Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Kobling av ekstralys V70 2007.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2024
    Antall takk

Standard Kobling av ekstralys V70 2007.

Hei. Dette er den gamle V70-versjonen. Kom vel en ny i 2007, men jeg har altså den gamle.

I min V70 er det fjernlys som stearinlys. Har derfor kjøpt en LED-bar og et relé/kabel-sett i tillegg til den Orginale ekstralys-knappen. Har også satt inn en sikring i sikringsboksen, slik at jeg får strøm fram i pluggen som ligger klar.

Nå har det seg slik at det medfølger et bilde for kobling av ekstralys med Releet, men ble usikker på om det var riktig. Legger ved bilde. Slik jeg forstår bildet, så skal Battery+ og den blå 86-ledningen til ekstralys-pluggen, og ground til jord. Dette stemmer ikke med andre tegnigner jeg har funnet på nett over hvordan man skal koble opp ekstralys på V70, så ble usikker.

[IMG][/IMG]

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Antall takk

Standard

225cm ledningen skal gå til ekstralyset og jordingsledningen fra fjernlyset skal kobles til 86. (Ifølge mitt hode.)
    Sist endret av vict0r; I går kl 23:18

Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Ved bruk av original ekstralys-knapp på
    P2
    -chassiet, og Relésettet på bilde i jakobk's innlegg:

1. Klipp av jordingsledningene fra reléets kontakt 85, men la det være igjen nok lengde på relékontakten til å skjøte på ny kabel.
    2. Jordingen du klipte som kom fra kontakten til LED-baren (225cm kabel) jordes på egnet sted i karosseriet.
    3. Ledningsstumpen på reléets kontakt 85 kobles til bilens originale ekstralyskontakt, pinne nr.2 Brun-hvit ledning.
    4. Den blå ledningen fra reléets kontakt 86 kobles rett til reléets kontakt 30 (sikret 12V) eller om du foretrekker; til bilens originale ekstralyskontakt pinne nr.1 Rød ledning.
    Reléets røde 30-ledning kobles gjerne til starthjelp-skruen på bilens sikringsboks, eller til bilens ekstralyskontakt pinne 1 Rød ledning. (sjekk sikringsverdi)
    5. koble "225cm kabelen" til LED-bar. Tut og kjør

Årsaken til omkoblingene er at relésettet som jakobk viser bilde av, er pluss-styrt, mens bilens originale ekstralyssystem er minusstyrt.

NB:
    ikke bytt om på koblingene til reléets kontakt 85 og 86 sånn bare for enkelhets skyld, da det sannsynligvis sitter en diode over reléspolen som vil kortslutte styrespenningen ved feil polaritet. (86 liker pluss, men ikke 85)

EDIT:
    For den som har kjøpt samme sett som jakobk, men ikke har original ekstralysbryter eller annen ekstralysbryter, kobles den blå 170cm ledningen fra Reléets kontakt 86 og rett til plussledningen på en av bilens originale langlyspærer.
    Sist endret av jiha1968; I dag kl 00:24

Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2024
    Antall takk

Standard

Takk for god hjelp, skal prøve å få koblet opp i neste uke

Lignende tråder

1. Kobling av 3 stk ekstralys.
    By Terje Ek in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 28/10/21, 09:30