Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: XC60 2014 - AC oppleves litt til og fra.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Question XC60 2014 - AC oppleves litt til og fra.

    Hei,

    AC på bilen kommer å går litt, virker som hvis bilen har stått i sola og gradene er over 25, så tar det utrolig lang tid før AC hjelper på.

    Har også lagt merke til en litt "surkle/hylende" lyd som varierer utifra turtall/svinging o.l mens AC står på.

    Bilen er over 10år, og er usikker på om det noen gang er etterfylt AC gass, kan dette være en årsak? Eller kan det være noe pumpe relatert? Evt. andre ting å føre opp?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Hei, symptomene du nevner skyldest mest sannsynlig lite gass pga naturlig lekkasje, det forsvinner noen få prosent gass hvert år.
    Det aktuelle verkstedet vil sjekke trykkverdiene i anlegget, og deretter evakuere gassen fra AC-anlegget og sammenligne med anbefalt mengde (vekt).
    Hvis det ikke var klare bevis for feil i kompressor eller TXV-ventil, blir anlegget vakuumisert og etterfylt med riktig mengde gass, før ny sjekk av trykkverdier og lufttemperatur ved full fart på AC-anlegget.

  3. Takk Nitrius takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Da hadde jeg nylig bilen på AC service, det ble etterfylt gass men ting fungerte fortsatt ikke optimalt, det ble feilsøkt og til slutt konstantert at AC kompressoren er gåen og må byttes. Er dette en svakhet på disse bilene? Eller er dette en del som gjerne blir slitt etter 10-12år?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Det er vel ikke akkurat uhørt med sliten kompressor etter ett tiår eller to, men ingen regel.

    EDIT: Jeg vil tro René Fredriksen her inne har bedre statistikkgrunnlag på dette enn meg?

    Det er allikevel nok av historier der kompressoren har havarert, med ventil-salat i motoren som resultat etter at reim-restene fra kompressoren har funnet veien inn til registerreimen, men det gjelder vel mest de første årene på P3-chassiet.
    Bytte av AC-kompressor er heldigvis "litt" rimeligere enn ny topp/motor.

    Får gå utifra at AC-verkstedet kan sakene sine og ikke har feildiagnostisert kompressoren for en dårlig reguleringssolenoid (for AC-kompr. med variabelt slagvolum) eller TXV-ventil.
    Sist endret av jiha1968; 13/07/24 kl 17:54

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Er det noe fare for at ting går værre for seg i ettertid med AC så lenge delen ikke er byttet? Om en kjører med AC av så er det vel safe inntil delen blir byttet? Mulig det går noe tid her da jeg skal prøve meg på bruktbilgarantien jeg fikk med bilen.

    Edit: skal nevnes at etter ac servicen så virker det som det er null liv i AC funksjonen, det ble nevnt at det var 180g gass i anlegget og forsøkt fylt på med 700g ekstra.
    Sist endret av Nitrius; 13/07/24 kl 18:02

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Det var ikke meningen å skremme deg med eventuelle kompressorhavari, men såfremt det ikke er malende/skurrende ulyd i kulelageret til kompressorens reimskive så skulle du være trygg med AC avslått inntil videre. (og siden den ble "død" etter gasspåfyll så har det vel liten hensikt å ha den aktivisert)

    180 gram var nok i minste laget ja, kan tenkes at kompressoren har jobbet på overtid i noen år med liten gassmengde og slitt seg ut raskere enn normalt.

  8. Takk Nitrius takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Det var godt å høre verkstedet jeg var på nevnte derimot at man ikke burde vente for lenge, for med tid så ville ting i systemet tørke ut, og man da på sikt kan kunne måtte bytte flere deler i systemet som har tørket ut, er dette reelt?

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Brusand, Hå
    Innlegg
    515
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Surklelyder i AC er stort sett lite gass som er årsaken til, at du har lite gass i systemet etter så mange år er ikke unormalt, du kan faktisk ha et tap på 10% av trykket i året før det defineres som lekkasje. ( Selv om det er litt i meste laget)

    Om det ikke er noe bedre etter du fikk det fylt opp så er spørsmålet om det er noen lyder som er hørbare inne i kupén eller i motorrommet? Tenker mer på surkling i kupé eller skrape/gnisselyder i motorrom?

    Er ikke veldig ofte kompressor i seg selv ryker men det skjer det å, stort sett så er det magnet koblingene eller lageret her som ryker, men i ny og ne så blir jo selvfølgelig en kompressor slitt å. Den er jo ikke ny lengre.

    Det som er skummelt om det er selve kompressoren som er dårlig, dvs svak, så har den nok slitt deg internt og er du uheldig så er det spoon i denne.
    Så egentlig burde du ha fått flushet anlegget med egnet flushet utstyr før en kompressor skiftest så den ikke ryker igjenn av spoonet ifra den gamle. Men stort sett så går det greit, men er ikke alle verksteder som har dette utstyret tilgjengelig
    Volvo v60 D6 Plug in Hybrid 2015
    Citroen z-Zero ( kone bil )
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  11. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nitrius Vis post
    Det var godt å høre verkstedet jeg var på nevnte derimot at man ikke burde vente for lenge, for med tid så ville ting i systemet tørke ut, og man da på sikt kan kunne måtte bytte flere deler i systemet som har tørket ut, er dette reelt?
    En måned eller to uten bruk er neppe noe å miste nattesøvnen over, men vil tro at verkstedet tenker på tetningene i anlegget, spesielt i kompressoren (som allikevel mest trolig skal byttes) som kan tørke ut og gi gasslekkasje om anlegget får stå ubrukt alt for lenge. (årsvis)
    Sist endret av jiha1968; 14/07/24 kl 21:43

  12. Takk Nitrius takket for denne posten
  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Hei,

    Surklelyder i AC er stort sett lite gass som er årsaken til, at du har lite gass i systemet etter så mange år er ikke unormalt, du kan faktisk ha et tap på 10% av trykket i året før det defineres som lekkasje. ( Selv om det er litt i meste laget)

    Om det ikke er noe bedre etter du fikk det fylt opp så er spørsmålet om det er noen lyder som er hørbare inne i kupén eller i motorrommet? Tenker mer på surkling i kupé eller skrape/gnisselyder i motorrom?

    Er ikke veldig ofte kompressor i seg selv ryker men det skjer det å, stort sett så er det magnet koblingene eller lageret her som ryker, men i ny og ne så blir jo selvfølgelig en kompressor slitt å. Den er jo ikke ny lengre.

    Det som er skummelt om det er selve kompressoren som er dårlig, dvs svak, så har den nok slitt deg internt og er du uheldig så er det spoon i denne.
    Så egentlig burde du ha fått flushet anlegget med egnet flushet utstyr før en kompressor skiftest så den ikke ryker igjenn av spoonet ifra den gamle. Men stort sett så går det greit, men er ikke alle verksteder som har dette utstyret tilgjengelig
    I forkant av dette har jeg den siste tiden merket at AC anlegget har vært litt av og på, og når det har vært varmt ute har den fungert veldig dårlig, det har vært noen "surkle/hylende" lyder som kommer og går litt, virker å ha vært litt i sammenheng med turtall og svinging(noe usikker her), samt jeg la merke til at det virket som om ACen fungerte bedre om jeg skrudde viftehastigheten på systemet ned til 2-4 streker, og ikke brukte auto.

    På verkstedet for noen dager siden fortalte jeg om dette og de tok en ac sjekk/service, de begynte med å tappe systemet og fant 180g gass, noe som er i minste laget, de fylte opp med 700g og testet systemet, men de fikk ikke systemet til å fungere optimalt/eller i det hele tatt(Nå var det 26 grader denne dagen så en perfekt dag for når ACen ikke fungerer), så de feilsøkte med en gang og etter at bilen var på ac service i ca.2 timer fikk jeg en telefon og ble fortalt at de har funnet defekt ac kompressor etter feilsøk.
    De hadde nylig hatt en lignende bil inne med samme problem hvor ac kompressor ble byttet.

    Verkstedmannen nevnte at det var en svakhet på disse bilene, men igjen hvor reelt det er vet jeg ikke.

    Påfølgende dager så har ACen virka helt død, skulle nesten tro at noe hadde blitt koblet ut helt. Jeg har uansett sendt avgårde info til bruktbil forsikringen og håper det er noe mulighet for å få tatt dette på den.
    Dette er forøvrig et mindre(lokalt) MECA verksted om det skulle ha noe å si.

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Virker som dette blir tatt på bruktbilgarantien, men den prosessen tar noe tid..

    En ting jeg lurer på, i etterkant av at AC kompressoren ble konkludert død har jeg lagt merke til at resten av klimaanlegget har fungert noe dårligere, blåser mindre luft generelt både kaldt/varmt, og spesielt nå som det regner og det dukker opp en del kondens/dog på rutene, så greier ikke MAX knappen å gjøre stort, den gir noe effekt, men betydlig mindre. Er dette normalt når AC kompressoren ikke fungerer? Eller er dette et tegn på at flere ting er på fære her?

  15. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Sannsynligvis er det bare AC-systemets manglende tørking av luften som forårsaker mer kondens/dugg nå (luften som kommer inn i bilen nå har samme relative fuktighet som den ute), og det hjelper jo ikke at hodet vet at "noe er feil" med klimaanlegget, men:
    Sjekk at ingen har pillet på luken for kupéfilteret og ikke fått alle låsehakene skikkelig på plass. (luftlekkasje med viften på)
    Sjekk at viftemotoren endrer hastighet (hør-/følbart) på alle trinn ved manuell hastighetsjustering,
    sjekk at luftstyringsvalg til gulv/midt/vindu-spjeld fungerer (kjenn/lytt) ,
    og at resirkuleringsspjeldet fungerer. (høres på lyden, resirk. kan sees om man løfter på viskertrau-plasten)

  16. Takk Nitrius takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Litt usikker på hvor kupe filteret befinner seg hend så har ikke sjekka det, finner det sikkert med et google søk men om du har et tips i riktig retning så sier jeg tusen takk

    Men alle funksjonene til klima anlegget virker å fungere, litt usikker på resirk funksjonene derimot.(Viskertrau er det under panseret der vindusviskerne er festet?)

    Når det kommer til luftstrømmen så er maks luftstrøm(manuelt satt) betydelig lavere nå, enn når ACen var inni bildet, men alle stegene fra av til maks gir endring, samme gjør luftstyringen.

  18. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Viskertrauet er "kaldsonen" i motorrommet, der bl.a. vindusviskermekanismen befinner seg ja, om du løsner plastklipsene som holder trau-dekslet fast, så kan du løfte det litt og se luftinntaket til klimaanlegget, og se at resirk.spjeldet stenger åpningen når det aktiveres.

    Her er en video på filterbytte, du skulle ikke trenge å demontere noe for å finne ut om filter-luka er på plass, holder med å stenge "luft til gulv" , få fart på vifta og kjenne etter med fingrene om det blåser luft inne i hjørnet mot midtkonsollen under hanskerommet.
    Kjennes det ut som at det kommer mye luft ut av det langsmale lokket til filteret kan du prøve å dytte det i lås eller demontere som i videoen for å se nærmere på saken. (eller la det bero til ny AC-kompressor er montert og eventuelt legge inn klage på svak luftgjennomstrømming deretter)



  19. Takk Nitrius takket for denne posten
  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Testet litt mer nå som det ble varmt i været igjen, det virker som noe henger sammen med utetemp, får inntrykk at viftehastighet reduseres når det blir for varmt da den ikke greier å håndtere utetemp uten AC, er det noe logikk i dette?

    Resirk fungerer, hører endring når den aktiveres.

    Hastigheten på viftene virker svak, manuell justering fra 0 og opp til midten av strekene virker normalt, men videre opp til MAX virker å ikke ha noe forskjell, nå som det er varmt..

    Skal se om jeg blir å sjekke ut luftfilteret eller om jeg bare lar dette gå til etter jeg får på plass ny AC kompressor, spørs hvor mye jeg blir plaga av dette, hehe.

    Edit: Bilen har noe inne luft kvalitets system også, denne er skrudd på under Klima innstillinger, forstått det slik at dette er noe ekstra utstyr, spørsmålet er vel hvor godt dette fungerer 11år senere, om det kan være noe kobling her.
    Sist endret av Nitrius; 29/07/24 kl 15:37

  21. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Luftkvalitetssystemet (
    AQS
    ) er kort sagt en automatisk styring av klimaanleggets resirkulering.
    Det siter en
    AQS
    -sensor i klimaanleggets luftinntak i viskertrauet som måler hvor ren luften er, og er det nok forurensning så vil den stenge Resirk.spjeldet.
    AQS
    -sensoren dør på de aller fleste biler etter 10-15 år, (feilkode kun i diagnose) men siden sensoren er dyr og funksjonen diskuterbar, så lever man godt uten.

    Ut ifra beskrivelsene dine nå så høres det mest ut som at bilen har en vifteregulator som ikke er 100% (eller treg vifte som belaster vifteregulatoren mer enn tiltenkt)
    Fult mulig å sjekke dette med måling av spenninger/strømtrekk.

  22. Takk Nitrius takket for denne posten
  23. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Kan nevnes at jeg mistenker bilbatteriet begynner å bli dårlig, fått en del varsler på "Lav strøm" når bilen blir slått av, dette kommer å går litt. Kan dette ha en sammenheng?

  24. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Neppe, såfremt du sjekker viftegastigheten med motoren i gang.

  25. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Hvis man skulle begitt seg ut på å prøve å måle strøm/spenning på vifteregulator, hvor begynner man? Tidligere idag så var det mer trykk i viftehastigheten på maks, men det var bare 14 grader ute, lite fukt i motsetning som når det regnet for noen par dager tilbake, men igjen så får jeg inntrykk av at dette henger sammen med ute temp..

  26. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Siden pluggen til viften er litt vanskelig å nå, så måler man på regulatoren i første omgang.
    Du trenger Voltmeter, et T25 jern og gjerne et koblingsskjema. (+liggeunderlag om du er over 30)
    Sjekk at bilens batteri/ladespenning er ok.
    Sjekk at styrespenningen fra
    CCM
    (klimaanlegget) er normal og endrer verdi i noenlunde like steg for hvert viftetrinn.
    Sjekk at det ikke er nevneverdig spenning på regulatorens jording ved full fart på vifta.
    Sjekk at spenningen inn til regulatoren ikke faller mer enn noen få 100 mV i forhold til batterispenningen ved full fart på vifta.
    Sjekk at spenningen på "jordingsledningen" fra vifta trekkes langt nok ned ved full fart på vifta.
    (Vifta har fast plusstilførsel, mens jordingen endres via regulatoren)
    Sist endret av jiha1968; 01/08/24 kl 08:39

  27. Takk Nitrius takket for denne posten
  28. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Da er bilen vært på service igjen og fått bytta AC kompressor på bruktbilgaranti. Derimot oppdaget de også(uten at jeg har nevnt noe) at det var litt ugang på viftestyrke i bilen, de hadde feilsøkt litt men ikke funnet årsaken enda.
    Derimot er det god og kald luft i bilen igjen uten noe form for ulyder.

    Antar problemet med viftestyrken også blir tatt på noe form for garanti, men de måtte forhøre seg med en eller annen instans om hvor de skulle fortsette feilsøkingen før de tar inn bilen igjen, kanskje jeg bare skal dirigere de hit(?), hehe.

    Uansett takk for alle svar nok en gang jiha1968

  29. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.444
    Antall takk

    Standard

    Strengt tatt trenger de ikke noe mer enn en ledningsstump/binders for å finne årsaken, men jeg tipper de tar snarveien og bytter vifteregulator på misstanke uten å bruke tid på feilsøking først.
    (men de står fritt til å bruke "feilsøkingsguiden" ovenfor her )

    Gratulerer med avkjølingen

Lignende tråder

  1. El. bakluke fusker 2014 xc60. LØST!
    By jerognal in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 20
    Siste post: 11/08/24, 19:33
  2. XC60 D4 2014 - Automatkasse og litt nøkking?
    By Nitrius in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 03/04/24, 09:00
  3. Montere Led-bar xc60 2014
    By jerognal in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 03/01/23, 18:08
  4. Dekktrykksensor eller ikke på min 2014 xc60
    By jerognal in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 12/04/22, 15:31
  5. Sommerdekk xc60 2014 255/45-20
    By jerognal in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 26/03/22, 21:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •