Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  27
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 101 til 110 av 110

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da har jeg begynt litt med eksosanlegg. Så å si ferdig med downpipe, punktsveiser alt til å begynne med nå så heilsveiser jeg når jeg ser at alt passer. Bruker rør fra biltema, blir mest sannsynlig potter derfra også. Har lyst på litt lyd, men må gå gjennom visning.
    Har også begynt å dra kabler til sprutet, bestilte pvc slanger for å få ledningsnettet til å se mest mulig originalt ut. Angående catch tank så finner jeg ingen som er akkurat slik jeg vil ha, så jeg kjøpte noe koblinger på biltema så blir nok å lage en egen med pvc rør og 2 endestykker tenker jeg. Enkelt og greit.

2. Takk Batland, Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Det kappes og det sveises, nå hadde jeg ønska jeg hadde 940 istedet. Er ganske trangt med 3" rundt bensintanken, usikker på om dette er nok klaring mellom fjør og tank. Bakakselen vil også ta oppi anlegget før det når tak i gummiputene som er skrudd i karosseriet, men det regner jeg med går bra, skal jo ikke trykke ihop bakstillinga så mye.

4. Takk Bergstaden, Batland takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Tenkte jeg skulle montere bensintrykksføler for å ha full kontroll, kjøpte et t adapter med 1/8 npt i alle ender og tenkte jeg skulle bruke pushon nippler til bensinslangene. Har nå kjøpt 8mm nippler 2 steder, fikk noen som var 8,8 fra ene plassen og 8,2 fra andre. Da får jeg ikke pressa på bensinslangene. Vanskelig å finne slike nippler, og M14 svivel koblinger er nesten enda vanskeligere. Tess hadde heller ikke. Har du tips til hvor jeg kan skaffe nippler som passer originalslangene med 1/8 npt gjenger Batland? Eller noen andre?

Synes disse er litt skumle siden det er bensin, men mulig det ikke er så farlig å bruke disse som jeg tror?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg har kjøpt alle slike koblinger hos Tess som sannsynligvis kan lage en slange med uttak til trykksensoren til deg.
    Ett annet alternativ er å sette T-stykket med overganger mellom dysegalleriet og den originale slangen.
    Det tredje alternativet er å kappe T-stykket på langs og få en rørlegger til å lodde dette fast midt på dysegalleriet ett sted.
    Vær maksimalt nøye og forsiktig da bensinlekkasje i motorrommet er det siste noen av oss trenger.
    Sist endret av Batland; 21/06/25 kl 13:48

7. Takk xcbolt takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Okey takk. Var faktisk innom dem på fredag igjen og da fant de frem noe som het for DKO koblinger og mente de skulle passe, istedet for en tykk ball på svivel koblinga som det er originalt så er det en oring på disse, men de passer i hverandre. Mangler overgangen til 1/8 og til slangen, men de kommer til uka. De mente disse tåler bensin og går overens med de originale koblingene på slange og fuel rail så håper virkelig det. Ser det er å få kjøpt M14 svivel til AN6, men blir fort 3000 i slanger, overganger og koblinger. Kjenner det frister lite hehe.

Mangler forøvrig bare å helsveise alle skjøter på eksosanlegget og litt annet småtteri som gasswire osv så er vell det meste klart. Får håpe jeg har kobla rett osv, men har fult skjemaer nøye så skal egentlig være det, men kjenner litt på nervene allikevel hehe.

9. Takk Batland takket for denne posten
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Mulig jeg har sett litt enkelt på det, men slik løste jeg det på isbilen... Eneste jeg gjorde var ny slange fra bensinfilter til fuelrail, en 6mm slangeadapter med 1/8npt og et manometer

Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

11. Takk xcbolt, Batland takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Se der du, det var en latterlig enkel måte. Var inne på tanken om å gjøre det samme, men så tenkte jeg at nylon slangene er jo helt vedlikeholdsfrie og etanolbestandig så jeg ikke trenger å bekymre meg for at den skal sprekke. Ser nå at det hadde vært mye enklere å bare gjort det på den måten. Får se om det blir tett med disse DKO koblingene, om ikke blir det løsninga di. Takk for tips Hans Ola.

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Vedlikehold og ettersyn er et godt poeng, jeg brukte vanlig r9 bensinslange fra tess. Det har holdt i flere år nå, uten lekkasje eller problemer.

Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sant, det er jo bra nok bevis på at det er en god løsning. Er jo ikke verdens vanskeligste vedlikehold heller akkurat. Skal jeg bygge flere motorer blir det nok på din måte. Takk

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da er siste finish på det elektriske ferdig, sydde om stoffmatta under dasjen så den passa ecu dekslet. Hadde org ventilasjon på siden der.

Selvsagt går jo ikke ting alltid på skinner, fylte kjølevann istad og det fosset ut igjen gjennom det lille hullet under vannpumpa. De siste koblingene fra tess kom også, men passa jo ikke nylon slangen. Så der blir det Hans Ola sin løsning. Det enkle er ofte det beste. Ellers er det mye smådeler på veg inkludert mer sveisetråd. Er egentlig ventetiden på delen som avgjør når jeg blir ferdig.

Fylte også biltema 10/30 mineral olje på motoren. Synes den lukte veldig stramt i forhold til hva den har gjort før. Skikkelig løsemiddel lukt. Spørs om jeg tapper ut igjen å kjøper mineral olje på felleskjøpet til å kjøre inn motoren. 10/30 eller 10/40 mineral er vell grei til innkjøring den?

16. Takk Batland, HansOla takket for denne posten
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine