Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Reparasjon av gamle Dynaudio Premium Sound høyttalere

  1. #1
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.081
    Antall takk

    Standard Reparasjon av gamle Dynaudio Premium Sound høyttalere

    Ser at det er lite liv i Bilstereo-avdelingen, derfor poster jeg dette tipset her.

    Har hørt mye om at de gamle Dynaudio høyttalere (2008-2011) har mye bedre lyd enn "Harman/Kardon" i Sensus-modellene (2012>2016).
    Nå fikk jeg tak i et komplett sett (10) elementer for en relativt levelig pris.
    Dessverre var det ene basselementet helt dødt.
    Fryktet at jeg måtte kjøpe en brukt bass på Finn til mye høyere pris, men fant et tips på nettet om å sjekke loddingene til svingspolen.
    Elementet bar spor av å ha vært litt fuktig, men uten synlige skader.

    Etter å ha loddet lissene av terminalene og skrudd ut elementet av braketten begynte jeg å sjekke med multimeter og nålespisse prober.
    Den lakkisolerte kobbertråden fra svingspolen var viklet mange tørn rund lissen, før den var loddet i enden.
    På den ene siden fant jeg et synlig og målbart brudd i kobbertråden etter omtrent 4 tørn.
    Antagelig en skade i lakkisolasjonen, hvor vann har kommet inn og tæret vekk kobberet.
    Skrapte vekk lakk og lim, og klarte tilslutt å få loddet spolen på lissen.

    DA_1.jpg

    DA_2.jpg

    DA_3.jpg

    DA_4.jpg

    Vet ikke når jeg får tid til å demontere dørsidene og bytte elementene, men nå vet jeg at alle virker.
    Skal også sette inn lys i døråpnerne, og må sjekke kablene i førerdører for brudd samtidig.
    (Bilen mister oversikt over posisjon på vinduer, antar at dette kan være dårlig kontakt i kablene?)

    I tillegg må jeg finne en måte å koble en ekstra forsterker for den originale
    SUB
    -kassen jeg fikk tak i.
    Sensus støtter ikke den originale sub-forsterkeren med
    MOST
    , og har forstått at Premium forsterker med egen sub-utgang er vanskelig å få tak i.




    Edit:
    Jeg antar at rotårsaken er at lakkisoleringen på kobbertråden fra svingspolen kan sprekke når den blir tvinnet rundt de tynne lissene. Den er tilpasset bøyeradius på flere centimeter, men blir her utsatt for bøyeradius på 1 mm.
    Dynaudio har designet elementene for å tåle juling og høy belastning, men har nok gjort en tabbe her. I en vanlig HiFi-høyttaler ville dette ikke vært et svakt punkt, men i en bildør kan ubeskyttet kobber bli utsatt for vann og korrodere vekk.
    Hvis Dynaudio hadde droppet tvinningen, eller lagt en ekstra beskyttelse mot fuktighet etterpå, ville nok mange flere høyttalere overlevd til bilen ble veteran eller vraket.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av FroBe; I går kl 14:35 Begrunnelse: Snudd et bilde, og lagt til sannsynlig rotårsak.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.081
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg fått byttet fra Premium Sound Audacity til Dynaudio høyttalere i bilen min.
    Lyden ble litt bedre, men tror ikke resten av familien vil merke at det er byttet høyttalere.
    Håper det blir mer merkbar endring når jeg får montert sub.

    Ulempen med Dynaudio er at bilen blir 3 kg tyngre.
    Antar at Audacity Premium basshøyttalere bruker små supermagneter, mens Dynaudio bruker tradisjonelle store ferrittmagneter og minst 50mm diameter på den ventilerte svingspolen.
    Føler Dynaudio passer bedre i en Volvo XC70. De er kraftige, og bygget for å tåle juling (men ikke vann...).

    PXL_20241019_183222679.jpg


    Her er en link til veiledningen jeg brukte for byttet:
    https://www.retrofitp3.se/2021/03/21...um-sound-2007/

    3 popnagler i fremdører, 3 skruer i bakdører.
    Alle plugger og kabler passer. Har man ikke Premium fra før må man kanskje lage ekstra kabler til diskantene i dørene, og åpne hullene: https://www.retrofitp3.se/2022/06/12...um-sound-xc60/

    Jeg la opp lys til døråpnerne samtidig, hadde kjøpt LED-kit hos Vparts.

    Usikker på om et komplett sett (10 stk) Audacity Premium høyttalere er salgbare?
    Sist endret av FroBe; I går kl 22:43
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Brusand, Hå
    Innlegg
    521
    Antall takk

    Standard

    Mange Dynaudio høytalere som har blitt kastet oppigjennom dessverre, Veldig gode høytalere og med rett forsterker spiller de veldig klart og fint.
    Som du selv har funnet ut så er de veldig enkle og reparere, de ryker altid på samme sted, har selv reparert mange av de oppigjennom for venner og bekjente samt mine egne i V70'en jeg hadde før.

    Dynaudio høytalerne er i utgangspunktet veldig goe høytale med relativ god lyd for bil, problemet med de er at jeg tror de hadde passet bedre i et mindre hostilt miljø, Inne i døren på en bil hvor det er mye svigninger i luftfuktighet og temperatur samt vibrasjoner er nok årsaken til at disse ikke holder, så designmessig har det blit gjort en blemme her.

    Men er ikke Dynaudio mer kjent i hjemme lyd? Har de mye fartid ved utvikling av bil høytalere? ( På tiden disse ble laget)
    Sist endret av René Fredriksen; I går kl 17:19
    Volvo v60 D6 Plug in Hybrid 2015
    BMW I3 Charged Pluss 2015
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

Lignende tråder

  1. Premium sound // Dynaudio i XC90 07-13
    By aarnes in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 3
    Siste post: 29/11/17, 21:49
  2. HU-850 Premium Sound og iPhone
    By Vegard__ in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 19/09/17, 12:36
  3. S60 Premium Sound
    By Eirik R in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 13/11/16, 21:56
  4. Oppgradere høyttalere premium sound til annet merke? Xc90
    By treboR87 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 21/11/15, 13:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •