardo Bil vekstedet jeg snakket med i dag, sa at så lenge det ikke er dukket opp igjen feilkoder i dashboard igjen etter nullstilling, skulle det være greit å kjøre bilen. De må uansett ha en slik feilmodus før de kan feilsøke skikkelig på dette (diagnose). Jeg må se om jeg kan få tak i noen som kan hjelpe meg å lytte etter lyden mens noen gir gass.

    Tuden takk for gode svar/tilbakemeldinger
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  16. #16
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Hei

    På tur hjemover, på samme plass som sist jeg fikk feilmeldimg i dashbord, kom feilen igjen. Det var i 70 sonen på vei opp en lang slakk bakke, men med overgang til 90 sone, nesten med en gang jeg ga gass for å komme opp i 90, kom feilen.

    Kjørte deretter for å koble til scanneren og ser at på Diesel ENG har jeg nå fått en kode 28E0 Oppvarmet oksygenføler (HO2S) som ikke var der sammen med feil som kom tilbake etter nullstilling sist. Den ligger sammen med 135F Masse luftstrøm (
    MAF
    ) sensor

    Mener å ha hørt en freselyd akkurat i overgangen der. Bilen virket helt grei å kjøre rett før.. Men etter feilmeldingen så blir bilen litt ustabil en kort tid etter, før den igjen føles ok. Men napper litt innimellom.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  17. #17
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Så langt tyder det meste på at det er luftlekkasje etter turbo, men det gjenstår litt leting og testing for å finne ut hvor.
    En gjenganger er de oransje pakningene på det resonatorrøret som er festet på utløpet av turbo, disse har en tendens til å bli litt for myke og sleipe av olje fra turbo og veivhusventilasjonen. Mange velger å bytte ut resonatorrøret til en enkel slange om problemet skulle oppstå. (ja det er trangt rundt om plassen ved turboen)
    Lekk intercooler er neste på listen, inkl sprekker i trykkrøret under motor ved festene, men sprekk i slangene til/fra intercooler er sjeldnere å se (må allikevel sjekkes).

    Lykke til med jakten på luftlekkasjen

  18. #18
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Da har jeg fått svar på problemet

    Det var hull i intercooler. Som har dratt med seg kjøleren, for den var det ikke mye igjen av visstnok...

    Så ca 30400,- for arbeid og deler på disse feielene hos Nardo.

    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  19. #19
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Innlegg
    133
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Da er Intercooler og kjøler skiftet. Men jeg hører fortsatt noe susing/fresing når jeg trykker litt ekstra på gasspedalen.. Er ikke der ved normal/forsiktig trykk på gass pedalen.

    Nå har det vært så mye lyder på denne bilen gjennom tiden at jeg vet ikke hva som er normalt lenger ... Er det andre med samme motor og D5 som har lignende lyd og vet hva jeg snakker om? Er det slitasje på turboen eller er det fortsatt mulighet for lekkasje? Eller er dette normalt? jeg kan fortsatt ikke huske at jeg hørte denne lyden før.. en god stund siden det var helt "stille" på denne bilen da...

    Da er det " inkl sprekker i trykkrøret under motor" eller "de oransje pakningene på det resonatorrøret som er festet på utløpet av turbo"?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

Lignende tråder

  1. Motorsystem ser. erfordras
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/05/20, 15:55
  2. Motorsystem serv.erfordras Volvo XC70 2006
    By Nibakkern in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 01/08/15, 23:02
  3. Motorsystem serv. erfordras 2006 v70 D5
    By E.Winjum in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 46
    Siste post: 26/05/14, 13:47
  4. Motorsystem serv. erfordras?
    By volvoRsport in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 17
    Siste post: 23/10/10, 16:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •