Bare hyggelig. Når alle hensyn er tatt nå i 2024, så er nok en B230 motor med 1989 eller nyere råder og B230 turbostempler dreide til å ha en 76x4,5 mm grop det beste valget for de aller fleste.
Flott, det er en riktig god avgjørelse. Sjansene for suksess gikk nå fra 0 - 100.
Sist endret av Batland; 02/03/24 kl 13:23
Tusler litt i påsken også.
Kommet ganske langt på denne sida nå, så da var det påtide å få på plass den ny hjulbua. Blir å gå over med litt owatrol der det er brunt og få malt over med litt benga før tectyl.
Så har det blitt litt små lapping rundt om når knekken inntar.
Det går sakte men sikkert framover, jobber med bortover med innerkanalen.
Tanken har sett sine bedre dager
Slipte ned og smørte inn med owatrol og benga, ser ikke så aller værst ut nå. Holder nok en god stund til tenker jeg.
Så var jeg å henta ny motor, tror denne er ganske lik min nåværende motor, ifølge selger sitter det overhalt turbo, annen toppakning og svinghjul fra B21. Blir nok å bygge på denne og bruke nåværende for EU.
Hvis stemplene er uskadet i den der blir jeg overrasket.
God aften
Jeg har handlet inn de bjelkene som går fra kanal til vangen foran, men syntes de er alt for korte.. på bilde under har jeg den helt innat kanalen, men da får jeg en ganske solid glippe mot vangen, pluss at den biten helt nederst til venstre som skal gå over bolten er 6cm for kort
Den orginale som satt der var helsveiset her, men det var ikke gjort på fabrikk. Noen som har et tips her?
Hele forumet har byttet utseende også..
Effektiv helg med rustsveising unnagjort. Begynner å se enden på det nå.
Gulvet på passasjersida er så godt som ferdig, tenkt å bestille noen lydisolerende matter istedet for å gjenbruke de orginale svampene.
Kanal tilpassa, fikk da endelig gjort meg ferdig i hjulbua
Så ble det litt tjuvstart på fører sida, kappa ut det som er rustent i gulvet og byttet en del av innerkanalen
Det har ikke stoppet opp, bare nesten vært mye mas nå i mai så Volvon har havna litt ned på lista.
Fått sveisa på siste halvdelen av kanalen foran.
Sveisa på setekassa og smørt over skjøtene med karroserikjitt i både svart og hvit
Fått på karroserikjitt, nye bremser og skjold også.
Så har jeg begynt litt i hjulbua på andre sida, både litt foran og bak.
Jekkfeste foran på førersida er totalt skrot, dette får jeg ikke reddet. Hvis noen sitter på et brukt som er i noe bedre stand enn mitt ønsker jeg veldig gjerne å kjøpe det, helt umulig å få tak på.
Trenger bare "armen" hyl ut om noen har ett liggende.
Godt stykke arbeid
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Da har det blitt noen timer i garasjen denne helga også.
Kappet ut litt snacks fra hjulbua på førersida
Sveisa på setekassa og fått på benga på fører sida, det går jaggu framover.
Hvis man ser på bildene i forrige innlegget ser man hvor ille det egentlig var her, har kappet og knotet og kommet inn i en god periode her føler jeg.
Alltid like skummelt å kappe vekk hjulbuer syntes jeg, biten som er igjen av den indre bua er kunn for å ha noe å gå etter når ny skal på plass, så det ikke blir total bom.
Denne forsterkningsplata mot indre hulbue var ikke på andre siden, har nok vært noen der engang å prøvd seg på noe.
Ble anbefalt noen dempematter fra ground zero av en bekjent, så har gått i innkjøp av noen slike,det er fortsatt en liten stund fram i tid før montering men kjekt å ha de på plass.
Liten oppdatering igjen
Har kappet vekk ytterkanalen på førersida, har vært noen ikke så fingernemme på innsiden her tidligere.
Fått gjort litt i hjulbua også, helsveisa innerskjermen og nesten ferdig tilpassa ytterdelen.
Mista litt motivasjon her en kveld og tenkte jeg kunne bruke litt tid på enklere ting, som å bytte kupevifte… det ble ikke mindre frustrerende
Volvo har tydeligvis bygd bilen rundt varmeapparatet.
Lå noen høstsesonger her inne
Må være lov å si at festepatenten til vifta er noe av det dårligste jeg har vært borte i, med mindre det bare er jeg som har vært for jøde og bestilt de dårligste gummiene.
Da er varmeapparatet på plass igjen og vifta virker, håper jeg slipper å gjøre det igjen med det første.
Det er helt helsikkes rottereir med diverse ledninger her, tror halvparten ikke er koblet til no, må nok gå over litt her etterhvert.
Viftebrytern hadde også tatt kvelden, så ble invistert i ny brukt bryter.
Så har jeg fått kappa og sveisa inn siste biten av innerkanalen.
Godt igang med tilpassning av ytterkanalen.
Godt å få rydda opp i sånt ledningsrot. Brukte mykje tid på det på ein 240 eg hadde og. Blir bra detta når rusten er tatt
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Ny uke, nye ting unnagjort!
Nå er kanalen og hjulbua ferdig sveisa, mangler sliping, sparkling, pussing og farve såklart.
Har vært litt på tanken å kanskje bare rulle hjulbuene med benga da det vil bli farge forskjell uansett
Bytta bensinrøret jeg presterte å borre hull i også.
Nå er det faktisk bare jekkfeste og et lite felt i vangen som gjenstår så er sveisejobben ferdig! Jekkfeste er det ingen som vil selge meg, så her må jeg lage nytt selv.
Så har jeg bestilt nytt eksos anlegg i 3" og byttet bremsene på fører sida også
Denne har gjort sitt.
Når det er ferie får man gjort litt.
Offesielt ferdig med sveisinga, fikk omsider rota meg til å lage jekkfeste.
Har fått tectylert litt også.
Montert bensintanken
Grovsparkla 1 lag på hjulbuene også.
Så har eksosanlegget kommet, 3" jt med 2 lydempere.
Hvis det er noen som har et bilde av hvordan feste til downpipen skal være hadde det blitt satt pris på, mangler tydeligvis noe her, det gamle satt festa med patentbånd her.
Har også tjuvstarter litt med montering av interiøret.
Trenger en vask nå.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Artikkel 9 - 16 her: https://vp-autoparts.com/en/artiklar...1et/index.html
God aften
Da har bilen endelig kommet seg på hjul igjen etter et halvt år svevende, startet som bare det gjore den også.
Har blitt flere lange dager i garasjen den siste tida, rart hvor mye man får gjort når man får holdt på mer enn 2 timer av gangen
Valgte å ikke legge noe særlig tid i sparkling nå da jeg tidligere har gjort slike omfattende sveisejobber også har stålet brukt noen måndter på å sette seg så må man gjøre det en gang til uansett, planen nå er å få den eu godkjent så jeg kan få brukt den før vintern kommer også ta en ordentlig sparklejobb og ta rusta under frontruta til vintern igjen.
Har byttet gummiforinga til mellomaksern, denne hadde veldig mye vandring.
Ny på plass med hel fjør!
Så har det blitt veldig mange timer med feilsøking på elnettet,vindusviskerne og spylepumpe har ikke hatt antydning til liv i det heletatt, sikringen røyk momentant i det tenninga vris om, da var det bare å legge seg å bru og begynne å leite mellom jungern av tidligere dårlige løsninger og kabel rot.
Kan jo begynne å lure hva folk egentlig driver med..
Tilslutt fant jeg synderne, det var 2 smeltebrudd på kabelen i motorommet som går til spylemotorn også var pinnene på innsiden her montert feil så alle tappene var i kontakt hele tiden, tuten piper konstant så må av med rattet og se der, men hadde ikke stor nok langpipe fant jeg ut, så må på handletur imorgen.
Det er også noen oljelekksjer som må finnes ut av, den første var røret til peilepinnen, kunne drass ut med lillefingern, skal det ikke være en O-ring her??
Så lekker det mellom blokk og oljefilter adaptern? Litt usikker på hva denne egentlig heter, pleier å sitte en pakning over disse men klarte ikke å finne den på noen nettsider, noen som vet hvor man får kjøpt dette?
Går optimistisk høyt ut og satser på EU kontroll om 2 uker, da blir det også montering av malphassi BTR og nytt tankarmatur med elektrisk pumpe.
Mårnings.
Jepp, det gjorde den nok.
Det der er ett adapter for oljekjøler med termostat. Det ligger en o-ring lignede den på oljefilteret på innsiden av adaptere også. Denne tetter på samme måte som ett oljefilter.
Kan ikke huske å ha fått med meg at du har lagt opp returrør fra BTR tilbake til tanken, men alltid kjekt å høre at intank bensinpumpe og Malpassi BTR skal brukes.
Akkurat.
Disse EU kontrollene er nesten like unødvendig, belastende og ødeleggende som hele EU griseriet.
kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
Akkurat sånn er det og i tillegg må vi huske at det totalt sett er overraskende lite penger på å selger nye biler. ALL inntjening foregår via verkstedet og delesalget.
Har hørt om sjapper som har mekanikerliste på veggen som viser hvilken mekaniker som har tatt inn mest penger fra kundene.
Heldigvis finnes det noen tradisjonelle konservative sjapper med mekanikere som er kjent med at Karma er for real og som gjør ærlig og godt arbeid.
Problemet er å finne dem.
Bare denne uken reddet madammen en kollega fra ett presentert merkeversted"pristilbud" på kr. 33 000,- og ned til ca. 13000,- på det lokale universalverkstedet.
Då går du på feil verkstad, som mekanikar og eu-kontrollør syns eg det er blitt meir rom for sunn fornuft no enn det var før ifølge reglane kontrollørane skal forholda seg til. Det heiter seg jo at kontrolen handlar om sikkerhet og miljø, og statens vegvesen, som skal kontrollera kontrollorgana påpeikar ofte at me ikkje skal pålegga kundane unødvendige reparasjonskostnadar. Er det tvil om ein feil skal anmerkast og det blir vurdert at det ikkje er farlig eller miljøskadeleg, skal det normalt godkjennast. Unntak er når det f eks er 25% rust på bremseskjeva eller fjørbrudd, det skal anmerkast uansett kor lite betydning det har.
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135