Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Lufrinntak og EGR

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard Lufrinntak og EGR

Hadde gjennomgang av bilen i dag og tok bl. annet en rask kikk på EGR ventilen for å se kor mykje grums som hadde funne vegen dit. Spjeldet ser egentlig veldig greit ut, men det eg lurer litt på er "pinnen" som står bak spjeldet. Er dette ein ventil som styrer eksosinnslepp eller er det kun ein sensor? Det ser ut som ein ventil i alle fall. Det ser ikkje ut som om dette er ein del som har bevegd på seg for den var ganske så godt tilgrodd. Brukte litt tid på å rense rundt den og det ser markant mykje bedre ut der no. Innspill??

I forbindelse med dette arbeidet så måtte filterboksen til luftfilteret vekk. På innsuget på luftfilterboksen står det en finurlig luftkanal/innretning med et spjeld på. Denne har også en slange tilkoblet som ender i "intet" fremme i grillen. Ingen elektriske komponenter. Synest spjeldet bevegde seg ganske så tregt og det endte med demontering og inspeksjon. Hadde vansker med å forstå kva som egentlig styrer bevegelse av dette spjeldet, men når eg åpner opp der eg at det står en eller annen form for termostat med eit stag og ei relativt kraftig fjær.

Konklusjonen min er jo at dette spjeldet skal styre om motoren skal hente luft fra motorrommet eller om luft skal komme fra inntaket framme på bilen, men synest jo at heile konstruksjonen framstod noe underlig. Noen som har innspel til dette?

Grunnen til at eg begynte å inspisere litt på EGR komponentene er at eg har opplevd at bilen kan ha en tendens til å nykke litt enkelte ganger.

Er ikkje veldig erfaren på dette forumet, men skulle gjerne lagt ut bilder også, men det var ikkje så lett....

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Bilder kan lastes opp på f.eks imgur.com og limes inn i meldingen som en kobling til bilde (m/bildeknappen) , eller bli betalende medlem og last opp direkte.

Slangen med løs ende sørger for at termostaten til luftforvarmingsspjeldet måler "ute-temperatur" for å kunne regulere forvarmingsspjeldet riktig. En ganske enkel konstruksjon ja, og du finner den kun på biler solgt i "kald klimasone".

"Pinnen" bak spjeldet er nok stammen/halsen på selve EGR ventilen, styrt av en El-motor for å regulere ønsket mengde resirkulert eksos til innsuget. Du finner også et elektrisk styrt ASV/mikserspjeld her for å bedre egr-funksjonen og hindre motorristing ved stopp av motor ("ettertenning"). I tillegg er det gjerne et vakuummstyrt bypass-spjeld for EGR-kjøling , avhengig av motorversjon.

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •