Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: V70 Nilsson ambulanse 2016 med alle lys i dashbord tent..

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard V70 Nilsson ambulanse 2016 med alle lys i dashbord tent..

    Har ei nøtt å knekke med en ambulanse jeg kom over og ville få tak i før dette skjedde.

    Under kjøring lyste plutselig hele dashbordet opp som et juletre. Vida sier masse om dårlig kommunikasjon mellom
    DIM
    og noen moduler,
    CEM
    har ikke kontakt med en del moduler, vifta skjønner ikke at bilen er av og går så fort batteriet er på, radioen skjønner ikke at bilen er på og må starte manuelt og slår seg av etter en stund, tankmåler og turteller virker ikke. Ellers starter bilen fint og går fint, alt av
    ABS
    ,
    AWD
    , lys osv er helt i orden, og du ville ikke merket at noe var galt om du ikke hadde sett ned på instrumentpanel som lyser overalt.

    Er det noen som kjenner det tennes noen umiddelbare lys om hva som kan ha gått gaiken her? Tenker man at dette er noe å en gang begynne å se på? Siden det meste fungerer greit har jeg liksom en røkelse av at dette er en feil som er ganske lokal, men skjønner liksom ikke helt hvor å begynne å lete. Eier har demontert dashbord for å se etter brudd, men finner ikke noe han blir klok på og har gitt opp..

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Hei, slett feilkodene, tenning av - på, start bilen og les av feilkoder på nytt.
    Se hvilke moduler som etterlyses/mangler.
    Sjekk deretter om de manglende/etterlyste modulene har felles strømtilførsel (sikring/relé) eller jordingspunkt og sjekk at strømtilførselen er ok
    Så sjekkes det eventuelt om de sitter i nærheten av hverandre på
    CAN
    -bus (du trenger Volvos koblingsskjema for tilsvarende bil)
    Deretter blir det vanskeligere feilsøking i
    CAN
    -bus med Oscilloskop, eller i det minste utkobling av enkeltmoduler for å se om noen av dem lager trøbbel for de andre modulene på samme
    CAN
    -bus.

    Hurtigsjekken vil være å løsne instrumentpanelet (
    DIM
    ) og bevege på kontakten på baksiden for eventuelt å fremprovosere kontaktfeil der, og se etter løse/dårlige isolerte ledninger etter fjerning av "Ambulanse-utstyr" rundt omkring, selv om det ser ut til at tidligere allerede har sjekket dette.

  3. Takk SAR-K9 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Takk. Men tenker vi ledningsbrudd et sted fremfor en ødelagt modul?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SAR-K9 Vis post
    Men tenker vi ledningsbrudd et sted fremfor en ødelagt modul?
    Den foreslåtte feilsøkingen skal forsøke å avdekke om det kan være ledning eller modul som er problemet.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Ja ikke sant, skjønner, skjønner. Bare tenker litt høyt i forkant. Synes det er litt snodig at bilen går som ei kule, utenom vifta og radioen da, om enn modul skulle være "fried up" liksom? Må se om jeg får tak i bilen og kan gå løs på dette litt systematisk, dette burde da være mulig å finne ut av!(???)

  7. #6
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.704
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SAR-K9 Vis post
    Ja ikke sant, skjønner, skjønner. Bare tenker litt høyt i forkant. Synes det er litt snodig at bilen går som ei kule, utenom vifta og radioen da, om enn modul skulle være "fried up" liksom? Må se om jeg får tak i bilen og kan gå løs på dette litt systematisk, dette burde da være mulig å finne ut av!(???)
    De fleste modulene som har med motor og bremser å gjøre kommuniserer på en annen
    CAN
    -bus enn "interiørfunksjonene",
    CEM
    er en av de få modulene som er koblet til begge nettverkene, så den vil som regel klage med feilkoder om den ikke får snakket med noen av modulene rundt omkring i bilen. Strømforsyningen er til en viss grad delt opp på samme måte, men ikke like separert.
    Så det er fult mulig å ha feil i kun ett av
    CAN
    -nettverkene (feil i Modul/Strøm/Kommunikasjon) uten at det påvirker det andre
    CAN
    -nettet, men det vil gjerne komme U-feilkoder også fra det feilfrie
    CAN
    -nettet" når moduler der ikke får informasjonen de trenger fra moduler i det sviktende
    CAN
    -nettet.

    Så for å finne ut hva som er galt med bilen må det gjøres en del logisk feilsøking utifra feilkodene og påfølgende målinger for å prøve å finne synderen.
    Man kan ha flaks, men ikke forvent at feilen er fikset på 5 minutter. I tillegg kommer utfordringen med at dette er et ombygd kjøretøy, der gudene må vite hva som er gjort av spesialtilpasninger...

    Lykke til med prosjektet
    Sist endret av jiha1968; 18/05/25 kl 17:10

  8. Takk SAR-K9 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Nilsson: V40 2,0T Sport 2004
    By Nilsson in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 16
    Siste post: 01/06/20, 22:14
  2. Nilsson: 2000mod V40 brukis
    By Nilsson in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 29
    Siste post: 13/02/16, 11:37
  3. Nilsson's 98' 940
    By Nilsson in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 37
    Siste post: 11/02/16, 16:56
  4. 2000 V70 går ujevnt og motorlys er tent.
    By chrispede in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 07/10/14, 21:10

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •