Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: volvo v70 startbatteri problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard volvo v70 startbatteri problemer

    hei jeg har 2 ganger nå som er batteriet har vært tom for strøm har sjekket batteriet og det lader bra ikke noe galt men jeg skal legge ved et bilde som viser at minus kabelen har bl blitt grønn kan det være den som tapper

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    196
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av acer Vis post
    minus kabelen har blitt grønn kan det være den som tapper
    Jeg tror ikke det.

    Du må vel koble fra minuspolen og rigge et multimeter i mellom for å måle strøm.

  3. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.073
    Antall takk

    Standard

    Det grønne er basiske kobbersalter som dannes når kobber utsettes for fuktighet i lengre tid.
    På min XC70 var pakningene og festene i batterilokkene så dårlige at det kom vann ned i batteriboksen.
    Jeg har prøvd å stramme festene litt for å få det tettere.

    Jeg kjøpte en CTEK batteriovervåkning til min gamle V70 for å unngå overraskelser.
    Der så jeg av og til at batteristatus sank uten at bilen var i bruk.
    Fikk lokalisert problemet til DAB-adapteren som ikke slo seg av, og byttet denne.

    På XC70 har jeg av og til glemt å slå av kupelys.

    Denne nye P3 generasjonen lader ikke batteriet før den må, basert på forbruks-målinger fra shunten på minuspolen og koblingen av batteriovervåkningen til plusspolen.
    De gamle bilene ladet batteriet så snart motoren gikk.
    Sist endret av FroBe; 05/08/24 kl 12:03
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    jeg har original DAB kanskje det kan være den ide å kjøpe sånn batteriovervåking

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    196
    Antall takk

    Standard

    Kan du ikke dra fram multimeteret?

  6. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.073
    Antall takk

    Standard

    Når dører åpnes vekkes bilens datamoduler, og det tar ofte noen minutter før de går tilbake i sovemodus.
    Fordelen med overvåkning er at man kan sjekke batteriet uten å åpne dører, og man får logg som viser batterispenningen over tid.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    hei jeg har fått greie på hos volvo forhandler at når jeg satte inn nytt batteri i fjor så måtte den systemet nullstilles slik at ikke batteriet lader som det er gammelt det gjorde jeg ikke kan være at batteriet har tatt skade av dette

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.445
    Antall takk

    Standard

    BMS-systemet på disse bilene er ikke spesielt avansert. (i forhold til nyere biler, spesielt Tyske, som er litt verre)
    Ved bytte av batteri uten nullstilling av BMS (Battery Monitoring System) så vil BMS allikevel kalkulere ladetilstand ut ifra batteriets spenning ved første "hvile" for bilen.
    BMS trenger 4-6 timer med forlatt og låst bil for å kalkulere/kalibrere ladetilstand etter nullstilling eller ut/innkobling av BMS/Batteri.

    BMS er generelt noe dritt når det gjelder batterilevetid, det er kun konstruert for en promille i drivstoffbesparelse som ser fint ut på papiret, men som du må betale for med kortlivede batterier pga sulfatering/sjokklading. (original-batteriet i min egen V70-01 holdt ut i 20år, det blir nok vanskelig å komme i nærheten av det med en "BMS-bil"...)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    hei jeg målte spenningen nå som bilen gikk den målte 12.81

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.445
    Antall takk

    Standard

    På en BMS-bil bør det måles under kjøring, med både akselerasjoner (tilnærmet null lading) og ikke minst lange motorbremsinger i bakker (full lading).
    (Lading bør også sjekkes med tente hovedlykter, ikke bare "kjørelys", spesielt på biler med DRL-kjørelys)
    Du kan eventuelt koble ut kontakten til BMS og se hvor mye lading dynamoen gir i "nødmodus".
    (BMS vil gjøre en ny kalibrering av batteriets ladetilstand neste gang bilen sover i mer enn 4-5 timer, når du har koblet tilbake kontakten på BMS)

Lignende tråder

  1. lys problemer 01 volvo s80
    By Polars80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 29/04/18, 01:41
  2. Volvo 940 problemer
    By dj-m in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 117
    Siste post: 27/09/10, 15:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •