Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 1 av 1

Tråd: BSRT-spec ekstra lavbudsjett turbomotor.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.483
    Antall takk

    Standard BSRT-spec ekstra lavbudsjett turbomotor.

    Det var en gang........

    I begynnelsen av 2024 ble jeg kontaktet av en kar som hadde mange sideprosjekter hvor det ene var en Volvo som han ville lavbudsjett turbotrimme til banebruk.

    Utgangspunkt var slik det vanligvis er med B230FK bla, bla, bla 300 chip osv osv, dere vet, det helt vanlige og med de helt vanlige tilhørende resultatene.

    Bedre resultater var sterkt ønsket.
    På den ene siden kan man ikke kaste bort en eneste kr. på unødvendigheter og på den annen side kan man ikke spare en eneste 100-lapp på det som er viktig og som MÅ prioriteres.
    Eieren har teknisk innsikt og forståelse så dette ble korrekt vurdert og prioritert.

    Her er forslaget som ble fulgt.

    1. En stor og god WALBRO intank bensinpumpe fikk oppgradert strømforsyning og jording helt ned til pumpen.
    2. Genuine Siemens #961 dyser ble kjøpt.
    3. Custom bensinchip og tenningschip ble kjøpt inn.
    4. Garrett -34 actuatoren er alltid ett must + bleed ventil.

    5. På finn.no fant han en gammel, brukt 51mm turbo til en billig peng som ble omsveist til å passe Volvo down pipe.
    Praktisk eksempel: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=361444556
    Her en alternativ 51 mm turboløsning: https://www.aliexpress.com/item/3285...Cquery_from%3A

    6. Så ble det en eller annen type GOD kinaintercooler med tette turbulatorer inne i cellene.
    https://www.biltema.no/bil---mc/tuni...-mm-2000032573

    7. Den opprinnelige 531 toppen med tilfeldig kam ble byttet ut til en hjemmeportet 530 topp fra en B230E motor (Dyser i toppen og E-innsug) og fikk oppgraderte ventilfjærer og en omslipt "kr. 1990,-" kam jfr. anbefaling.
    8. Stemplene ble selvsagt dreide til 76x4,5 mm.
    9. 74 graders termostat.

    Det var vel stort sett det?

    I dag kom tilbakemeldingene:

    Hei. Oppsettet har fungert veldig bra! Veit du A/R målet på turboen min.?
    Ja syns turbo funket veldig bra. Den blir ikke rød lenger heller. Registeret er fra ca. 2800 - 6500. Akkurat som turtallsperre kommer på rundt 6700-6800. Jeg skal høre med chipduden hvor han la turtallsperre. Lader ca 1,3 nå. Vil opp på 1,5-1,6 neste gang og se.
    Sånn går det med riktig kompresjonsforhold og ett godt og korrekt tenningschip. All energien som før ble brukt til å gløde turbinhuset brukes nå til å dytte stemplene nedover og produsere effekt.
    Ja tok det bare litt forsiktig første gangen på banen. Bruker den anbefalte budsjett kammmen. Ja jeg vil opp med ladetrykk neste gang.
    For øyeblikket kjøres det uten resirkulerende dump ventil så...
    Den får i hvertfall bra med bensin for det kommer mye flammer ut av eksos, men lamda viser bra blanding. Og plugger ser veldig fine ut.
    Også stilte jeg kammen mer advance. Det som var gøy var att turbo og grenrør ikke blir rødt lenger.
    Har du evt. tips eller link til en bra dumpventil /resirkventil? Problemet nå er att M45 kassene holder ikke. Har du noen formening om M45 dogbox eller heller velge BMW kasse?
    Ja, tok to stk. M45 girkasser i helgen, så må oppgradere i høst. Da skal jeg prøve en resirkventil tror jeg.
    Ja 3. gir tåler ikke så mye. Det er akkurat i mellom registeret da turbo begynner å skyve fra seg. Da kommer det bare ett kjempe smell.
    Som vi forstår er det fremdeles mulig å hente ut mer enn alminnelig gode resultater uten at det MÅ koste en formue.
    Sist endret av Batland; 16/08/24 kl 10:05

  2. Takk Jordbærsyltetøy, JK95, Schoopp takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Svar: 234
    Siste post: 04/09/24, 12:20
  2. Bergen StreetRacing Team, BSRT-oppsettet, B230Turbo.
    By Batland in forum Motor og gir
    Svar: 72
    Siste post: 12/02/24, 20:32
  3. Garret T3 turbo spec i 240 og 740
    By TomX95 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 25/11/20, 12:37
  4. Spec Volvo X kam b230k
    By Holck in forum Motor og gir
    Svar: 92
    Siste post: 13/04/17, 15:05
  5. B6304 trim (kam spec)
    By H.S.D.D. in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 08/01/12, 19:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •