Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  59
Side 5 av 11 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 256

Tråd: Bygge etter BSRT-oppsettet, B230Turbo med 7,2:1 - 7,99:1 komp

  1. #101
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Alle originale Volvo stempler er veldig solide saker, men med unntak av B23ET stemplene så er alle støpte.
    Wiseco er smidde stempler og smidde stempler er sterkere og tåler mer enn støpte stempler.

    Ulempene er bl.a. pris, større stempelklaring gir mer motorstøy og høyere oljeforbruk.

  2. Takk Rudi takket for denne posten
  3. #102

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Takk for informasjon.
    Hvor langt holder Volvo stempler når det gjelder effekt?
    Jeg skjønner det er veldig vanskelig å svare på da det kommer ann på flere faktorer. La oss si at når jeg bruker motor på bane så kommer jeg mest sannsynlig til å kjøre med ladetrykk som nærmer seg max, for eksempel 2.5 bar. Da leverer denne motoren mest sannsynlig relativt mye power, å da er jeg ikke sikker på om Volvo stempler type Batland holder? Motor blir lavkomp selv med smidde. Kanskje safe å bruke smidde?
    Sist endret av Rudi; 28/07/24 kl 14:32

  4. #103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Akkurat slik er det.
    Til bruk i en skiltet gatebil og til dragracing ser jeg ingen problemer med dreide originale B230FK Volvostempler opp til ca. 550 hp.
    Til baneracing og drifting med 2,5 BAR ladetrykk er nok smidde stempler det rette valget.
    Hvis vi sier 165 hp fra den teoretiske sugemotoren x 3,5 BAR MAP = 577,5 hp effektpotensiale.
    Hva som blir realisert i praksis er ett annet spørsmål. Hvordan forbrenningskamrene i toppen er utformet har betydning i forhold til tenningstidspunkt, tenningsbank og nødvendig boost retard.

    Sist endret av Batland; 28/07/24 kl 15:26

  5. #104
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Her kan vi også se hva høvlet topp for høyere kompresjonsforhold og E85 tilfører i praksis.

    https://www.youtube.com/watch?v=dosD...index=6&t=747s

    Her også:
    https://www.youtube.com/watch?v=IaJm...Bg--w&index=21
    Sist endret av Batland; 28/07/24 kl 15:47

  6. Takk Rudi takket for denne posten
  7. #105

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Jeg går for smidde stempler og H profil råder. Det er dyrere men det for så være. På E-post med Overboostracing mente han på Overboostracing at blokka burde borres selv ved lav km på motoren, da original Volvo ikke er stress borra og dermed ikke helt runde i sylinder? Men nå skal motoren bli bygget i Norge så får jeg høre hva dem mener. En ting er i alle fall sikkert og det er at man kommer mye lenger med BSRT lavkomp prinsippet en Svenske trim med høykommp og værsting kam å E85 og gjerne en lastebil turbo på toppen av det hele. Ser jo hvor galt det går i de 2 Youtube klippa.Volvo har laget sylinder som ikke er runde er for meg litt merkelig?

  8. #106
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Det er dyrere, men det er ett godt og trygt valg.

    Overbooostracing har rett. Når fabrikkene borrer motorene så gjør de bare det. Måler man sylindrene så er de rette og runde. Dersom man monterer toppen på en B230 motor og måler sylindrene på nytt fra undersiden og opp, da får man se at topplokksboltene har dratt såpass i blokken at sylindrene ikke lenger er hverken runde eller rette.
    Dette er helt vanlig på alle motore med tynne sylindre.
    Det rette å gjøre er derfor å montere en stressplate på blokken og borre sylindrene slik at de er runde og rette når toppen er montert på blokken.

    Jeg må vel innrømme at jeg det samme inntrykket ja.

    Her helgens prestasjon på Mantorp.
    1700 kg med skiltet Bergensk Volvo 240 gatebil med hjemmetrimmet 5,3L LS Tahoe motor med twin turbo som går på C16 racebensin og som kjører i Stock Suspension, Small Tire klassen satt helgens beste tid med 8,606 i 8,600 Street klassen på Mantorp. Her mot en Svensk Dragrace rørramme bil med glassfiberkarrosseri på formentlig 1100 - 1200 kg, store hjul, wheeliebars, 6,0L LS turbomotor som går på Metanol. Heldigvis gikk Raymond av litt tidlig for 243 km/t i sluttfart stedet for de vanlige 250 + km/t for å unngå å kjøre fortere enn 8,6oo sek. som er automatisk diskvalifisering.

    https://www.facebook.com/762425634/v...55431175101311

    https://www.facebook.com/thomas.haug...69430116874051
    Sist endret av Batland; 28/07/24 kl 17:57

  9. Takk Rudi takket for denne posten
  10. #107

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Heftig på Mantorp.
    Da veit jeg det at sylinder bør absolutt stress borres.
    Jeg har planer om å kjøre med skilter, registrere den med den nye turbo og 238 hk og 320 nm ca ikke noe over selvsagt. Det burde gå greit det med de rette papirene?

  11. #108
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Det var det, spesielt når en lett dragracebil med store hjul og en "høykomp." 6,0L Turbo Metanol motor må gi tapt for en tung gatebil med 5,3L motor med lavere kompresjonsforhold og mindre hjul.

    Stressborring og nye stempler er det som er fagmessig korrekt når budsjettet rekker, ja.
    Så er det alltid stor avstand mellom hva som er fagmessig korrekt og hva som er godt nok.
    Det å overholde budsjettet sitt og bli ferdig er det soleklart viktigste da det ikke er noe mangel på kostbare grom og gullprosjekter som ALDRI blir ferdig fordi alt skulle være så gromt og skikkelig.
    Virkelig MAX ugromt bilprosjekt når eieren i praksis bare har en samling med nedstøvede dyre deler som ikke samarbeider og fungerer. De bare står der som visne stueplanter.

    Bortsett fra at turboen din er langt over 238 hp x 1,4 = 333 hp grensen, så burde det gå kunne går greit ja.

    For godkjenning er det Garrett T3trim60 turboen som gjelder og helst påmonter ett tilpasset og modifisert, men utvendig identisk, kompressorhus til den turboen du faktisk skal kjøre med i praksis.
    Sist endret av Batland; 29/07/24 kl 10:59

  12. Takk Rudi takket for denne posten
  13. #109

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Det siste i som er skrevet i posten før denne, det med Garrett T3trim60 og utvendig identisk kompressorhus som jeg jeg skal kjøre med i praksis, er dette vanskelig å utføre i praksis? Jeg synes det er greit å få godkjent så mye som lar seg gjøre, da man kanskje slipper litt lettere unna ved en teknisk kontroll.

  14. #110
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Alt dette med godkjenning av ombygget bil er designet for å gjør det så vanskelig og så kostbart at folk skal gi opp.
    I dette tilfellet så får du bare godkjent bilen med en Garrett T3 Trim60 turbo. Denne må kjøpes inn sammen med ett nytt kompressorhus til en GBC35-770.
    SL-turbo i Sverige er i stand til å bygge dette sammen til en komplett turbo, men det koster selvsagt.
    Å gjøre dette selv på en måte som blir helt vellykket på første forsøk er utfordrende fordi det krever både kreativitet og presisjon.
    Jepp, poenget med dette er å slippe unna problemer ved enhver kontroll.

    https://www.atpturbo.com/mm5/merchan...&Store_Code=tp
    Sist endret av Batland; 29/07/24 kl 16:59

  15. #111

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    At ting er gjort særdeles vanskelig å få godkjent ombygging av bil er jeg klar over og at det koster. Men det koster mindre enn å bli stoppet i teknisk kontroll å så finner de ut at det er feil turbo og da tenker jeg at jeg har vekket deres oppmerksomhet så når jeg må inn å vise bilen så blir det problem med sprut osv også ikke Sant? Garrett T3trim60 er ikke den turbo det går mest av sånn generelt så vanskelig å få tak I brukt? . Grunn til at jeg spurte hvor vanskelig det er var ikke fordi jeg hadde tenkt å forsøke å gjøre det selv, .en for å finne ut om jeg har bekjente som klarer det uten der minste problem, å da har jeg en person jeg kjenner som er kompetent til den slags modifisering, han driver eget trimm/ tune,motor verksted, men selv om det eren bekjent så veit han å ta betalt for kompetansen. Men han blir eventuelt den billigste løsning på selve ombyggingen uten tvil. I det jeg bestemte meg for Thekangaroosteam manifold så viste jeg at når jeg gjør dette så gjør jeg godt for motor men vanskelig å få godkjent turbo som sitter montert på den.

  16. #112
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke så velkjent, men denne turboen leveres i veldig mange forskjellige utgaver til tilsvarende mange forskjellige motorer.
    Her delenr.
    OE Turbocharger nr.: 465103-0002 / 465189-0002 / 465593-0001 / 444836-0001 / 452064-00014 / 65103-0002 / 465103-0009 / 465103-0010 / 465133-0004 / 465189-0001 / 465189-0002 / 465189-0003 / 465286-0004 / 465358-0003 / 465404-0003 / 465503-0001 / 465562-0004 / 465562-0005 / 465564-0006 / 465576-0004 / 465576-0005 / 465593-0001 / 465593-0003 / 465593-0007 / 465593-0009 / 465593-0013 / 465705-00014 / 65707-00014 / 65736-0004 / 465738-0003 / 465753-0001 / 465954-0004 / 465954-0008 / 465954-0012 / 465954-0016 / 465978-0007 / 465978-0008 / 465978-0009 / 465978-0010 / 466112-0001 / 466129-0001 / 466129-0003 / 466169-0001 / 466169-0002 / 466218-0001 / 466334-0006 / 466334-0007 / 466334-0008 / 466334-0009 / 466334-0010 / 466334-0011 / 466334-0012 / 466334-0013 / 466334-0018 / 466440-00044 / 66440-0005 / 466440-0006 / 466586-0002 / 466586-0003 / 466586-0004 / 466586-0005 / 466586-0006 / 466586-0007 / 466800-0004 / 466800-0005 / 466848-0001 / 466980-0001 / 466990-0001 / 467178-0001 / 468385-0005 / 468385-0006

    En god mann ordner dette relativt greit.

    Da trenger du en tydelig og godt merket T3Trim60 CHRA, en GBC kompressorkåpe, ett T3 turbinhus og ett varmeskjold for å skjule turbinhuset.

    Biltilsynet svarer ofte dårlig på logikk og fornuft så godkjenning av TheKangaroosTeam manifolden kan bli krevende.
    Det er gjerne lettere med tilgivelse enn tillatelse om du bytter eksosmanifold i ettertid.
    Sist endret av Batland; 29/07/24 kl 17:11

  17. Takk Rudi takket for denne posten
  18. #113

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Nok en gang kjempe takk! for OE nummerne. Kan jeg får eksempel kjøpe den turbo bruk på Ebay og lignende bare forsikre meg om at det er original Garrett? Greit med oe manifold også da eller ikke for ånfå det til å se litt gjomført ut?? Varmeskjold ja det er tingen. For dem har ikke lov til å skru på bilen ikkesant?
    Sist endret av Rudi; 29/07/24 kl 17:24

  19. #114

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Det var mange forskjellige kjøretøy som bruker den turbo, det er helt klart. Prøve å finne den billig et sted.

  20. #115

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Nå vet jeg ca hva det koster i deler å få til en modifisert turbo etter de spec som er nevnt over over. Så jeg skal kontakte SL turbo i Sverige så jeg vet sånn ca hva det vil koste. Hvor mye dem tar for selve modifiseingen.

  21. #116

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Dette er første gangen jeg bryr meg om å få godkjent med (riktig turbo), men når den blir så synlig som den gjør med Thekangaroosteam manifold så tenker jeg det er greit å så er det mye mer ålreit å kjøre rundt uten å få hjertet i halsen når man kommer forbi en kontroll.
    Sist endret av Rudi; 30/07/24 kl 08:34

  22. #117
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rudi Vis post
    Nok en gang kjempe takk! for OE nummerne. Kan jeg får eksempel kjøpe den turbo bruk på Ebay og lignende bare forsikre meg om at det er original Garrett? Greit med oe manifold også da eller ikke for ånfå det til å se litt gjomført ut?? Varmeskjold ja det er tingen. For dem har ikke lov til å skru på bilen ikkesant?
    Værsågod.
    I forhold til godkjenning så er det viktigste ett delenr. og en link til en side eller 5 hvor T3Trim60 turboen har oppgitt sitt effektpotensiale på en tydelig måte.
    Jeg hadde inne en søknad om godkjenning av trimmet motor i en 940 og svaret fra biltilsynet fra opplysende. De godtar i praksis ingenting.
    Jeg mener derfor at opp og frem turbo vil gjøre det hele unødvendig vanskelig, så samme måte som coil on plug på toppdekselet. Det gir dem anledning å være vanskelig.

    Jeg vet ikke hva de har lov til i anledning godkjenning av ombygget bil.

  23. #118
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rudi Vis post
    Nå vet jeg ca hva det koster i deler å få til en modifisert turbo etter de spec som er nevnt over over. Så jeg skal kontakte SL turbo i Sverige så jeg vet sånn ca hva det vil koste. Hvor mye dem tar for selve modifiseingen.
    Jeg er spent på det svaret. Det blir jo en genuin customturbo selv om en T3 Trim60 turboen faktisk er Volvo original også.

  24. #119
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rudi Vis post
    Dette er første gangen jeg bryr meg om å få godkjent med (riktig turbo), men når den blir så synlig som den gjør med Thekangaroosteam manifold så tenker jeg det er greit å så er det mye mer ålreit å kjøre rundt uten å få hjertet i halsen når man kommer forbi en kontroll.
    Helt klart og spesielt hvis det er bilder som vedlegg til vognkortet. Da MÅ dette være i orden.

  25. #120

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Ja. Har skjønt at det er , eller var en original Volvo turbo. Men de som er så heldig å sitter på en sånn original turbo har neppe lyst til å selge den. Det hadde iallefall ikke jeg gjort.
    Det er original Cossi turbo også ? Men nok om den modifiserte turbo, jeg holder tråden oppdatert med priser og eventuelle bilder etterhvert som det blir noe fremgang i (custom turbo)/visnings vennlig turbo. Så jeg ikke går helt vekk fra trådens opprinnelige utgangspunkt.

  26. #121

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Foreløpig svar fra Sl turbo Batland.
    Hej,
    Det blir i praktiken en helt ny turbo!
    Allt är möjligt men blir lika dyrt som din turbo kostar
    //SL.
    Nå har jeg forsøkt å forklare SL enda tydeligere hvorfor jeg vil ha det slik å venter på svar. Oppgradering kommer.
    Batland det er bare å komme med tips vis det er noe mer som jeg burde gjøre med visning vennlig turbo som ikke koster for mye men som gjør at det blir en ok custom turbo.
    Så den kan brukes til noe fornuftig i etterkant.
    Jeg så ikke før nå at du var interessert i pris osv på custom turbo. Å når du har delt så mye informasjon med meg er det klart jeg skal gi deg all den informasjon jeg kan.
    Sist endret av Rudi; 30/07/24 kl 14:23

  27. #122
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Det er akkurat dette med penger som er problemet.
    Før i tiden var det å bygge turbo like enkelt som å bygge Lego. Alt gikk om hverandre.
    I prinsipp kunne man da ta en Garrett T3 trim 60 turbo, som har metallmerkelappen på baksiden av bakplaten, ta av T3 kompressorkåpen, finne frem den kompressorkåpen som man vil bruke, dreie en plate til å fylle opp arealet mellom T3 bakplaten og den nye kompressorkåpen og deretter fore innløpet ned til det passer T3Trim 60 kompressorhjulet og godkjenne bilen.
    Etter godkjenning oppgraderer man bare denne turboen ved å enkelt sette i det rette kompressorhjulet, det rette turbinhjulet, samt det rette turbinhuset.
    Jeg vet ikke om GBC turbinakslingen går rett i en T3 lagerdel og om bakplatene går om hverandre, men det gjør nok SL turbo.

    Hvis ikke SL-turbo har noe imot det så ja takk, gjerne det.
    Sist endret av Batland; 30/07/24 kl 21:58

  28. Takk Rudi takket for denne posten
  29. #123

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Ok. Jeg tenkte jeg måtte få merket Garrett GBC35-700 med
    Garrett T3 trim 60 på ene, ( siden) og at jeg fortsatt kunne bruke GBC35-700 kompressor kåpen? På den turbo jeg har nå? Så lite skjønte jeg. Men vis det bare er å bytte det innvendige komponenter så er jo det helt rått.
    Sist endret av Rudi; 30/07/24 kl 22:21

  30. #124

    Medlem siden
    12. juni 2024
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Skulle SL turbo ha noe imot at jeg deler informasjon. Så får du den på privat melding.

  31. Takk Batland takket for denne posten
  32. #125
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Takk.

    Her ser du Volvo original T3 turbo med metallmerkelappen på bakplaten.


  33. Takk Rudi takket for denne posten
Side 5 av 11 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 72
    Siste post: 12/02/24, 20:32
  2. ca hk på dette oppsettet?
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/09/12, 16:29
  3. btr eller dyser? problem etter turbo bygge!
    By gnilrE in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 13/05/12, 11:06
  4. Svar: 14
    Siste post: 04/03/12, 10:40
  5. 558 dyser til dette oppsettet?
    By cosse in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 01/03/12, 15:31

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •