Jeg har to feilmeldinger i dashbordet: "Antisladd service erfordras", en gul trekant, og etABS-lys. (VIN-nr. YV1CZ799741124206)
Jeg har en uoriginal-scanner, med Volvo-funksjonalitet (Jula 015177 / produsert av Autophix), og den gir følgende feilmeldinger:OBD2
ABS-0094 Communication between control modules. Communication Problems with Active on Demand Coupling.
ABS-0031 Left Rear Wheel Sensor. Faulty Signal.
ABS-0100 Communication between control modules. Communication Problems with the Engine Control Module.
ABS-0148 Communication between control modules. Faulty configuration ID.
ABS-0115 Communication between control modules. Communication with the Steering Angle Sensor. Signal Missing.
CEM-1A64 Communication with AOC Control Module. Signal Missing.
CEM-1A62 Communication with The Engine Control Module (ECM). Signal missing.
CEM-6C48 Transponder type. Signal Faulty.
CEM-5B01 LH Heating Element. Signal Faulty.
REM-9F21 Cargo Compartment Lighting. Faulty Signal.
Og så noen som jeg ikke tror kan ha noe medABS-feilen å gjøre:
UEM-0004 Siren. Communication Fault.
UEM-0083 Rain Sensor. Internal Fault.
ECM-E000 Control Module Communication. Faulty Communication.
Jeg har hatt en par mekanikere til å se på dette. En mekaniker har sjekketABS-sensorene og funnet at det ikke var noe feil med dem. Han trodde feilen var inne i navet på venstre side bak. Det navet er nå byttet. Verkstedet slettet feilkoder etter å ha byttet navet, og når jeg hentet bilen så varABS-lampen i dashbordet borte. Men like før jeg kom hjem så var den kommet igjen.
Jeg har funnet ut at den eneABS-feileneABS-0094 (Communication between control modules. Communication Problems with Active on Demand Coupling.) ogABS-0031 (Left Rear Wheel Sensor. Faulty Signal.) er tilstede selv rett etter at man sletter feilkoder, og «Antisladd service erfordras» beskjeden og den gule varseltrekanten (som tydeligvis er relatert til antisladden) er synlig da, men at etter atABS-lyset er kommet på, så er også feilenCEM-1A64 (Communication with AOC Control Module. Signal Missing.) kommet tilbake. Denne siste feilen kommer først frem (og det guleABS-lyset i dashbordet kommer på) først etter at man har kjørt en liten tur. Jeg er usikker på om den kommer mens jeg svinger en vei eller når jeg kjører rett frem.
Som nevnt har mekaniker sjekketABS-sensoren og at det ikke er noe feil med den på venstre bakhjul, samt navet der med magneter relatert tilABSinni, så det er underlig atABS-0031 feilen på venstre bakhjul fortsatt er der.
Men når jeg leser litt på diverse fora om dette så kommer det noen hint:
- Det kan være dårlig kontakt på sensoren på den venstre bakhjulssensoren. Det er en som hadde god effekt av å rense kontaktflatene. Det høres imidlertid litt for enkelt ut. Det burde vel en av de to mekanikerne jeg har brukt funnet ut av?
- Det står andre steder at feilen kan være at det har blitt brudd/dårlig kontakt på strøm/jord mellom to av kontrollmodulene, og at den ene kontrollmodulen får strøm fra en annen, og at det kan være problemet (dvs. også et kontakt/kabelbrudd problem). Det kan forklare alle feilmeldingene om communication between control modules. Her kan det også være nyttig informasjon at jeg tror det har vært feilmeldinger relatert til Haldex-koplingen på differensialen mot bakakselen (
DEM– Differential Control Module er vel navnet på den) over lengre tid. Bilen har fungert med kun forhjulstrekk i sikkert 10 år uten problemer.- For en stund siden så sluttet bakviskeren å fungere. Dette har også skjedd for en del år siden, og da fikset mekanikeren det uten at jeg fikk med meg hvordan. Tror ikke det kostet noe å få det utbedret. Lyset i bagasjerommet er også borte. Det kan kanskje støtte hypotesen om at det er feil på kabelen med strømtilførsel mellom kontrollmodulene, dersom denne strømtilførselen fortsetter videre til viskeren på bakruta og lampa der. Skiltlyset er også borte bak.
- Det er også en feilmelding på styrevinkelsensoren, og det kan være de som byttet tannstang som har gjort noe feil. Enkelte har hatt hell med å bytte styrevinkelsensoren og fått bort
ABS-lampa da med omtrent samme feil jeg har (0094 og 1A64), men jeg ser at styrevinkelsensoren fungerer påOBD-verktøyet, så jeg tror ikke det er feilen.- Så er det en som har sjekket kabelen på en av de bakre kontrollmodulene, og funnet at det var noe brudd på den. Den skal visstnok være under baksetene i bilen. DET ER DENNE SISTE LØSNINGEN SOM JEG HAR MEST TRO PÅ, og det er innenfor min begrensede mekanikerkompetanse å fikse dette selv, men store elektriske feil og feilsøking innenfor det har jeg ikke kompetanse til. Problemet mitt er at jeg ikke aner hvor denne bakre kontrollmodulen ligger. Er det noen som har noen bilder av hvordan man kommer til den?
Er det noen som har erfaring med disse feilene 0094 og 1A64 som har noen innspill til hva som kan være problemet her?
Mange takk for innspill. Selv om bilen straks er 20 år gammel, så synes jeg den fungerer bra for mitt behov, og jeg ønsker å se om jeg kan få bort denne feilkoden på dashbordet slik at den går gjennom EU-kontrollen og holder 2 år til. Men jeg innser at dersom det koster mer enn 10-15' å fikse dette (som det fort vil koste dersom jeg setter bilen hos Bilia), så kan det være at det er bedre å skrote den. Har funnet ut at med min bruk med ca. 15' km. i året og endel kjøring i Oslo, så har bilen samme kostnader i året som en fullfinansiert elbil som koster ca. 200'. Men jeg får ikke en like stor elbil til den summen. Og så synes jeg den fortsatt er ekstremt behagelig å kjøre, og så er den svært sikker. Har egentlig lyst til å finne ut av dette slik at jeg kan beholde den.
Er det noen som har noen tips til hva som kan være problemet?
Ser at det er mange av disse problemene som er relatert til haldex-modulen under bilen som kan gå istykker av korrosjon, og det er godt mulig at det er problemet på min bil. Har lest disse trådene:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5-Xc70-2007
og denne:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...3-7-5A)-Ny-DEM
jiha1968 har kanskje noen tips?
Tenkte å ta ut sikring 23 nå og se hvilke feilmeldinger som blir værende i bilen, for å se om det går an å eliminere noen feil, slik som var foreslått i en separat tråd.