Jeg byttet batteri og dynamo for ca. 2 år siden. Sattte inn et AGM batteri og dynamo ble da kjøpt hos Skandix, 140A slik som den gamle dynamo var.
For en måned siden fikk jeg varsel om lavt batteri i dashboard og hadde litt over 12V målt direkte på batteri når motor gikk, noe som kunne tyde igjen på dårlig Dynamo tenkte jeg.
Bestilte ny eller refurbished Bosch dynamo hos Eurodel til 4000kr, Volvo skulle ha 12000kr!, byttet igjen og hadde 14,3V i lading.
På fredag, så fikk jeg samme feilmelding igjen når var ute og kjørte. Målte litt over 12V på batteri når motor gikk.
Slår jeg av motor og starter igjen, så har jeg ca. 13,6V plutselig.
Jeg har sjekket jordingskabler over og under fremre del på motor, alt er ok.
Startet bilen og hadde ca. 14V målt på batteri. Tok en kjøretur og når var tilbake etter 10 min, så målte jeg 12V igjen.
Tok en 2.5mm2 kabel, koblet på gods til motor og strakk kabelen bak direkte til minus på batteri for å utelukke jordingsproblematikk, ingen endring i ladespenning.
Har sjekket med Vida for feilkoder, ingen feilkoder og har resatt hjernen for sikkerhets skyld. Det er fremdeles likt.
Har vondt for å tro at det er feil igjen på helt ny dynamo, så må spør ekspertene her inne om hva jeg bør se etter eller prøve?
Alle forslag mottas med takk.