Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Rakle/stabilisatorstag

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    Antall takk

Standard

Da har jeg endelig bestilt stabilisatorstaget foran. MEN nå i det siste har jeg også fått en ny problemstilling. Det vibrerer i bilen

I tillegg er det en slags bumming / during. Den er på en måte konstant, men merkes litt "pulserende".. og den kan endres i intensivitet. Det kan gå fra å nesten ikke merkes til å kjenne det så godt i bilen at det rister i ting som er "løst". Kjenner det i hele bilen.

Det er ikke varmgang i nav/felger (de er helt kalde etter en lengre kjøretur).

Det endrer seg lite/ubetydelig eller ikke i det hele tatt selv om jeg kjører rett frem, svinger til venstre eller høyre. Til tider kan jeg merke det litt mer når jeg triller ned en bakke (slipper gassen) eller kjører oppoverbakker. Merkes også best når jeg kjører i lav fart. Men dette er ikke en fasit. Det "kommer og går". Kan også skje at jeg nesten ikke merker vibrasjonen men hører en svak during/brumming.

Det rister ikke ved bremsing (så ikke kast i skiver eller i hjulene). Har hatt et annet sett med felg og dekk på da det oppstod. Etter skifte til andre felger og dekk, som er nylig balansert så er problemet der fortsatt.

Det skal sies at på stabilisatorstangen som går gjennom motoren foran, har de vulkaniserte foringene løsnet fra stangen og er slitt. Som gjør at stangen visstnok slår litt inn i hjelperammen. Men da dette ble påvist av NAF verksted, så var ikke den brummingen/vibrasjonen der på den måten. Da var det mer romle/klunke lyden som var fremtredende. Kan det likevel være dette som lager den vibrasjonen?

Bilen har som sagt vært på Volvo verksted for å bryte å kjenne på slarke etc i forstillingen pga klunke lydene. De fant ikke noe slarke da og heller ikke NAF verkstedet som påpekte stabstaget foran (gjennom motor) fant noe annen slarke. Ville tro de hadde funnet ut av det og sagt fra. F.eks hjullager eller drivaksling... Det er ikke tatt noe hjulstillingskontroll i denne sammenheng, men blir tatt når stabstaget foran byttes.

Vanskelig å beskrive lyden helt riktig, men nærmesgte jeg har kommet så langt, er det skraverte feltet i midtbanen på veien som skal få sjåføren til å reagere når de kommer over gulstripene. Om man kommer delvis borti den så har man en lyd som kan ligne litt.. bare ikke så konstant. Ellers kan jeg prøve å beskrive ristingen som en stang som ikke er 100% rett - som du prøver å "trille" på et flatt/hardt underlag. Det blir en slags friksjon/vibrasjon av det.

Jeg har ikke kjennskap til noe skade på hjuloppheng. Vet bare at det var en del slitasje på yttersiden på høyre fremhjul og litt på indre ytterkant også. Tenkte dette var pga feil lufttrykk (for lite?) Så tenkte ikke mer over det (var 245 brede dekk på 20" felger det)

Så da håper jeg at noen har noen gode mistanker på hva som kan være årsaken til denne vibrasjonen / brummingen.

Kan det være noe med girkasse, haldex eller andre ting? Håper på tips/råd fra dere erfarne.
    Sist endret av Siberiantiger; 31/01/25 kl 17:32
    Ronny

Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

Lignende tråder

1. STABILISATORSTAG BAK.
    By lars otto skiftesvik in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 23/10/20, 19:07