Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  67
Side 12 av 12 FørstFørst ... 2 10 11 12
Viser resultater 276 til 290 av 290

Tråd: Bygge etter BSRT-oppsettet, B230Turbo med 7,2:1 - 7,99:1 komp

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Hei! Takk veldig oversiktlig å fin den posten du poste før denne.
    Over til en helt annen ting. Jeg har leve
    rt motoren til borring og montering osv. Så jeg skal sende dem en E-post med hva som skal gjøres osv. Så jeg kom til å tenke på noe du har postet til meg tidligere og som også står i bygg tråden til BSRT om hvordan bygge en best mulig motor.
    Det er dette med blokkmontert fordeler, kjøpe en slags aggregatajsel så dette lar seg gjøre. Mulig jeg er litt dumt i hodet eller mangler kunnskap, men hva gjør dette med motor bortsett fra å flytte på fordeleren? Jeg har selvsagt tenkt å gjøre denne oppgraderingen, vis jeg kan kalle det for det.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Blokkmontert fordeler er bare en personlig preferanse fra min side.
    Noen lokale helter har hatt problemer med motorfusk p.g.a. at det kommer olje inn i den toppmonterte fordeleren, men noe stort problem er dette ikke.
    Tilsvarende har uansett ikke skjedd med en blokkmontert fordeler.

1. Med blokkmontert fordeler passer motoren i en Volvo 240. Ingen vet hva fremtiden bringer.
    2. Man man bruke absolutt hvilken blokkmontert fordeler som helst. Da har man plutselig fått tilgang til en ekstra trigger enten man nå vil bruke den som hovedtrigger når man feilsøker, som back up trigger hvis / når trigger 1 feiler en gang i fremtiden eller man kan enkelt bruke den som fasesensor for sekvensielt oppsett med individuell sylindertrim.
    3. Det er veldig enkelt og ganske rimelig å klargjøre motoren for blokkmontert fordeler når man bygger den opp på nytt. Derfor foreslår jeg at dette alltid vurderes.
    4. Jeg ser ingen ulemper med å gjøre dette.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Ok. Takk for info. Da blir det blokkmontert fordeler.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Så er det en annen ting jeg gjerne vil ha greie på når det gjelder litt spec på motoren. Er det noe vits i å gjøre ting som å oppgradere Luftmengde måler huset til 3 tom? Det samme gjelder å bruke et litt større gasshus, er det noe vits i å tenke på?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Målet er å at luften som treffer kompressorhjulets inducer er identisk til luften på utsiden av bilen. Alt annet enn dette gir effekttap, høyrere temperaturer og ergo større sjanse for tenningsbank.
    Her man man rett og slett bare gjøre så godt arbeid som man kan prestere.

Jeg har ikke sett resultater av målt trykkfall over gasspjeld på EFI, kun forgassere, men på generelt ser vi at f.eks BMW bruker gasspjeld som passer 3" slange på sine 150+ hp motorer, så dette er en veldig god løsning for alle oppsett som har vist seg å prestere i nabolaget 160 whp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren.

Her ett bildet på helt optimal tilgang på luft.

https://www.facebook.com/permalink.p...eric&ref=notif
    Sist endret av Batland; 13/03/25 kl 09:56

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Hei! Takk for informasjon. Da blir det gasshus fra BMW, som passer til 3 toms slanger. Fikk dessverre ikke åpnet Facebook linken med optimal tilgang på luft for turbo. Pga jeg bruker Facebook i app og er ikke innlogget på nettversjon, antar jeg. Så må få meg nytt passord til Facebook app og nettversjon da jeg for lengst har glemt mitt passord for Facebook.
    Når det gjelder blokkmontert fordeler så kan jeg bruke hvilken blokkmontert fordeler som helst? Har du et eksempel på en som er ok å bruke? I punkt 16 på den originale BSRT tråden om bygge av lavkomp motoren, som er postet av BSRT i sin tid står det på at tenning anlegg må oppgraderes. Men jeg trenger vel ikke tenke på det når datasprut har separate coiler og Dette er allerede fikset med datasprut. Coilen får strøm direkte fra batteriet gjennom ett rele. Den orignale tenningsmodulen brukes ikke. Men sitter innebygd i ecu?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er ett godt valg.

Da gjør vi det slik:

Ja det kan du fordi tanken er at det i utgangspunktet kun rotoren som har noen nytteverdi med å sende gnisten til rett sylinder.

Hvis du skal kjøre ett tenningsanlegg som har separate coiler, da trenger du hverken rotoren eller fordeleren og kan egentlig bare glemme det hele.
    Datasprut selgeren din og mappeduden din er de to rette folkene å forholde seg til da.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Ok. Takk da var det som jeg tenkte meg tenningsanlegg og fordeler. Så har jeg et siste spørsmål når det gjelder BMWs 6 trinns girkassen og 4.10 utveksling som jeg skjønner fungerer bra på det meste av forskjellig kjøring med bilen. Vil bilen da med overnevnte spec på girkasse osv klare seg fint på en bane som Rudskogen? Av det jeg har funnet ut så er det kun de med de beste bilene og erfarne sjåfører som kommer opp I nærheten av 250 km/t på langstrekken.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det korte svaret er: Ja det vil den.

På generelt grunnlag er det slik at jo høyere effekt bilen har, jo tyngre utveksling må den har for å klare den farten på 4. gear på 402M som motoren gir potensiale til. Ulempen er at farten man må opp i på 3. gear før bilen oppnår maks akselerasjonsevne også øker, og det er ikke ubetydelig heller.

En velfungerende gatebil med ca. 450 hp bør klare maks ladetrykk før 3999 o/min. Med korrekte utvekslinger har man da maksimal akselerasjonsevne fra ca. 90 km/t. på 3. gear.

Dersom man øker motoreffekten betydelig så trenger man større turbo og tyngre diff. utveksling. Da er man kanskje i 120 - 130 km/t på 3. gear før det skjer noe. Da må man begynne akselarasjonen i 2. gear og med høy motoreffekt blir det fort irriterende lett alt for mye utfordringer med ufrivillig hjulspinn.
    ALT er ett kompromiss.

Her bilen med det første BSRT-oppsettet på Rudskogen mot en Bmw M3 med turbo som benket 630 hp.

Dessverre hadde Volvoen betydelig tyngre diff. utveksling enn optimalt for T56 Close Ratio gearkassen, men, men...
    Løsningen ble å kjøre på ett lavere gear enn normalt og resultatet ble uheldig mye hjulspinn.

Sist endret av Batland; 15/03/25 kl 11:53

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Ok. Takker og bukker! Det er vel litt som i utrykket, man kan ikke få i både pose og sekk. Da måtte jeg valgt et mye dyrere alternativ en den overnevnte girkassen og diff utveksling.
    Personlig så synes jeg den Volvo på videoen klarer seg veldig bra på banen, veldig bra med krefter i den Volvo også..
    Det ser ut som det er morsomt å kjøre den å det er hovedpoenget mitt, å få en bil som er morsom å kjøre.
    Sist endret av Rudi; 15/03/25 kl 12:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Nei, det er riktig det. Alt er ett kompromiss så det handler om å finne ut hva som er det rette kompromisset.
    Bilen hadde fungert vesentlig bedre med korrekt diff. utveksling og den hadde også fungert bedre om den hadde hatt din kasse og en 4,10:1 diff. utveksling.

Videoklippet over her var iallefall resultat av "fort og gale" og "det blir som det blir". Noen videoklipp senere går han sidelengs i railen og ødelegger bilen.
    Så blir det kjøpt en ny 240 og gearkassen blir flyttet over og denne gangen blir det byttet til det som er korrekt diff. utveksling.
    Det blir satt nedi en LS V8 motor til trimmet til 530 hp og da blir resultatet som man kan se her.
    De som ikke har forsøkt det selv klarer ikke å forestille seg hvor krevende og utfordrene det er å kjøre denne tiden og denne hastigheten på ren pumpebensin uten tricks og dette hadde aldri blitt realisert med ett annet drivverk

Sist endret av Batland; 15/03/25 kl 16:47

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Nok en takk! Det var det ordet jeg leitet etter, kompromiss.
    Jeg trengte vel kanskje tryggheten I å vite at girkassen og diff utvekslingen ville fungere i alle situasjoner jeg og bilen måtte havne i. For nå er det tid for å gi beskjed til de som skal bygge motoren om hvilket clutch kit de skal bruke. Så de får balansert veivparti med hele sulamitten, svinghjul, clutch og trykkplate.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja, kombinert med 4,10:1 diff. vil den kassen gjøre det.
    Good. Det er måten å gjøre det på.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Batland innboksen din er full.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Rudi Vis post
    Batland innboksen din er full.
    Akkurat, men nå er det plass.

Side 12 av 12 FørstFørst ... 2 10 11 12

Lignende tråder

1. Svar: 75
    Siste post: 11/06/25, 08:41
  2. ca hk på dette oppsettet?
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/09/12, 16:29
  3. btr eller dyser? problem etter turbo bygge!
    By gnilrE in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 13/05/12, 11:06
  4. Svar: 14
    Siste post: 04/03/12, 10:40
  5. 558 dyser til dette oppsettet?
    By cosse in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 01/03/12, 15:31

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder