Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  34
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 63 av 63

Tråd: Vålvos 240 prosjekt - mye rust

  1. #51
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.868
    Antall takk

    Standard

    Og ja, det skal vera oring på peilerøret
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  2. Takk Vålvo takket for denne posten
  3. #52
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Då går du på feil verkstad, som mekanikar og eu-kontrollør syns eg det er blitt meir rom for sunn fornuft no enn det var før ifølge reglane kontrollørane skal forholda seg til. Det heiter seg jo at kontrolen handlar om sikkerhet og miljø, og statens vegvesen, som skal kontrollera kontrollorgana påpeikar ofte at me ikkje skal pålegga kundane unødvendige reparasjonskostnadar. Er det tvil om ein feil skal anmerkast og det blir vurdert at det ikkje er farlig eller miljøskadeleg, skal det normalt godkjennast. Unntak er når det f eks er 25% rust på bremseskjeva eller fjørbrudd, det skal anmerkast uansett kor lite betydning det har.
    Har prøvd meg på flere verksteder for EU kontroll de siste åra og de er alle helt håpløse, de sier ofte at dem ikke har noe valg da kontrollørene fra svv er innom hver 14 dag og tar de på fille ting og risikerer å miste tillatelsen. Kanskje jeg burde ta kontrollen hos deg istedet

  4. #53
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da har Volvon kjent frisk luft for førstegang siden romjula ifjor.





    Gikk over en rask runde med hageslangen og leverte den på verksted for EU kontroll, nye dekk og hjulstilling, får vi krysse fingra for at det ikke blir for mange punkter!



    Bare for å nevne det så hvis man kikker litt nøye på første bilde kan man skimte noen baklykter på en 240, ble et lite impuls kjøp i ferien.

    B230F med porta og plana topp, H kam, forsterka clutch, letta svinghjul og 2,5" rak eksos også følgte det med ganske mye rust også, katta inspiserer og tenkte nok "enda en bil"


  5. Takk Batland takket for denne posten
  6. #54
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.868
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Har prøvd meg på flere verksteder for EU kontroll de siste åra og de er alle helt håpløse, de sier ofte at dem ikke har noe valg da kontrollørene fra svv er innom hver 14 dag og tar de på fille ting og risikerer å miste tillatelsen. Kanskje jeg burde ta kontrollen hos deg istedet
    Høyrest ut som kontrollørane til svv er strengare i andre delar av landet. Dei kjem innom her og av og til, og dei er nøye på at alt på lista skal sjekkast, og på rett måte, men skal ikkje bedømmast for strengt heller.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  7. #55
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da har dommen kommet, det ble ikke godkjenning på første forsøk, men det var ikke de værste feilene å få!



    Har justert og retta på hovedlyktene, så disse er nå i orden, det er værre med blinklysene, alle virker som de skal på førersiden, men det er ingen reaksjon på passasjersiden. Vet ikke hvorfor jeg har fått feil på kjørelys bak, disse lyser som bare det.

    Når jeg prøver å blinke til høyere jobber releet dobbelt så fort, men ingen lys i pærene, når jeg skrur på nødblinken er det også bare førersiden som blinker, har prøvd følgene uten hell.

    1. prøvde et releet jeg vet virker, ingen endring.
    2. byttet alle pærene til nye pærer.
    3. byttet alle lyktene fra andre bilen, ingen endring.
    4. byttet nødblink bryten.

    Sitter nå å tenker kanskje jeg har et brudd eller mangler en kabel et sted, skal ikke se bort ifra det på denne bilen.. hvis noen har et godt forslag eller erfaringer med dette tar jeg imot tips!




    Jeg glemte å ta bilde av sikringsracket, mange punkter som mangler ledninger her, noen som kanskje har et oversiktbilde av dette?

  8. #56
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da var syndern lokalisert, noen har klipt kabelen som gir strøm til blinkerne på høyre side og koblet en egen kabel for ekstra sigarett tenner…



    Det var også litt utfordringer med den ene framlykta, ikke rart kontrollørn sa den lyste rett opp, alle festene inni var ødelagte så tjuvlånt lykta fra andre Volvon,





    Feil på kjørelys bak og tåkelys hadde jeg også fått, det var nok fordi sokkern til grøftelyset på høyre side ikke får strøm, så lasket gjennom en kabel her, tror det er noe feil med "arket". Dette får være en midlertidig løsning til kontrollen er gjennomført.





  9. #57
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Høyrest ut som kontrollørane til svv er strengare i andre delar av landet. Dei kjem innom her og av og til, og dei er nøye på at alt på lista skal sjekkast, og på rett måte, men skal ikkje bedømmast for strengt heller.
    Nå skal jeg ikke være dømmende, men her jeg holder til er jeg ganske sikker på at kontrollører som er ansatt hos SVV får utbetalt bonuser utifra hvor mange verkesteder de kan gi anmerkninger eller inndra løyve til..
    pratet litt med en bekjent som driver verksted som utfører blandt annet EU kontroller, han hadde fått inn en bil som skulle ha stor service og EU, han utførte stor servicen først (naturligvis) en av tingene som inngår i storservice er å bytte bremseveske, når dette var utført gikk han over til EU kontrollen, han valgte å ikke teste bremseveska siden han visste denne var 2 timer gammel og i orden, da kom kontrolløren fra SVV og mente han hadde brutt en av de viktigste reglene innenfor EU kontrollen... Han har nå mistet godkjenningen for å utføre EU pga detta, han har innhentet en advokat men dette er ikke en del av poenget, jeg som ikke jobber eller har noen relasjoner til bil verksteder uten pålagte EU kontroller sitter værtfall med oppfatningen av at de kun er ute etter å ta verksteder for å være vanskelig.
    Sist endret av Vålvo; 04/08/24 kl 17:31

  10. #58
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da er bilen EU godkjent og klar til bruk.
    Har aldri fått kjørt den ordentlig før nå, viser seg at den lader 0,5bar med maks pådrag! Klarte selvfølgelig ikke få bilde av det ser jeg…




    Det lukter litt bensin fra bilen, så blir nødt å gå over klemma fra påfyllingsrøret til tanken, er hvertfall ingen synelige lekkasjer.

    Neste på listå nå blir å montere nye tankarmaturet og BTR, ser at dette armaturet har 3 nippler, skal den korteste blendes kanskje? Den gule ledningen tror jeg skal jordes i armaturet, litt usikker her.



    Tur nippern var enorm, så her må jeg bestille større slange..




    Så har jeg spent opp " byggemotorn", håper å begynne med litt demontering i helga.



    Så fant jeg en artig liten lapp i motorommet.
    Ser ut som den er klistret over en annen, prøvde pirke litt men henger for godt fast i den nederste, var dette vanlig når de ble bygd om?



  11. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.483
    Antall takk

    Standard

    Dette var kjekt å se.
    Den korte nippelen er til lufting og må ikke plugges.
    Den store nippelen sier mye om hvor dårlig dimmensjonert den mekaniske bensinpumpen er.
    Klistrelappen indikerer at bilen er bygget om hos Volvo så turbosatsen din, inkl. turboen, bør da være helt original og helt komplett.
    Dette gir store muligheter og er en fordel i forhold til godkjenning.

    Du har med tydelighet vist oss at du er en kar som får jobben gjort, så dette er noe å se frem til.

  12. Takk Vålvo takket for denne posten
  13. #60
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Takk for varme ord mr Batland

    Begynte med litt demontering av byggemotoren idag, ser nå at dette er en helt annen turbo enn det som sitter på den i bilen, slanger går også til forskjellige ting.








    Han som solgte meg motorn har nok ikke vært helt ærlig om hvor lenge den har vært lagret og at den gikk når han tok den ut.. så følsen din var dessverre korrekt Batland.









    Tror det mest riktige her er å få tak i en ny motor, siden jeg fikk den til den prisen jeg gjore så var det greit mtp mye bra deler hvertfall..

    Surra litt med tankarmaturet også, monterte pumpa og filteret, så da er denne klar til å monteres bare jeg får slangene jeg har bestilt, holder det virkelig med bare denne pumpa i tanken og BTR? Føler jeg mangler ei ordentlig pumpe også må jeg si patenten med jording til ei pumpe som skal stå neddi en full bensintank høres sketchy ut, 1 gnist…..

    Hvor i motor rommet pleier folk å montere BTR? Det er sikkert noen som har en god lokasjon å anbefale?

  14. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.483
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig. Det er fortjent.

    Har dessverre sett lignende før og når man ser kombinasjonen knøttliten turbo til EFI motor og en fordeler uten stor vakumklokke, da er sannsynligheten for at motoren har knekte stempler og defekt toppakning veldig veldig stor. Blåsilikon på div. pakninger bekrefter det tekniske nivået og forklarer hvorfor motoren ikke står i en bil som er på veien.

    Forutsatt at det er en kapabel EFI hovedpumpe og ikke bare en høyvolum lavtrykk forpumpe så ja, denne og en BTR er alt som trengs.

    Noen vil ha BTR synlig og andre ikke. Hvor som helst på førersiden er riktig plassering.

    Her rett ved siden av bremsekraftforsterkeren som har fungert godt.

    Sist endret av Batland; 10/08/24 kl 16:20

  15. Takk Vålvo takket for denne posten
  16. #62
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da har det omsider kommet litt essensielt materiell for å kunne fortsette.

    Etter litt tilpasning på nye armaturet er dette nå på plass i tanken.



    Fikk også demontert Batlands værste fiende, kunne løsne boltene med fingerne..




    Glemte selvfølgelig å ta bilde av BTR og rundt, men manglet selvfølgelig slangeklemmer for å på et manometer osv, skal en tur på teman imorgen også får vi se om den starter. Syntes jeg har lest at det burde være 3bar, stemmer dette Batland?

    Litt jålete å bestilte meg tettelokk.



    Så har jeg vært på tur å demontert en motor som jeg vet starter å går, prøvekjørte bilen før jeg tok ut motorn.
    B230 FK? Fra 940, håper jeg kan bruke denne, ser det er toppmontert fordeler, denne må bygges om til foran på blokka.










  17. #63
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg hvertfall fått start på bilen, men får ikke målt bensintrykket. Montert manometer både før og etter BTR og det rikker seg ikke. Testet manometere med luft så jeg vet det virker.

    Kan det være at pumpa som sitter på armaturet er så svak eller er jeg på ville veier med plasseringen kanskje?


Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Rust på V90
    By Geir A in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 6
    Siste post: 23/10/21, 16:15
  2. Rust
    By Ferdinand in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/10/16, 19:58
  3. mooneyes: 1969 volvo 144 rust prosjekt
    By mooneyes in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 185
    Siste post: 18/07/15, 21:32
  4. Svartedal's 240 GLT 1984 (Rust prosjekt).
    By Svartedal in forum 200 -serien
    Svar: 50
    Siste post: 17/06/14, 23:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •