Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Råd ang. Tenningsbank b230fk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Antall takk

Standard Råd ang. Tenningsbank b230fk

Er med å skrur på en 740 med b230fk og såkalt "TLAO" 300HK chip. Vi sliter litt med det vi mener er tenningsbank når trykket nærmer seg 1bar, men motoren er sterk og har skikkelig bunndrag opp til dette. Kjører kun med 98oktan.

Oppsettet er som følger:
    TLAO chip
    Grønne 968 dyser
    Justerbar btr
    Garrett tb3402 A/R50 luft, A/R58 på.eksos.
    Større alu intercooler
    A-kam
    940 grenrør
    3" lmm, trykkrør og eksos
    Resirk dump

Kan det bli for høyt kompresjonsforhold evt mye baktrykk med turboen som er brukt? Hva med kammen?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

Medlem siden
    02. sep. 2013
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvo2før Vis post
    Er med å skrur på en 740 med b230fk og såkalt "TLAO" 300HK chip. Vi sliter litt med det vi mener er tenningsbank når trykket nærmer seg 1bar, men motoren er sterk og har skikkelig bunndrag opp til dette. Kjører kun med 98oktan.

Oppsettet er som følger:
    TLAO chip
    Grønne 968 dyser
    Justerbar btr
    Garrett tb3402 A/R50 luft, A/R58 på.eksos.
    Større alu intercooler
    A-kam
    940 grenrør
    3" lmm, trykkrør og eksos
    Resirk dump

Kan det bli for høyt kompresjonsforhold evt mye baktrykk med turboen som er brukt? Hva med kammen?
    Jeg satser på Batland kommer med gode tips og forklaringer her.

Men inntil han gjør, svarer jeg
    Jeg tenker du burde så senket kompresjonen din. Fort å gæli løsninga må bli en tykkere 2.3mm topp pakning. De får du på engs motorsport. Når toppen er av ville jeg også tatt en Dremel og frest ut større forbrenningskammer. Dette er enkelt å gjøre utenfor store inngrep.
    Den korrekte løsningen er å dreie ned stempler i tillegg til litt forbrenningskammer jobb. Men da er det mange som mister gnisten da dette er en omfattende jobb når motoren allerede sitter i bilen.

Du kan også prøve å kontakte DW Autokonsult. Han spesial laget chipper til lh2.4. jeg har tro på at disse er bedre egnet for dagens bensin fremfor disse eldgamle tlao chippene.

Egentlig synes jeg oppsettet ditt virket ganske fornuftig, så good job you

Jeg har jeg laget en youtube video som blant annet viser forbrenningskammer modifikasjonen jeg gjør. Når du likevel har av toppen ville jeg også vurdert å porte den samtidig
    https://youtu.be/JjA16kuwHeU

Lykke til!

Sent from my Pixel 9 Pro XL using Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Mange takk.
    Da blir dette mitt innspill:

Ja, det gir mening det.
    Den korrekte løsningen er å først korrigere alle de originale utilstrekkelighetene til Volvo og deretter dreie stemplene og bearbeide en 530 topp, men inntil videre:

Dagens bensin er IKKE den samme som den bensinen som ble brukt når TLAO chippene ble utviklet. B230FK motorene har to vel separate hjerner, én for bensin og én for tenning. Dere må bytte chip i begge to.
    Dann på Autoconsult i Sverige har vist seg å være rette mannen.

Så er det slik at i djevelens bakgård, også kjent som Kina, der lages det ekstreme mengder med skrot som kun ligner originalproduktet i utseende og kun på utsiden. Ingen kina dyser eller kina bensinpumper er akseptabelt.
    Her MÅ dere bruke originalvare fra Bosch, Siemens, Walbro osv.

Verdens beste datasprut og verdens beste mapping kan ikke kompensere for dårlige dyser, dårlig bensinpumpe osv osv. Det fysiske MÅ være korrekt.

Intercooleren sin oppgave er å kjøle og for å klare dette må den ha tette turbulatorer inne i cellene. Anbefaler at dere sjekker at intercooleren deres har dette:

Her en god "Bar-and-plate" til høyre.

Evt. slik for "Tube-and-fin".:

Deretter er det alltid en fordel å kjøre med 65 - 70 graders termostat og du finner det meste av tips i disse tre trådene:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=nochip
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...forgasserturbo
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...highlight=bsrt

Ja det kan det. Bensinens oktantall setter en bestemt grense for hva den tåler av kombinasjonen; kompresjonsforhold, mild kam, ladetrykk og ladelufttemperatur.

Den beste løsningen er å få tak i noen chip som er utviklet for bruk med bensin som vi må bruke nå i 2025.
    Dette kan følges opp med å oppgradere i en kaldere termostat.

Ellers er det erfaring her lokalt at strømforsyningen og jordingen til den originale inn-tank bensinpumpen er helt elendig. Anbefaler på det sterkeste at dere vurderer å oppgradere denne like seriøst som om dere skulle montere Sub-Woofere. (som jo er veldig viktig for ungdommen. ) Grunnen er at nesten alle biler mister bensintrykk (og går magert) når man trimmer motoren og faktisk gir gass.
    Redusert bensintrykk er nøyaktig det motsatte av det vi ønsker oss da det øker sjansene for katastrofal tenningsbank betydelig.

Når det gjelder kamaksling så vet jeg bare om én eneste én hvor problematikken med tenningsbank er nevnt og hvor det er sagt at det er tatt hensyn til denne utfordringen.
    Det er BSRT5+ kammen som vel i praksis er den dyreste på markedet. Grunnen er at den har vist seg å fungere godt og leverer kjente, gode resultater og er derfor verd hver eneste kr.
    Man slipper å kjøpe seg flere forskjellige kamakslinger fordi man ikke ble fornøyd på 1. forsøk og så må mappe på nytt eller chippe på nytt.

Her bilen med en av de første BSRT5+ kammene som ble solgt. Som vi ser er det en stund siden og bilen brukes stadig og ble dynokjørt og effektmålt helt nylig .
    Det ligger flere videoer av samme bilen inne på den samme youtube kanalen. Denne B230FK motoren er ørlite kompsenket ned til 8,5:1 så vidt jeg vet.

Sist endret av Batland; 09/05/25 kl 14:47

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Her er noe som de fleste antageligvis ikke tenker over.
    Volvos rødmotorer har ugunstig kort slaglengde i forhold til blokkhøyde.
    B18 - B23 motorene har 145mm lange råder og 80 mm slaglengde som gir ett rådeforhold på 1,81:1
    B200 og B230 motorene har 152 mm lange råder og 80 mm slaglengde. Dette gir ett rådeforhold på hele 1,90:1

Jo høyere rådeforhold jo større blir utfordringene med tenningsbank pga at stempelet står høyere i sylinderen når veiven er ca. 15 grader etter ød hvor man vanligvis oppnår peak sylindertrykk.

For dem som skal bygge seg en ren pumpebensin gatebilsmotor helt fra grunnen av, så kan man vurdere noen ekstra lavkomp. B230 stempler, noen 145 mm lange råder som passer de aktuelle B230 stemplene og ca. 90 mm slaglengde for ett pumpebensinvennlig rådeforhold på 1,61:1 (2316ccm / 80 * 90 = 2606ccm)

https://www.youtube.com/shorts/f21OWyPdAkI
    Sist endret av Batland; 11/05/25 kl 12:49

5. Takk Jordbærsyltetøy, Bergstaden takket for denne posten

Lignende tråder

1. Tenningsbank b230fk
    By V0LV0Ragg0gTurb0Lagg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 28/09/16, 08:53
  2. Tenningsbank?
    By B230FT in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/12/15, 17:28