Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Bygging av turbomotor til Volvo 240

    Motorbygging etter batland spec. Det går sakte men sikkert fremover med denne 240n, håper på å nå 400hk. Planen til motoroppsettet ser slik ut foreløpig.

    -B230FB med Hurricane h råder og Wiseco stemplel
    -Topp portet av Scimec motor, som skal få større ventiler.
    -Volvo D kam
    -E innsug med dyser i toppen
    -Garrett GT3071R senterdel med Volvo Rsport 0.63 eksoshus og kompressorhus fra Ford Cosworth på portet 940 manifold.
    -Muligens Maxecu sprut, har vems nå som ble brukt på en B23ET som tidligere sto i bilen.
    -Wasted spark.
    -B21 svinghjul med utfreste triggerhull og tilpasset Sachs 707 trykkplate slik at jeg kan bruker original BMW 240mm lamell for best mulig komfort.
    -3" eksos, bygger mest sannsynlig selv. Usikker på om jeg vil ha det over eller under akselen, synes det var litt dårlig plass ved bensintanken til 2.5" anlegget som var på bilen.

    Blokk er bare honet med blåbærkost (flexhone), 940n som motoren kommer fra var eid av ei gammel dame og har vært kjørt fint hele livet og har deretter nærmest ingen slitasje.

    Toppen er portet en del i forbrenningskammer så i kombinasjon med stemplene regner jeg med at motoren får et kompforhold mellom 7,3:3 og 7,5:1 et sted.

    Da denne skal godkjennes etter 20kw pr 100kg bil så har den også fått S60R bremser sammen med Braid fullrace felger som jeg egentlig ikke er helt fornøyd med. Har BMW 6 trinns kasse fra 320D for å ha noe som tåler litt mer og i tillegg et ekstra gir. Utveksling på bakaksel er 3:73. Kom gjerne med tips til felger som kunne passet, ønsker helst sleeper stil. Har vært på tanken å sentersnudd 17" stålfelger. Er ikke så mye som passer over R bremsene dessverre.

    Ellers har er det montert polyforinger i hele understellet, 40mm senk, justerbart panhardstag og IPD krengestag.

    Her er noen bilder av prosjektet

    https://imgur.com/a/Z0QeYsA

  2. Takk Batland takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.500
    Antall takk

    Standard

    Det var kjekt å høre. Mange takk.

    Mitt første tips er å kvalitetssikre at stemplene klarer å holde minst 20 ml når de står i ØD. Dette MÅ de klare. En kar her inne nektet plent å fortsetter å nekte plent å tilpasse kompresjonsforholdet til det ladetrykket som er nødvendig for å hente ut det som er effektmålet på Norsk pumpebensin. Resultatet ble skuffelse for 2. eller 3. gang på rad.

    Jeg vil også minne om 74 graders termostat og jeg anmodet faktisk vår venn i Øst, altså Ctuning i Sverige om å teste kaldere enn original termostat for å dokumentere resultatet.
    Han ble overrasket.



    Du kan vurdere å væskemåle innsugskanalene i toppen slik at vi VET dette dersom motoren ikke skulle avgi maks effekt på så høyt turtall som vi ønsker.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...skem%C3%A5ling
    Sist endret av Batland; I dag kl 08:11

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •