Dukket opp et tips om et firma i mitt nabolag som heter Tunetech, mulig de reparererDEM’n uten at det koster skjorta
Dukket opp et tips om et firma i mitt nabolag som heter Tunetech, mulig de reparererDEM’n uten at det koster skjorta
Selv er jeg i den "uheldige" sitausjonen atDEMsenderCAN-bus feil i hele bilen når den får *hikke* til tider. Så blir å finne et forma som kan ta den inn og lodde/feilsøke det som er galt. Endte opp med å nappe ut pluggen under venstre baksete for et halvt år siden etter anbefaling/feilsøking fra Volvo bilverksted som en temp rep.
Noen gode forslag ideer om hvor man bør starte?
Ser at XeMODeX har noen skremmende eksempler på hvor (unnskyld ordvalget) *jævlig* korroderte de kan være inni... (Også verdt å merke seg at nesten samtlige fraskriver seg ansvar/reparasjon om enheten er åpnet hvis man skal ha en oversikt først på hvem som ville tatt en slik jobb). Snuser selv på Innosund i Sverige etter godt tips i tråden her
Volvo XC70 2005 D5
Har fått tilbakeDEMetter opplodding hos Tunetech.no. Like død som før, kodeleseren melder om ingen kontakt med modulen
Kjedelige greier, og du har målt spenning påCAN-bus ledningene (og +/-) både med pluggen tilkobletDEM'en og med løs plugg?
PS: deretter kan du høre om dette demonteringsobjektet hos Haldorsen AS fremdeles har modulen du trenger.
Sist endret av jiha1968; 20/03/24 kl 14:29
Litt begrenset med bare et multimeter. Men jord er ok, 2 stk canbus måler mellom 2 og 3 volt med spenning på bilen, pluss 12 volt selvfølgelig
Da ser det dessverre ut til at du trenger en annen modul for å komme videre. (elle så må noen reparere modulen på komponentnivå)
Til testing så vil enhver Volvo-DEM2006-2007 fraP2-chassis kunne plugges inn for å se om kommunikasjonen gjenopprettes, selv om det eventuelt vil resultere i midlertidige konfig/SW-feilkoder om modulen er lite kompatibel.
Har ikke målt noe medDEMtilkoplet. Bare målt uten boks og pumpe tilkoplet.
Den skjøten under baksetet, er det under bilen eller inni?
Skjøtekontakten er på innsiden av bilen ja, bortimot under seteryggen/hjulhus-polstringen, på førersiden.
Vipp opp sitteputen, dra unna den svarte tynne matten, så burde du se noen av kontaktene, lengst ut mot siden, og bakover mot hjulhuset .
Litt måleteknikk:
Måling av spenningstilførsel/jording med Voltmeter i en ubelastet krets er så godt som verdiløs...
Kjappeste måte å sjekke omDEMvirkelig får noe å leve av, er å koble en 21-55 Watts "prøvelampe" mellom +/- på kontakten tilDEMunder bilen, der front-probing av kontakten utføres med forsiktighet for å unngå å vide ut terminalene.
Lyser lampen normalt sterkt er både jording og plussmating ok, skulle den ikke lyse normalt kan du kontrollmåle med Voltmeteret (med lampen tilkoblet) for å finne ut hva som mangler av +/- , eller hente jord eller pluss fra f.eks batteriet til ene siden av prøvelampen, for deretter å sjekke om du får kontakt eller ikke, med motsatt polaritet i kontakten.
CAN-bus må fremdeles måles med Oscilloskop eller "måles" med Voltmeter i nødens stund, og det må måles med kontakten tilkoblet og utilkoblet modulen, for å finne ut omCAN-signalet kommer fram til modulen fra "bilen", eller om det bare erDEMsom roper etter de andre modulene på bus'en.
Med strømløs bil kan man OhmeCAN-bus'en for å se om den viser ca 60 Ohm på kontakten tilDEM(ikke en fullgod test, men en god indikasjon på atDEMhar kontakt med bådeCAN-H ogCAN-L ledningene)
Sist endret av jiha1968; 21/03/24 kl 00:06
Da er endelig ny(brukt) modul montert og jeg er ett skritt videre tror jeg. Ikke feilkode med bare modulen tilkoblet men med pumpa tilkoblet går den berømte sikringen.
Så det vil vel si at pumpen ikke ble sjekket før modulbytte, hmm, noen liker å spille lotto.
Du får bytte pumpen og krysse fingrene for at modulen overlevde.
(joda, den ha nok overlevd, men med tanke på hvor lett det er å få tak i ny modul så...)
Pumpa er testet med 12 volt og gikk fint da jeg testet den for noen uker siden. Evt at det var fukt i kontakten nå etter å ha brukt bilen med bare litt tape som beskyttelse.
hmm, ser ut til at du bør teste den en gang til da
Ny test av pumpe med strøm direkte fra et 12 batteri, pumpa går fint. Tilkoblet modulen går sikringen. Må bare bytte pumpa tror jeg
Jo, startmotoren på bilen din fungerer fint på 12V den også, selv om den drar 180 Amp.
Så med å teste pumpen, så tenker jeg ikke bare på om den går eller ikke, men også strømtrekket siden det er den vanligste årsaken til havarertDEM.
Skal allikevel ikke plage deg til flere målerunder under bilen, for pumpen drar sannsynligvis for mye strøm, og trenger bytte ja.
Testet med en start booster som har et 12v 5A sigaretttenner-uttak som jeg har ordnet krokodilleklemmer på til denne testen. Litt jalla men funka
Det var forsåvidt en helt grei måte å gjøre testen på, men i og med at vi ikke vet hva den strømforsyningen gjør når belastningen blir "for stor" så er det ikke så enkelt å bli klok på om det er strømforsyningen som begrenser strømtrekket, eller om det er pumpen som ikke trekker mer strøm enn grenseverdien på strømforsyningen.
Så om behovet for en lignende testing skulle dukke opp igjen, bør pumpens strømtrekk og spenningsnivå måles.
Så da venter vi i spenning på hva som skjer når ny pumpe er på plass
Da er ny pumpe montert sammen med en brukt fungerendeDEM. Får opp feilkodeDEM0005 control valve internal fault. Det er vel en av de 2 metall «klumpene» som monteres mellom haldexhus ogDEM. Har sjekket atDEMrapporterer om at trykket er 0 Mpa. Defekt trykkføler eller lekasje i haldexhuset?
Forklaringen i Vida for feilkodenDEM-0005 sier "skadetDEM" som eneste kjente årsak dessverre, men det skal samtidig sies at det ikke er egne feilkoder for solenoiden (kontrollventilen)
Vil også tro du hadde settDEM-0007 ved andre årsaker. (trykksensor/pumpe/intern lekkasje)
Men er du sikker på at ikke noe har havnet skjevt ved installeringen avDEMmot solenoid og trykksensor?
Sist endret av jiha1968; 10/08/24 kl 19:57
Hva ble enden på visa her, Krokstadelva? Fant du ut av dette til slutt?
Jeg har lagd en separat tråd med mange av de samme "utfordringene" som du har her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...90-2004-modell
Kanskje noen fra denne tråden har noen innspill der?
Sist endret av morty-l; 09/11/24 kl 13:41