Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Bytte clutch V60

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Antall takk

Standard Bytte clutch V60

Hei!
    Jeg har en 2014 V60 D2 der jeg mistenker at slavesylinderen er dårlig. Enkelte ganger etter mye clutching mister clutchen litt trykk. Clutchen tar lengre inne og pedalen returnerer ikke av seg selv. Siden girkassa allikevel må ut, bytter jeg clutchen samtidig. Det ser litt trangt ut mellom girkassa og travers. Slipper jeg unna å demontere traversen? Og om jeg må slippe den ned, må den demonteres helt, eller kan den henge i de bakre boltene? Setter pris på alle tips og innspill!

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hmm, om symptomene skulle skyldes slavesylinderen, burde den ha vansker med å holde tett slik at det drypper bremsevæske ut av clutch-huset, så uten lekkasje der vil jeg heller peke på hovedsylinderen ved clutchpedalen (intern lekkasje).

Skulle det allikevel bli clutchbytte, så bruker man å løsne hele traversen inkl bærearmer og tannstang, mens fjærbein og hjulspindel står igjen.
    Det er ganske mye som må løsnes rundt D2-motoren får å få byttet clutch, dette er ikke en to-timers jobb...

Ved bytte av hovedsylinder må rattstamme og pedalboks/feste frigjøres fra bilen.
    Pass på at ingen ledninger kommer i klem ved montering av pedalboksen...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Antall takk

Standard

Jeg kunne ikke se noen aktiv lekkasje mellom motor og girkasse i går, og det var helt fullt med bremsevæske i reservoaret. Et kjapt googlesøk viser at det er flere som har problemer med slaven, så jeg konkluderte bare kjapt med det. Er det mulig med indre lekkasje i slaven?

Pleier travers bare å løsnes eller må den helt ut?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Som tidligere nevnt så løsner man hele traversen inkl tannstag. (fjernes fra bilen i sin helhet)

Det er vanligere med defekt slave enn hovedsylinder, men slaven har væske på kun en side av "stempelet" i sylinderen og kan ikke* ha intern lekkasje, mens hovedsylinderen har væske på begge sider av "stempelet" slik at væsken kan lekke forbi stempelet og tilbake til reservoaret, slik at pedalen blir lavere eller ikke vil returnere pga "returtrykket" fra clutchen/slaven har forsvunnet/lekket forbi.

* Jo, man kan ha "intern" lekkasje i slaven en liten stund hvis støvbelgen på slaven klarer å holde på bremsevæsken, men det varer ikke så lenge før det er fult i belgen og væsken renner ut. Det vil selvsagt også minske med væske i reservoaret i denne hypotesen.

Litt forenklet så ser en vanlig hydraulikkclutch slik ut:
    slave.jpg
    Sist endret av jiha1968; 20/06/25 kl 07:48

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Antall takk

Standard

Takk for god info. Jeg kjøper forklaringen på indre lekkasje på mastersylinderen, så mulig jeg prøver å bytte den først. Hvordan er det å lufte disse clutchene? Jeg har kun erfaring med å lufte BMW-clutcher, der det eneste som har fungert, har vært å pumpe bremsevæske fra slaven til masteren. Vurderer å kjøpe utstyr for å kunne sette trykk på reservoaret, hvis dette kan gjøre luftingen lettere.

Jeg har nå luftet clutchen og kjørt to lange turer, uten problemer. Regner med at problemet dukker opp igjen, men mulig dette kan peke på enten master eller slave?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Det at luftingen hjalp gir ikke noen entydig diagnose dessverre, bortsett ifra at det var luft der...
    De fleste clutcher er like morsomme å lufte, og hvis man lufter på tradisjonell måte, så må hastighet og varighet på pumpingen/trykkluftingen klare å få ut bremsevæske adskillig raskere enn luftboblene stiger opp mot hovedsylinderen.
    Reverslufting med å pumpe bremsevæske fra luftenippel opp til hovedsylinder er en fin måte til å unngå "luftbobleheng".
    Sist endret av jiha1968; 21/06/25 kl 21:00

Lignende tråder

1. Bytte clutch på 08 S60 2,4d
    By V7OII in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/08/23, 08:35
  2. (LØST) Bytte av clutch på D5 - M66 clutch på M56
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 33
    Siste post: 07/03/18, 23:17
  3. Svar: 1
    Siste post: 14/06/13, 15:40