Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Baklukelås xc70 2005

Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard Baklukelås xc70 2005

Forleden fikk jeg problemer med å åpne baklukelåsen på min xc70 2005.
    Den låste seg, men det gikk ikke å låse den opp. Så jeg kjøpte en på bilopphuggeri.
    Monterte det jeg hadde kjøpt, men samme problem. Det er et stag på låsen som skal gjøre at det åpner seg. Staget hopper av. Etter å ha undersøkt mer hvordan låsen skal fungerer. Visser det seg at låsen og motoren på vindusviskeren har en form for samhandling. Det er et stag på vindusviskeren som er sammenkoblet med staget på låsen. Vindusviskeren virker. Hvis det har vært jordings feil på vindusviskeren så har den ikke virket. Når jeg tar fingeren på staget som går fra vindusviskeren å trykker så åpner låsen seg Kan det være lednings feil på vindusviskeren eller er det noe med motoren på vindusviskeren.

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

"Stag på vindusviskeren" går nok ikke dit. Staget er koblet mellom låsekisten og handtaket du bruker for å åpne bakluken.
    Se litt på videoen nedenfor her, så ser du sammenhengen bedre siden viskermotoren er fjernet der. (fra ca 1:48 ut i filmen)
    Problemet er nok ikke det at staget "hopper av", men som i videoen så går antagelig ikke handtaket langt nok tilbake til at "stag-fangeren" på låsekista klarer å komme ut og under staget igjen når man låser opp bilen. (Ved låst bil skal staget "henge løst" , ikke hvile på "stagfangeren")

Årsak til symptomet er enten at låseklipset på enden av handtakets hengselpinne har falt av (som i videoen) , problem med returfjæren, eller mer vanlig på "rust-kysten": korrodert hengselpinne som gjør til at handtaket ikke går langt nok tilbake etter bruk. (lås bilen med fjernkontrollen, press handtaket mot fronten av bilen, åpne bilen med fjernkontrollen, så kan du åpne bakluken)

PS: ser ut til at du har parkert i feil forum denne gang, for her finner du mest Mondeo-lignende doninger med utstikkende dørhandtak og elektrisk P-Brems.
    Sist endret av jiha1968; 09/03/25 kl 23:53

Lignende tråder

1. fjærbein 2005 v70 vs 05 xc70
    By T90 in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/09/22, 18:42
  2. Xc70 2005
    By Henrik. in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 19/05/20, 23:43
  3. matsS: 2005 XC70 D5 AWD
    By matsS in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien