Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Problemer med ladetrykk turbo, v70, 2,4d

Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2025
    Antall takk

Standard Problemer med ladetrykk turbo, v70, 2,4d

Hei, har en 2006 v70 2,4d 160hk. I vinter under motorveiskjøring fikk jeg plutselig varsel om lavt oljenivå på motoren (gul lampe). Stoppet og så at nivået var så vidt under minimum. Fylte på en halvliter olje og varsel gikk bort. Idet jeg skulle ut på motorveien igjen gikk bilen i nødmodus og "motorsystem service erfordras" melding kom opp. Fikk opp feilkoder på
    ECM
    1600 (charge pressure sensor), ecm 1540 (turbo control pressure too high), ecm 1517 (turbo control pressure too high), ecm 2B00 (exhaust temperature. Faulty signal),
    ECM
    28E0 (heated oxygen sensor) og
    ECM
    2810 (heated oxygen sensor). Snudde og kjørte hjem, og på veien gikk bilen ut av nødmodus.

Har hatt bilen på mekonomen, som anbefalte å begynne med å bytte MAP-sensor. Før jeg byttet sensor gikk bilen gikk en stund relativt fint, men gikk sporadisk i nødmodus. Jeg byttet så map-sensor to ganger, da den første jeg kjøpte framstod som mer defekt enn den som satt på fra før, og bilen gikk i konstant nødmodus. Den siste jeg satt på har vist de samme symptomene som den første, at bilen som regel går greit, men etter å ha kjørt en stund og blitt ordentlig varm går i nødmodus. Skal nevnes at begge sensorene jeg kjøpte var uorginale, den første det billigste de hadde på skruvat, og den andre fra Thansen.

Jeg forsøkte å kjøre bilen litt hardt i går. Jeg kjørte i 4. gir på motorveien i ca 20 min, for så å snu og dra på i alle på-kjøringsfelt. I starten gikk bilen fint, men etter hvert begynte den å plystre mer fra turboen, særlig på lavere gir, og motoren dro dårligere og dårligere. Jeg brukte feilkodeleser fra biltema til å monitorere turbotrykket, og det var oppe i 3000 (usikker på benevnelse) da bilen begynte fuske.

Har også vært borti at bilen har fuska ved rolig kjøring i 50 sone, der det høres ut som turboen slår raskt inn og ut.

Ved inspisering av turboen virker det at alt er koblet til, men det har svettet en del olje på røret som går fra turboen og rett ned, under motoren og fram.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem nå. Er det turboen som er synderen, eller kan det være elektrisk. Er det eventuelt noe jeg kan undersøke videre for å bli klokere på årsaken til problemet?

På forhånd takk

(Byttet forresten dpf i fjor, da det var helt tett)

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei, antar at feilkode for Lambda-verdi og Eksos-temperatur var gamle koder i forbindelse med bytte av DPF. (Såfremt de ikke dukker opp igjen nå)

Ladetrykks-kodene peker i retning av at VNT-aktuatoren på turbo ikke har det helt bra.

Hvis du har mulighet bør du sammenligne "ønsket ladetrykk" mot "aktuelt ladetrykk" for å se om ladetrykk og regulering av dette henger sammen, gjerne med grafisk visning for å lette på jobben.
    Med tenning på og motor av: Sjekk gjerne at trykket fra ladetrykksgiveren (T-MAP) er omtrentlig lik "Baro-verdi" fra motorstyringen, og at ladetrykksverdien er har samme verdi når du sjekker den med diagnoseutstyret i
    OBD
    -modus, for å unngå å bli lurt av eventuelle kalkulerte verdier fra motorstyringen.
    Hvis du har den originale T-MAP sensoren liggende og den er antatt i orden, så bør den monteres tilbake igjen. Noname Kina-sensorer er et lotteri i beste fall.

Rent generelt, ikke direkte relatert til problemet:
    Sjekk at hvirvelspjeld-arm er på plass, se etter oljesvetting/søl på ladetrykkslanger/rør/intercooler/ventildeksel , f.eks som det du har observert på trykkrøret ut fra turbo. Litt svetting er ikke noe større problem, men kan føre til at trykkrøret hopper av (den oransje silikontetningen er ofte et problembarn) , og søl på nye steder er gjerne et tegn på ladeluft-lekkasje. Ingen ting som tyder på at dette er aktuelt nå i og med at bilen klager over for høyt ladetrykk, men greit å ha det i minne.
    Sist endret av jiha1968; 05/05/25 kl 19:14

3. Takk havsand takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2025
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, antar at feilkode for Lambda-verdi og Eksos-temperatur var gamle koder i forbindelse med bytte av DPF. (Såfremt de ikke dukker opp igjen nå)

Ladetrykks-kodene peker i retning av at VNT-aktuatoren på turbo ikke har det helt bra.

Hvis du har mulighet bør du sammenligne "ønsket ladetrykk" mot "aktuelt ladetrykk" for å se om ladetrykk og regulering av dette henger sammen, gjerne med grafisk visning for å lette på jobben.
    Med tenning på og motor av: Sjekk gjerne at trykket fra ladetrykksgiveren (T-MAP) er omtrentlig lik "Baro-verdi" fra motorstyringen, og at ladetrykksverdien er har samme verdi når du sjekker den med diagnoseutstyret i
    OBD
    -modus, for å unngå å bli lurt av eventuelle kalkulerte verdier fra motorstyringen.
    Hvis du har den originale T-MAP sensoren liggende og den er antatt i orden, så bør den monteres tilbake igjen. Noname Kina-sensorer er et lotteri i beste fall.

Rent generelt, ikke direkte relatert til problemet:
    Sjekk at hvirvelspjeld-arm er på plass, se etter oljesvetting/søl på ladetrykkslanger/rør/intercooler/ventildeksel , f.eks som det du har observert på trykkrøret ut fra turbo. Litt svetting er ikke noe større problem, men kan føre til at trykkrøret hopper av (den oransje silikontetningen er ofte et problembarn) , og søl på nye steder er gjerne et tegn på ladeluft-lekkasje. Ingen ting som tyder på at dette er aktuelt nå i og med at bilen klager over for høyt ladetrykk, men greit å ha det i minne.

Takk for svar! Skal ta med meg dette neste gang jeg får sett på bilen. Jeg trur kanskje det du beskriver går litt utover hva Biltema-utstyret mitt håndterer, men får prøve.

Jeg har observert VNT-aktuatoren (eller den armen som beveger seg på turboen) på tomgang med gasspådrag, og den virker til å gå fritt. Men så på verdiene under kjøring, altså "PWM%" og den virket til å hoppe mye mellom alt fra 5 til 100, selv med "låst" gasspådrag. Så for meg at den burde stå stille da, og heller ha gjevn økning ved rolig gasspådrag.

Er disse aktuatorene noe som kan byttes for seg selv?

Virvelspjeldet sitter på, så vidt jeg veit funker det som det skal.
    Sist endret av havsand; 06/05/25 kl 19:29

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Tror nok at du kan se "levende verdier" i Biltema-boksen, men grafisk visning må nok overlates til fantasien.

Aktuatoren selges ikke som løs original del så vidt jeg vet, kun som komplett turbo, finnes vel som Kina-kopi, eller brukt fra en annen turbo.
    Den vanligste feilen er brudd på noen mikro-tynne aluminium-koblingstråder mellom kretskortet inne i aktuatorhuset og tilkoblingskontakten, mer sjeldent: slakke/binding i tannhjulene, og sliten El-motor ++. (Volvo er ikke alene om å bruke denne type Turbo-regulering, så det er flere "Premium-merker" som sliter med samme symptomer/årsaker)

Ikke godt å si om hoppingen i PWM-styresignal til aktuatoren skyldes luftlekkasje som oppstår over ett visst trykknivå, binding i reguleringen, eller om det er andre problem med aktuatoren, må sees i sammenheng med hvordan ladetrykket oppfører seg. (ønsket trykk / målt trykk)
    Men så lenge du ikke hører luftlekkasjelyder ved fult pådrag så antar jeg fremdeles problem med turboens VNT-aktuator.
    Kan være en ide å løsne aktuatoren fra VNT-staget for å kjenne etter at det går lett og ikke binder. (gjør det du kan for ikke å miste låseklipset ved av/på-montering)
    Sist endret av jiha1968; 06/05/25 kl 19:58

6. Takk havsand takket for denne posten

Lignende tråder

1. Problemer med ladetrykk, B230FT i 940..?
    By Go40 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/03/12, 09:36
  2. Problemer med ladetrykk
    By smygen in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 23/08/11, 21:12
  3. ustabilt ladetrykk på 97 v70 2.5 turbo
    By v o l v o power in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 08/07/11, 22:55
  4. Problemer på fullt ladetrykk