Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Erfaringer med KSmart Android Auto modifikasjon av 2012 Sensus-skjerm

  1. #1
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.073
    Antall takk

    Standard Erfaringer med KSmart Android Auto modifikasjon av 2012 Sensus-skjerm

    Jeg har blitt bortskjemt med Android Auto på Leaf, og ønsket derfor å bygge om Volvoen til å også støtte dette.
    Tenkte jeg kunne dele erfaringene mine her, antar at det er flere enn René som er nysgjerrige på slik ombygging.

    Jeg kjøpte et komplett sett hos Swedesolutions, inkludert touch-glass og ryggekamera:
    https://www.swedesolutions.com/produ...nnect-p3-cars/

    Bruksanvisningen og dokumentasjonen er dårlig eller knapt eksisterende.
    Det medfølger kun et A4 ark i farger og en liten instruksjonslefse.
    Oppdateringen som kunne lastes ned fra Swedesolution var vanskelig å forstå hvordan skulle installeres korrekt.
    (Ser ut til at det kreves 2 separate oppdateringer. Hver må pakkes ut og filene kopieres på tom minnepinne(r)).

    Hele "fossefallet", spilleren og skjermen må demonteres, og hanskerom tas ut.
    Her er man avhengig av Volvo sine monteringsinstruksjoner og diverse YouTube-videoer.
    Litt pirkearbeid, og erfaring med reparasjoner av laptop/mobiler er anbefalt om man ikke vil skade skjermen og kablene under demonteringen.
    Jeg brukte 8 timer, men tok meg god tid for å ikke gjøre tabber.
    Da hadde jeg på forhånd brukt flere timer på å montere ryggekamera, trekke ledningen i taket frem til hanskerom, og bytte antenneforsterkeren til en som støttet DAB.

    Kabelsettet som medfulgte var komplett, så jeg slapp å gjøre ekstra koblinger, bortsett fra +12V til ryggekamera.
    Pluggen som skulle inn hovedkontakten i spilleren hadde dårlig passform, så jeg brukte 20 minutter på å pirke, lirke og bruke makt for å få den inn.
    Prøvde å utvide hullene som pinnene skulle inn i, og bevege hver eneste leder mens jeg presset på pluggen.
    Resten var uten problemer.

    Metalldekslene til skjermen er presset sammen, med fire skjulte hakk/lepper som jeg bøyde opp for å få dem fra hverandre (bøy ned før montering).
    Deretter løsner man den gullbrune LVDS-flatkabelen (sort plastleppe i kontakten vippes opp 90° fra kabelsiden), slik at man kan montere et skjerm-veksler kretskort oppå det store kretskortet. Festes med dobbeltsidig tape. En medfølgende flatkabel kobles ned til det store kretskortet.
    To tvinnede LVDS-kabler plugges i kortet, og man kan klikke skjermdekslene sammen igjen, men kun på venstre side. På høyre side må det være en passe glipe for å ikke klippe de nye tynne kablene.

    Touch-skjermen festes med tape, men det er ingen informasjon om retning.
    (Hvis man ikke setter den på med kabelen ned så blir betjeningen speilvendt...)
    Passform er ikke perfekt, og den reflekterer mer utvendig lys enn den originale skjermen.
    Husk å la flatkabelen være lang nok til å komme over avsug/drenering på baksiden.

    Med litt lirking er det god plass til kabler og data-boksen mellom senterkonsoll og hanskerom.

    [Vil bli oppdatert med mer informasjon om monteringen når jeg kommer på det].
    Sist endret av FroBe; 27/07/24 kl 22:55 Begrunnelse: Firmware-oppdateringene virket til slutt...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  2. Takk René Fredriksen takket for denne posten
  3. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.073
    Antall takk

    Standard

    Erfaringer med bruk:

    Etter jeg koblet på batteriet igjen startet alt opp som normalt.
    Holder man inne "Exit"-knappen i 5 sekunder dukker det opp et nytt skjermbilde, med diverse menyer.
    5 sekunder med "Exit"-knappen gir original Volvo-skjerm igjen.

    Det skal være mulig med trådløs kobling mot mobil, men jeg har ikke prøvd da jeg foretrekker USB-kabel.
    USB-kabel bør være god kvalitet og så kort som mulig (< 40 cm).
    Med dårlig kabel får man periodisk feil på datakommunikasjon via den, og kabelens E-marker blir da svartelistet av mobilen.

    Plugger man inn mobilen skifter skjermen automatisk til Android Auto.
    Da kan man betjene den med touch på skjermen, knappene på rattet, eller talebeskjed via bilens mikrofon.

    Setter man bilen i revers dukker det vanligvis opp bilde fra ryggekameraet (jukser av og til, noen få ganger er det kun sort skjerm).
    Posisjon på rattet avleses, og spor overlegges på bildet (spor flyttes sammen med rattet).

    Lyd går via AUX-valget i Volvo Media, og er mye lavere enn andre lydkilder slik at volum må skrues kraftig opp.
    (Lyd var ennå dårligere før jeg klarte å gjøre to firmware-oppdateringer på rett måte).
    Man kan selvfølgelig fortsette å høre tradisjonell lyd via radio/CD/BT/USB via Sensus, men man må skifte system ("Exit" i 5 sek) for å gjøre endringer.

    Man har ingen garanti for om det vil komme nye firmware-oppgraderinger på slikt utstyr fra Kina.

    Har opplevd et par krasj med sort skjerm både på Android Auto og Volvo Sensus.
    Håper det er tilfeldigheter og gammel software.

    [Vil bli oppdatert med mer informasjon om bruk etter hvert].
    Sist endret av FroBe; 27/07/24 kl 23:45 Begrunnelse: Lyd ble bedre etter firmware-oppdateringer.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  4. Takk jiha1968, René Fredriksen takket for denne posten
  5. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.073
    Antall takk

    Standard

    I dag fikk jeg tid til å eksperimentere mer med firmware-oppgraderingene, og fikk til slutt gjort dem på rett måte og i rett rekkefølge.
    Det rettet opp lyden slik at den ble brukbar (men fortsatt litt lav)
    Jeg er glad at jeg kjøpte dette settet, selv om det var en del arbeid.

    Antar at dette settet er laget i Kina av Kremersino:
    https://www.kremersino.com/product-w...2010-2014.html
    https://www.kremersino.com/services/faq.html
    Mulig man får bedre firmware derfra enn om man kjøper via Swedesolutions, men jeg foretrekker å kunne klage til en europeisk nettbutikk.
    Sist endret av FroBe; 31/07/24 kl 21:44
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. Takk René Fredriksen takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Noen som har fått til Android Auto på '18 modellene?
    By lyskespark in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 23
    Siste post: 09/05/19, 19:04
  2. Android Auto på XC90 2016?
    By Ratatosk in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 7
    Siste post: 11/09/18, 15:35
  3. Android Auto
    By Sharpeye in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 1
    Siste post: 04/04/18, 13:00
  4. '18 V90 T8: Kun Apple CarPlay, ingen Android Auto.
    By lyskespark in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 5
    Siste post: 01/11/17, 14:35
  5. USB og Android xc 70 2012
    By brynna in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 21/08/16, 22:59

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •