Hei![]()
Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med Biltema sin automatolje?
Tenkte å bytte på min XC70 2010, siden det er en stund siden det er gjort.
Er jo litt hyggeligere pris på Biltema sin![]()
Hei![]()
Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med Biltema sin automatolje?
Tenkte å bytte på min XC70 2010, siden det er en stund siden det er gjort.
Er jo litt hyggeligere pris på Biltema sin![]()
Hei, dette er dessverre ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men heller en generell informasjon på emnet du spør om:
Biltemaoljen (ATF-U) er som navnet tilsier en universalolje, det er ikke riktig olje til girkassen din, kassen er ikke laget for å brukes med universalolje, den skal ha T-IV/JWS3309/Volvo 1161640. (f.o.m. 2011 brukes den tynnere 31256775 / T-WS)
Det er så vidt jeg vet teknisk umulig at BiltemasATF-U olje eller andre universalATF-oljer kan oppfylle alle standardene som listes opp, da mange av dem hverken har samme viskositets-verdier eller samme additiv-pakker.
For den som vil ha mer informasjon om emnet anbefaler jeg f.eks https://www.youtube.com/watch?v=xUFY0L_zFek , og denne serien fra samme mann: https://www.youtube.com/watch?v=aV-r...B7FraTpyf3TJQ2
Når det er sagt så er "Biltemas"ATF-U sannsynligvis akkurat like bra som andre universaloljer, og forhåpentligvis ikke så mye verre for girkasssen enn den gamle oljen, men riktig olje? Nei.
På en annen side så kjører mange rundt med en eller annen universalolje i automaten, enten etter å ha gjort et bevist valg, eller uten å være klar over det, da verkstedet som byttet/flushet hadde valgt å kun lagerføre universalolje for å gjøre lagerholdet enklest (billigst) mulig.
EDIT: for den som har 2010-modell eller nyere skal TF80-girkassene normalt sett ha 3324/T-WS-olje , ikke 3309/T-IV (avhengig av modell/chassis-nr)
T-WS er en litt tynnere syntetisk olje, mot T-IV som er en litt tykkere mineralolje.
Sist endret av jiha1968; 01/06/25 kl 23:08
Du kan sannsnligvis få kjøpt Mobil 3309 av meg dersom du kan hente i Fredrikstad.
Ja sant som du sier. Er ikke AKKURAT den olja jeg skal ha, men sannsynligvis går det fint å bruke denSkal gå i tenkeboksen litt å se hva jeg ender opp med
![]()
Biltema oljen har jo både JWS 3309 og T-IV spec så da skal den jo være god nok eller?
Kjørte i alle år på Biltema på xc70 2006 kassen. Aldri noe tull.....
Som sagt over: Den er garantert bedre enn den gamle i kassen din.... heller flushe ofte med Biltema enn å kjøre 200.000 med orginalolje.
Sist endret av jerognal; 24/03/25 kl 14:27
xc60 D4 181 hk R-design 2014
xc70 D4 2010
XC70 2006 D5 4C sumsum Solgt som delebil etter 350.000
XC70 2004 D5 levert i innbytte til volvo.
V70 2,5 TDI 1998 Død og Begravet etter 500.000 km
BiltemasATF-U er hverken en JWS3309/T-IV -olje, eller noen av de andre på listen, men sannsynligvis en modifisert Dexron olje.
Biltema (Biltemas leverandør) mener selvfølgelig at den kan brukes på alle girkasser som krever en av de standardene de lister opp, på samme måte som alle andre leverandører av universaloljer, men det er totalt teknisk umulig at en universalATF-olje fyller spesifikasjonene til alle de ulike standardene som listes opp i "reklamen", ergo er multistandardATF-olje feil olje.
Men er det så farlig da? Tja, det får bli opp til hver enkelt å avgjøre, men nå har i det minste de som leser innleggene mulighet til å gjøre et valg på grunnlag av fakta fremfor antagelser.
Personlig foretrekker jeg å unngå problemstillingen, og anbefaler olje som er beregnet og godkjent til formålet. (ingen multistandard olje er godkjent til TF80-kassene)
Det er fremdeles mulig å finne 3309/T-IV olje til relativt hyggelige priser, samme med 3324/T-WS for de senere TF-80 kassene som dukket opp i 2010)
For den som fortsatt lurer på hvorfor det er slik og hvordan det henger sammen, anbefales et dypdykk i Youtube-lenkene i tidligere post.
Sist endret av jiha1968; 01/06/25 kl 22:57
Nå har begge bilene her fått ny BiltemaATF-U automatolje med QMI tilsetning. Begge girer nå sømløst. XC60 gav et lite dunk fra R til D, men det er nå totalt borte.
(Hører med til historien at XC60 skulle være flushet av Volvo når vi kjøpte den, men det er ikke gjort. Den oljen var beksvart. Det blir den ikke etter 20.000 km, så blir aldri Volvo-service heretter).
Om en kasse havarerer pga Biltemaoljen så skal eg gi en lyd....![]()
xc60 D4 181 hk R-design 2014
xc70 D4 2010
XC70 2006 D5 4C sumsum Solgt som delebil etter 350.000
XC70 2004 D5 levert i innbytte til volvo.
V70 2,5 TDI 1998 Død og Begravet etter 500.000 km
Regner med at du har 0 stil oljeteller og tatt adapsjon av kassene etter skifte av olje, dette må gjøres så ikke kasser trur at dem kjører på gammel olje og slurer mere en dem skal med ny olje, det som skjer når dette ikke blir gjort er at du ødelegger clutchene i kasse
Noen få har vært heldige med olje fra Biltema, mange har fått kostnader på ca 70000 kr for at dem skulle spare noen kroner på olje, jeg tar gladelig den flushingen av kasse på Bilia verksted, der kan en følge med selv at det blir gjort, dem 0 stiller oljeteller og tar adapsjon av kasse, softvare legges inn hvis det er nyere softvare en det som ligger inne på kasse. Så jeg betaler gladelig dem her 5-7 lappene hver 60000 km med flushing av kasse, har enda ikke hatt et eneste feilslag på girkasser selv om dem har passert 600000 km. Så her er det kun en ting som gjelder og det er olje av øverste hylle når det gjelder både motor, girkasse, vinkeldrev, haldex og bakdiff. Motor får ny olje og filter hver 12000 km, girkasse hver 60000 km, haldex hver 45000 km, vinkeldrev og bakdiff hver 80000 km. Har hatt 2 V70 med TF80 kasse, 2 stk XC90 med TF80 kasse, 1 stk XC70 med TF80 kasse og nå en 16 mod XC60 med TF80 kasse, alle bilene har fått samme oppskrift på service og har aldri hatt problemer