Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: 2004 XC70. alt er dødt

Registrerte brukere Skofteland sin avatar
    Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Post 2004 XC70. alt er dødt

Heisann.

jeg er ny bruker her på forumet.
    Jeg har en 2004 xc70 som har fungert tålig greit den stunden jeg har eid den.
    Har nå fått et problem med bilen hvor den starter, men alt er svart. Dvs, instrument panel er dødt, vinduer, lys, blinklys, lys rundt girvelger osv.
    Men bilen starter og kan kjøres. noen som har erfaring med lignende ? Det eneste som tenner når jeg vrir om nøkkelen er motorlampa, men denne slukker når bilen starter.
    Det som er rart er også det at når jeg slår av bilen og tar ut nøkkelen, så står fortsatt klima anlegget på.

Takker for alle inspill og erfaringer.

-Petter

Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    Antall takk

Standard

Høres ut som en eller annen styreenhet som ikke har det helt bra.
    At klimaanlegget fortsatt står på står det skrevet om i instruksjonsboka - det kan skje av og til for å rense lufta eller noe i den duren. husker ikke nøyaktig hvorfor, men det står nå under "Eftergang klimat" eller noe sånt.

Ville startet med å sjekke alle sikringer under hanskerommet.
    Så tatt en diagnose med
    VIDA
    . Det kan spare deg for mye feilsøking.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

--
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Har desverre ikke Vida. men kan sjekke sikringer under hanskerom. sikringer til venstre for rattet virker og være i orden.
    Sitter den andre sikringsboksen under noen deksler under hanskerom, eller er di greie og se/komme til ?
    Var en annen som mente dette kunne skje hvis det var dårlig batteri, men bilen starter som bare det og viser ingen tegn til og ha dårlig med spenning.

Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Skofteland Vis post
    Har desverre ikke Vida. men kan sjekke sikringer under hanskerom. sikringer til venstre for rattet virker og være i orden.
    Sitter den andre sikringsboksen under noen deksler under hanskerom, eller er di greie og se/komme til ?
    Var en annen som mente dette kunne skje hvis det var dårlig batteri, men bilen starter som bare det og viser ingen tegn til og ha dårlig med spenning.
    Vet du, det er så lenge siden jeg har holdt på med disse bilene nå, så mulig jeg husker feil om hvor sikringene sitter. Altså at det er V50/C30 og den gjengen der som har sikringer under hanskerommet.
    Ta en kikk i instruksjonsboka - der står det hvor du finner sikringer.

Det er noen på forumet her som har
    VIDA
    - kanskje noen kan hjelpe deg.
    Mener det var en egen post ett sted her som hadde oversikt over det.
    Ellers får man tatt diagnose med andre verktøy også, feilkodene er ofte det samme, krever bare litt googling.

Men hvis bilen er kjørbar, så kan du jo også dra til nærmeste forhandler og betale de for å lese ut feilkoder. så har du en start i hvertfall.
    Hvor holder du til?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

--
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Heisann.
    jeg er ny bruker her på forumet.
    Jeg har en 2004 xc70 som har fungert tålig greit den stunden jeg har eid den.
    Har nå fått et problem med bilen hvor den starter, men alt er svart. Dvs, instrument panel er dødt, vinduer, lys, blinklys, lys rundt girvelger osv.
    Men bilen starter og kan kjøres. noen som har erfaring med lignende ? Det eneste som tenner når jeg vrir om nøkkelen er motorlampa, men denne slukker når bilen starter.
    Det som er rart er også det at når jeg slår av bilen og tar ut nøkkelen, så står fortsatt klima anlegget på.
    Takker for alle inspill og erfaringer.
    -Petter
    Velkommen i forumet
    Du må gjerne sjekke sikringer, men vanligvis får man lignende symptomer som det du beskriver ved brudd på en av bilens
    CAN
    -bus linjer (datakommunikasjon mellom bilens moduler).
    Siden bilen starter så antar vi at det som kalles High-Speed
    CAN
    -bus mellom
    CEM
    ,
    ECM
    og
    BCM
    (hoved El-sentral, motorstyring og Bremsemodul) er ok.
    Mens Low-speed
    CAN
    -bus mellom klimaanlegg, instrumentpanel, framdører osv tydeligvis har problemer.

Det vanligste her er feil i instrumentpanelet (
    DIM
    ) som spammer
    CAN
    -datalinjen med støy/feilspenninger.
    (angående motorlampen så har motorstyringen en direktekobling til "Motorlampen" i
    DIM
    , så motorlampen vil virke uavhengig av datakommunikasjonen med
    DIM
    .
    Nummer 2 på listen er korstlutning på
    CAN
    -bus ut til en av framdørene, vanligvis førersiden. (kabelstamme mellom A-stolpe og dørkontakt, hvit og grønn tvinnet kabelpar).
    Den 3. vanligste er under førersete, spesielt om det er EL-stoler i bilen, der mulig skade på grønn og hvit tvinnet kabelpar bør sjekkes.

Feilsøkingen her kan fort bli litt komplisert, men man kan komme langt med enkle midler i starten.

Så til å begynne med kan man pille løs gummibeskyttelsen på dørkontakten og trekke den tilbake slik at kablene vises, lokalisere et tvinnet kabelpar med hvit og grønn ledning, og se nøye etter skader (bart kobber) på disse, eventuelt ta av dørtrekk for inspisering av fuktskade, og se om det skjer noe hvis man tar ut pluggen fra dørmodulen (
    DDM
    /PDM
    ). Sjekk både førerdør og passasjerdør.

Ta en titt under førersete, sjekk at det ikke er skade på tvinnet kabelpar (grønn og hvit ledning) , prøv eventuelt å koble ut
    PSM
    (El-stol modul) men ikke rør oransje kontakt til Airbag om det kan unngås.

Gjør en "by-pass kobling" i pluggen inn til instrumentpanelet, der man lasker over med en tynn ledningsstump mellom grønn og grønn ledning, og mellom hvit og hvit ledning, slik at
    CAN
    -bussignalet når fram til de andre modulene uten forstyrrelsen/bruddet som
    DIM
    (Instrumentpanelet) muligens lager.
    (hvit ledning på pinne 2 kobles sammen med hvit på pinne 8, så grønn på pinne 3 med grønn på pinne 9)

Det er selvfølgelig flere moduler på "low speed"
    CAN
    , men det får vi eventuelt komme tilbake til. (
    AUM
    ,
    SWM
    ,
    CCM
    ,
    SRS
    ,
    REM
    m.fl.)

PS: hvis original radio er byttet ut med noe annet, og rattknappene tidligere fungerte mot den nye radioen, så kan du gjerne koble bort "ratt-adaptermodulen" som ligger i hullet bak den nye spilleren, for å se om det er denne som lager problemer.
    Sist endret av jiha1968; 13/02/25 kl 21:05

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Takk for tilbakemelding
    når du sier det så har aldri memory knappene på førerstolen virket, men selve el justering av rygg og benlengde har alltid fungert.
    har også hatt utrolig mye tull og lamper angåene motor erfordras, vexellåda erfordras og abs feil. skjer titt og stadig. har begynt og undre på om alt har en og samme feil. men ser i en annen tråd du er involvert i at jeg kan prøve å nappe ut sikring 23 i bagasjerommet for å koble ut haldex ?

Skal prøve meg litt frem angående ledninger i dører og under sete.
    Her om dagen skrudde jeg av vindusviskere og deksel under vindu for å komme til styre enheten. hadde tatt av batteriet i forkant. Løsnet lokket på boksen under vindusviskere. Skrudde av skruen og tok av kontakten som satt under der. (ingen korrosjon/vannintrengning). men fant ingen styreenhet (
    CEM
    ) under der. men leste meg til at denne også kan sitte under ratt stammen ?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

De periodiske feilmeldingene du nevner fra
    ECM
    /
    TCM
    /
    ABS
    osv er neppe relatert til symptomene med dødt instrumentpanel m.m. da de som tidligere nevnt ikke sitter på samme datalinje.
    Riktig nok er
    CEM
    (hoved El-sentral) sjef for begge disse nettverkene i bilen, men det betyr ikke automatisk at
    CEM
    er defekt, for det er heldigvis sjelden kost.
    Siden forstyrrelser på High-Speed
    CAN
    -bus fra
    DEM
    (Haldex/firehjulstrekk.modulen) er så vanlige, så kan man godt koble ut
    DEM
    med sikring 23 i bagasjerommet ja (på
    REM
    -modulen) for å teste den teorien.

På 2001-2004 modell kommer du lettest til
    CEM
    under dashbordet, du ser modulen om du kikker opp mellom bremsepedal og panserhendel.
    Modulen har en låsehake i hvitlakkert? metall på siden av modulen mot A-stolpen, denne bøyes ut slik at
    CEM
    kan vippes og hektes av "hengselfestet" litt lengre opp på modulen, men på en 2004-modell er det ikke så mye spennende her foruten noen få reléer og strømmålings-shunter, og selve "
    CEM
    -datamaskinen" sitter skjult i midterste delen av denne store
    CEM
    -modulen, hele saken ligner veldig på
    REM
    -modulen i bagasjerommet, mens på 2005 og opp så må det løsnes skruer oppe under lokket i viskertrauet og kobles av et par kontakter før
    CEM
    kan løsnes under dashbordet, og i tillegg til en god del sikringer så finner du som regel korrosjon/fuktskader på disse årsmodellene. (Sjeldent med
    CEM
    -fuktskade på 2001-2004)
    Men du trenger neppe å bekymre deg over
    CEM
    , feilen(e) ligger nok andre steder...

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Liten oppdatering:

Vært på hyttetur i helgen hvor jeg tenkte å prøve ut bilen. startet bilen hvor alt plutselig var som normalt.
    Virket nesten hele veien opp til hytta (3.5T) kjøretur. siste 20 min før vi var fremme så begynte abs lampen på nytt. koblet på apparat som sa at abs føler venstre bak ikke hadde signal (våt veg).
    når vi reiste hjem i går så startet bilen også som normalt etter mye kinning i -30 (dårlige glødeplugger). kjørte nedover ca 30 min før instrument panel plutselig ble dødt. rett før det ble dødt så lyste srs airbag feil. det som var pussig denne gangen er at nå var det kun instrument panel som døde ut, resten i bilen virket som normalt (vinduer, lys, blinklys osv). noe ide om hva det kan skyldes ? i og med at alt utenom instrumentpanel virket denne ganger følter jeg det underbygger dårlig kontakt i low can systemet ?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Bilen din har mest sannsynlig en ustabil
    DIM
    (Instrumentpanel) Repareres med mikrolodding, eller byttes.
    ABS
    -feilen er neppe relatert til dette, og får feilsøkes separat.
    Airbag (
    SRS
    ) feillampen kom mest sannsynlig av at
    DIM
    var offline et øyeblikk, slik at
    SRS
    -modulen ikke fikk statusjekk på Airbaglampen. (vanligvis vil det ligge feilkode i
    SRS
    etter dette)

PS: om du velger å bytte instrumentpanelet istedenfor reparasjon, husk å notere deg km-stand på det gamle, for å kunne rapportere eventuell ny km-stand til forsikringsselkapet. Kun
    DIM
    fra 2004 og 2003 vil passe i din bil.
    Sist endret av jiha1968; 17/02/25 kl 18:09

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Tror du at instrument panelet kan ha vært grunnen sist gang ingenting virket ?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Tror du at instrument panelet kan ha vært grunnen sist gang ingenting virket ?
    Ja, og instrumentpanelet ble pekt ut som hovedmistenkt i min første post i tråden din her med: "Det vanligste her er feil i instrumentpanelet (
    DIM
    ) som spammer
    CAN
    -datalinjen med støy/feilspenninger"
    som svar på at du skrev at instrumentpanelet koblet ut samtidig med at blinklys og dører ikke reagerte.

Når instrumentpanelet (
    DIM
    ) døde nå på siste hyttetur uten at noe annet relatert døde samtidig, så vil det inntil videre friskmelde f.eks
    SWM
    (rattmodulen med spakene),
    DDM
    /PDM
    (dørmodulene) inkl kablene til dørene osv, som også sto på mistenkt-listen til å begynne med i samme post. (det friskmelder alle modulene på Low Speed
    CAN
    inntil videre, unntatt
    DIM
    )

Men bilen din har flere feil, f.eks med
    ABS
    -sensor V.B. , som også vil lage feil i Antiskrens m.m. , så slik jeg ser det bør du får ordnet med instrumentpanelet og en
    ABS
    -sensor til å begynne med, kanskje en omgang glødeplugger i tillegg... Så vil det etter hvert som tiden går vise seg om det gjenstår noen flere spøkelser.

PS:
    Når det gjelder
    ABS
    -sensor, bruk kun Bosch/ATE/"Volvo", og heller en brukt original fra nærmeste huggeri fremfor en NoName Kinakopi.
    Glødeplugger: Bosch/Beru (byttingen utføres lettest med varm motor)
    Sist endret av jiha1968; 18/02/25 kl 08:39

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

Tusen takk for nydelig hjelp så langt ! da er jeg på utkikk etter et instrumentpanel

Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

hei igjen !
    da er instrumentpanel i boks.

jeg har tidligere fått feil på venstre abs føler bak. har lest meg litt opp og mistenker styre posisjon sensor bak ratt. bilen har begynt og endre radio kanal når jeg svinger osv. kan dette ha en sammenheng ? og er dette canbus styrt ?
    Petter Skofteland

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Det er ikke en vanlig symptomsammenheng mellom
    ABS
    -sensor og
    SWM
    /
    SAS
    /Rattsnelle, men skal ikke si at det er helt umulig.
    Sporadiske kanalbytter er også heller sjelden, men
    SWM
    (rattmodul) kan like godt som selve knappene og rattsnella lage trøbbel. Hvis man ikke klarer å fremprovosere symptomene kan feilsøkingen fort bli delebyttebalett...

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Rattknappene (SWS) kommuniserer på seriell datalinje med
    SWM
    (rattmodulen) via båndkabelen i rattsnella, uvisst hvilken kommunikasjonsstandard, muligens
    LIN
    -bus eller tilsvarende.
    (men radioknappene i rattet er vanligvis direktekoblet knapp for knapp på enkelt-ledninger over til Cruise-knapp-modulen i rattet, før det går over til seriell datalinje via rattsnella)
    SWM
    videresender så dine knappetrykk på rattet til
    AUM
    (Lydanlegget) via Low Speed
    CAN
    , som er samme bus (nettverk) som
    DIM
    og
    CCM
    er tilkoblet.

Så det er også mulig at det er skader på de tynne ledningene inne i rattet bak airbagen mellom de to? rattknappmodulene som gir falske knappetrykk, om det ikke skulle være trøbbel med selve knappene.

Forøvrig vil jeg bli svært overrasket om
    ABS
    -sensorfeilen med manglende signal fra Venstre bak skulle skyldes rattmodul eller rattvinkelsensor/rattsnelle.

16. Takk Skofteland takket for denne posten
    Medlem siden
    11. feb. 2025
    Antall takk

Standard

vil dette passe i min bil med navi da det kommer fra bil uten navi ? (tenker på knappene til navi på rattet).

Petter Skofteland

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

vil dette passe i min bil med navi da det kommer fra bil uten navi ? (tenker på knappene til navi på rattet).
    Nå vises ikke det bilde du spør om i innlegget ditt, men mener at det er samme rattknappene uavhengig om det er knapper for
    RTI
    /Navi på baksiden av rattet eller ikke.
    Rattsnelle er lik, men det er mulig at programvare i
    SWM
    skiller (Rattmodul/spaksentralen).
    SWM
    og
    SAS
    (rattvinkelmodul) er årsmodellavhengig m.m. , så du bør bruke en 2004-donor (2003 kan fungere). Men det skiller på bil med /uten Antiskrens. (
    DSTC
    /
    STC
    )
    Rattknappene er litt mer fleksible, men det skiller på fargen mellom 2003 og 2004
    Sist endret av jiha1968; 21/02/25 kl 16:51

Lignende tråder

1. Alt dødt V70 t AWD 2004
    By Olny in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 19/12/24, 15:39
  2. Helt dødt instrument panel XC 90 2004
    By Ghaa in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 12/08/22, 10:17
  3. Olje til XC70 D5 2004
    By rune1980 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90