Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Motorbytte B5204t til B5244t

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    463
    Antall takk

    Standard Motorbytte B5204t til B5244t

    Hei
    Jeg har en 2005 v70 med b5204t som jeg vurderer å bytte ut til B5244t.
    Hva annet enn motor må byttes?
    Kan man evt benytte ecu fra donorbil eller må den originale programmeres om?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.723
    Antall takk

    Standard

    Hei, B5244T/T3 er nok feil generasjon motor til din bil (siste år for B5244T3 var 2002, så det er mye som ikke stemmer overens der)

    De alternative motorene du bør se etter er:
    B5244T5 fra S60/V70 T5 (260Hk, og størst trimmingsmuliheter)
    B5254T2 fra S60/V70 2.5T (210Hk, finfin dreiemomentkurve til dagligdags kjøring, men ikke spesielt egnet til videre trimming)
    B5254T4 fra S60R/V70R (300Hk, selv om du skulle ha flaks og finne en uten sprekk i sylindrene, så velg heller T5/T2)

    Ikke glem å sende inn søknad om ombygging til Statens Vegvesen , varsle forsikringsselskapet ditt, og husk at du trenger bedre bremser enn det bilen har i dag, da jeg mener du har 15" bremsesystem foran som standard.
    210Hk har 16" bremser (Kun bremseskive og Caliperholderen som skiller foran)
    260Hk har 16,5" bremser ("Politibremser", Skiver, Caliper, Caliperholder og klosser skiller foran)
    300Hk har 17" bremser (Brembo 4-stempel caliper rundt om + ventilerte skiver bak og utfordrende felg-krav pga caliperstørrelse)
    Rimeligere alternativ til Brembo-bremser, er de større utgavene fra XC90, men tenk på nødvendig felgstørrelse på vinterhjulene, det er ikke spesielt morsomt med en strekt 35-profil på dekkene da...

    Du kan i utgangspunktet programmere din motorstyring med BIN-fil kopiert fra donorbilens motorstyring.
    Hvis donorbilens motorstyring ikke er tilgjengelig så ligger det noen original-filer på nett, men pass på at filen tilhører riktig region (EU, ikke USA) og har samme type girkasse.
    Programvare til omprogrammering av
    ECM
    (motorstyringen) er fritt tilgjengelig, men du trenger en god Dice-boks eller tilsvarende for å programmere via
    OBD
    , litt mere utstyr til benkprogrammering hvis ting skjærer seg skikkelig.
    Så en advarsel: er du avhengig av bilen og dette er første gang du tar på deg et slikt prosjekt, så setter du bort data-jobben til noen som holder på med dette.

    Alternativ Red-Neck fiks:
    flytt alle VIN-/startsperre-kodede moduler (f.eks
    ECM
    /
    BCM
    /
    CEM
    ) og nøkkel-chip fra donorbil (2005-2006) , inkl girkassen hvis ulik, tut og kjør.
    Men du kan ikke mikse mellom S60/V70, eller
    AWD
    /
    FWD
    på denne måten, uten å bytte flere moduler/mekanikk.
    Tenk også på utstyrsnivået på bilen, f.eks om en av bilene har El-stoler og P-sensor, så må den andre også ha samme utstyrsnivå eller bygges om til dette.

    Eller glem motorbytte og legg heller igjen en liten håndfull høvdinger til BSRperformance eller lignende firma, og plutselig har du drøye 220Hk med adskillig friskere pedalrespons uten å løsne en skrue, og hekter du på et litt mer åpent eksosanlegg blir det 5-er godlyd i tillegg
    Sist endret av jiha1968; 29/01/25 kl 23:48

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    463
    Antall takk

    Standard

    Ok takk for et utfyllende svar. Jeg har akkurat kjøpt denne og den har luftinntak fra bar og 2,5" halvsats per nå. Men vet ikke om den er optimert for finner ingen informasjon om det. Men har gått 250 000 og har komplett servicebok og en perm med kvitteringer med alt annet som er gjort. Kanskje bsr-forhandler får sjekket om den er tunet eller er det noe man kan finne ut av selv?
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  4. #4
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.723
    Antall takk

    Standard

    Et spørsmål til tidligere eier vil kanskje oppklare eventuell "optimering"?
    I noen tilfeller settes det en avslørende feilkode ved avvik på programvaren i motorstyringen, men for å sjekke om noen virkelig har tuklet med
    ECM
    , så leses BIN-filen ut og sammenlignes med en kjent originalfil for samme motor.
    Alle som driver med "optimalisering" av Bosch motorstyringer bør kunne gjøre dette, men for de som kun er agenter for "fjerntrimmere" så kan det bli litt for mye teknisk.

    Eller så får det bli den analoge måten, med å sammenligne akselerasjonstider f.eks 70 til 1_0 kmh i 3. gir, mot andre sammenlignbare V70-er

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    463
    Antall takk

    Standard

    Ok jeg vet BSR har forhandler her i nærheten så kan jo alltids ta turen bortom og høre om de kan sjekke. For blir jo dumt å handle tuning om den allerede er tunet der mener jeg. Men om den er tunet et annet sted så vil uansett en bsr tuning vel være et trygt valg.

Lignende tråder

  1. Bytte toppakning B5244T
    By tonys in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/01/20, 10:51
  2. Vekt på motor B230FT og B5204T
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/09/15, 17:31
  3. Kjølevifte starter ikke etter motorbytte - B5244T
    By Svirre in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/06/15, 23:51
  4. Tomgangstull 99 V70 B5204T - relatert til bensinnivå
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 07/06/12, 09:05
  5. Dårlig ladning, B5204T
    By qrius in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 21/09/11, 11:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •