Hei,
Jeg har en volvo xc90 2009mod som har gått 310 000km. Siste oljeskifte på girkasse var i ca 2017. Jeg har vært på merkeverksted for å skifte olje på girkassa fikk jeg følgende melding fra verkstedet:
"Vibrasjoner i mellom 60-80 kilometer, dette kommer fra girkasse. Olje på girkassen er helt svart. Olje skal være rød. For å få vekk vibrasjonen i bilen må girkassen skiftes."
Videre når jeg forhører meg hvordan de vet at det er girkassen som vibererer får jeg følgende svar:
"I henhold til hvordan girkasse girer og vibrasjon i forskjellige turtall. dette kommer fra at trykket i
Converter blir for høyt og da går dette utover trykkgivere inni i girkassen.
Volvo har ikke noe service intervall på skifte av olje på girkasse. men anbefales senest pr 90000 km kjørte
og kjøre igjennom med ny olje til den blir rød.
Olje som er på girkasse nå er veldig forurenset nesten helt svart. olje skal være rød når det er ny og frisk
olje på girkasse.
Kjørelengde I henhold til hvor lenge girkassen holder er uvisst. men med vibrasjonen kan dette gå utover
drivaksler og forstillingsdeler og motor og girkassefester.
Eventuelt bruk av tilhenger er ikke anbefalt. så her hjelper det ikke og bare skifte olje på girkasse. må ha
en ny girkasse skal dette problemet bli orden."
Estimert pris er 136 000,-
Hva tenker dere? Er det bare å skifte kasse?