Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  35
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 68

Tråd: Vålvos 240 prosjekt - mye rust

  1. #26
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.

    Hvis du skal bygge deg en motor fra grunnen av, så spiller det egentlig ikke så stor rolle om du velger B21 eller B230 fordi du bygger den slik du vil.
    En 2,3L motor gir alltid høyere peak dreiemoment enn det en 2,1L motor gjør og høyere dreiemoment krever sterkere clutch og drivverk.
    En kar her inne har klart å ta ut over 300 whp på en B21AT, men flere forgassere og lavere ladetrykk hadde nok vært en bedre løsning over tid.
    En original turbo forgassernål rekker til ca. 0,5 BAR ladetrykk og jo mer turbotrykket økes over dette jo større blir behovet for en slipt nål.
    Jeg bistår ved reelt behov, ja.

    Du finner det meste av info. og linker i forgasserturbotråden, men hvis det er noe spesielt så kan du etterspørre det her.

    Takker og bukker! Jeg begynner hvertfall jakten på motor.

    Kommer forsåvidt til å bestille BTR og bensinpumpe som du anbefalte lengere opp, greit å ha dette på stell uansett

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig. Når alle hensyn er tatt nå i 2024, så er nok en B230 motor med 1989 eller nyere råder og B230 turbostempler dreide til å ha en 76x4,5 mm grop det beste valget for de aller fleste.

    Flott, det er en riktig god avgjørelse. Sjansene for suksess gikk nå fra 0 - 100.
    Sist endret av Batland; 02/03/24 kl 13:23

  3. Takk Vålvo takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Tusler litt i påsken også.

    Kommet ganske langt på denne sida nå, så da var det påtide å få på plass den ny hjulbua. Blir å gå over med litt owatrol der det er brunt og få malt over med litt benga før tectyl.





    Så har det blitt litt små lapping rundt om når knekken inntar.



  5. Takk volvobrage takket for denne posten
  6. #29
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Det går sakte men sikkert framover, jobber med bortover med innerkanalen.



    Tanken har sett sine bedre dager




    Slipte ned og smørte inn med owatrol og benga, ser ikke så aller værst ut nå. Holder nok en god stund til tenker jeg.


    Så var jeg å henta ny motor, tror denne er ganske lik min nåværende motor, ifølge selger sitter det overhalt turbo, annen toppakning og svinghjul fra B21. Blir nok å bygge på denne og bruke nåværende for EU.






  7. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Hvis stemplene er uskadet i den der blir jeg overrasket.

  8. #31
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis stemplene er uskadet i den der blir jeg overrasket.
    vi får se når jeg begynner på den, har uansett en plan om full overhaling av denne

  9. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    vi får se når jeg begynner på den, har uansett en plan om full overhaling av denne
    Ja, det blir interessant det.

  10. #33
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    God aften

    Jeg har handlet inn de bjelkene som går fra kanal til vangen foran, men syntes de er alt for korte.. på bilde under har jeg den helt innat kanalen, men da får jeg en ganske solid glippe mot vangen, pluss at den biten helt nederst til venstre som skal gå over bolten er 6cm for kort

    Den orginale som satt der var helsveiset her, men det var ikke gjort på fabrikk. Noen som har et tips her?

    Hele forumet har byttet utseende også..


  11. #34
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Effektiv helg med rustsveising unnagjort. Begynner å se enden på det nå.

    Gulvet på passasjersida er så godt som ferdig, tenkt å bestille noen lydisolerende matter istedet for å gjenbruke de orginale svampene.




    Kanal tilpassa, fikk da endelig gjort meg ferdig i hjulbua





    Så ble det litt tjuvstart på fører sida, kappa ut det som er rustent i gulvet og byttet en del av innerkanalen


  12. Takk HansOla, Batland takket for denne posten
  13. #35
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Det har ikke stoppet opp, bare nesten vært mye mas nå i mai så Volvon har havna litt ned på lista.

    Fått sveisa på siste halvdelen av kanalen foran.




    Sveisa på setekassa og smørt over skjøtene med karroserikjitt i både svart og hvit


    Fått på karroserikjitt, nye bremser og skjold også.






    Så har jeg begynt litt i hjulbua på andre sida, både litt foran og bak.






    Jekkfeste foran på førersida er totalt skrot, dette får jeg ikke reddet. Hvis noen sitter på et brukt som er i noe bedre stand enn mitt ønsker jeg veldig gjerne å kjøpe det, helt umulig å få tak på.
    Trenger bare "armen" hyl ut om noen har ett liggende.



  14. Takk HansOla takket for denne posten
  15. #36
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.984
    Antall takk

    Standard

    Godt stykke arbeid

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  16. Takk Vålvo takket for denne posten
  17. #37
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Da har det blitt noen timer i garasjen denne helga også.

    Kappet ut litt snacks fra hjulbua på førersida



    Sveisa på setekassa og fått på benga på fører sida, det går jaggu framover.


    Hvis man ser på bildene i forrige innlegget ser man hvor ille det egentlig var her, har kappet og knotet og kommet inn i en god periode her føler jeg.


    Alltid like skummelt å kappe vekk hjulbuer syntes jeg, biten som er igjen av den indre bua er kunn for å ha noe å gå etter når ny skal på plass, så det ikke blir total bom.

    Denne forsterkningsplata mot indre hulbue var ikke på andre siden, har nok vært noen der engang å prøvd seg på noe.



    Ble anbefalt noen dempematter fra ground zero av en bekjent, så har gått i innkjøp av noen slike,det er fortsatt en liten stund fram i tid før montering men kjekt å ha de på plass.

  18. Takk Batland takket for denne posten
  19. #38
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering igjen

    Har kappet vekk ytterkanalen på førersida, har vært noen ikke så fingernemme på innsiden her tidligere.






    Fått gjort litt i hjulbua også, helsveisa innerskjermen og nesten ferdig tilpassa ytterdelen.


    Mista litt motivasjon her en kveld og tenkte jeg kunne bruke litt tid på enklere ting, som å bytte kupevifte… det ble ikke mindre frustrerende
    Volvo har tydeligvis bygd bilen rundt varmeapparatet.



    Lå noen høstsesonger her inne


    Må være lov å si at festepatenten til vifta er noe av det dårligste jeg har vært borte i, med mindre det bare er jeg som har vært for jøde og bestilt de dårligste gummiene.

  20. #39
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Da er varmeapparatet på plass igjen og vifta virker, håper jeg slipper å gjøre det igjen med det første.



    Det er helt helsikkes rottereir med diverse ledninger her, tror halvparten ikke er koblet til no, må nok gå over litt her etterhvert.



    Viftebrytern hadde også tatt kvelden, så ble invistert i ny brukt bryter.


    Så har jeg fått kappa og sveisa inn siste biten av innerkanalen.



    Godt igang med tilpassning av ytterkanalen.


  21. #40
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.869
    Antall takk

    Standard

    Godt å få rydda opp i sånt ledningsrot. Brukte mykje tid på det på ein 240 eg hadde og. Blir bra detta når rusten er tatt
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  22. Takk Vålvo takket for denne posten
  23. #41
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Ny uke, nye ting unnagjort!

    Nå er kanalen og hjulbua ferdig sveisa, mangler sliping, sparkling, pussing og farve såklart.
    Har vært litt på tanken å kanskje bare rulle hjulbuene med benga da det vil bli farge forskjell uansett




    Bytta bensinrøret jeg presterte å borre hull i også.


    Nå er det faktisk bare jekkfeste og et lite felt i vangen som gjenstår så er sveisejobben ferdig! Jekkfeste er det ingen som vil selge meg, så her må jeg lage nytt selv.






    Så har jeg bestilt nytt eksos anlegg i 3" og byttet bremsene på fører sida også



    Denne har gjort sitt.

  24. Takk HansOla takket for denne posten
  25. #42
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Når det er ferie får man gjort litt.


    Offesielt ferdig med sveisinga, fikk omsider rota meg til å lage jekkfeste.














    Har fått tectylert litt også.






    Montert bensintanken



    Grovsparkla 1 lag på hjulbuene også.





    Så har eksosanlegget kommet, 3" jt med 2 lydempere.






    Hvis det er noen som har et bilde av hvordan feste til downpipen skal være hadde det blitt satt pris på, mangler tydeligvis noe her, det gamle satt festa med patentbånd her.



    Har også tjuvstarter litt med montering av interiøret.



    Trenger en vask nå.




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  26. Takk Batland, Øygard, TurboNoob, HansOla takket for denne posten
  27. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

  28. Takk Øygard, Vålvo takket for denne posten
  29. #44
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    God aften

    Da har bilen endelig kommet seg på hjul igjen etter et halvt år svevende, startet som bare det gjore den også.



    Har blitt flere lange dager i garasjen den siste tida, rart hvor mye man får gjort når man får holdt på mer enn 2 timer av gangen

    Valgte å ikke legge noe særlig tid i sparkling nå da jeg tidligere har gjort slike omfattende sveisejobber også har stålet brukt noen måndter på å sette seg så må man gjøre det en gang til uansett, planen nå er å få den eu godkjent så jeg kan få brukt den før vintern kommer også ta en ordentlig sparklejobb og ta rusta under frontruta til vintern igjen.

    Har byttet gummiforinga til mellomaksern, denne hadde veldig mye vandring.



    Ny på plass med hel fjør!




    Så har det blitt veldig mange timer med feilsøking på elnettet,vindusviskerne og spylepumpe har ikke hatt antydning til liv i det heletatt, sikringen røyk momentant i det tenninga vris om, da var det bare å legge seg å bru og begynne å leite mellom jungern av tidligere dårlige løsninger og kabel rot.





    Kan jo begynne å lure hva folk egentlig driver med..



    Tilslutt fant jeg synderne, det var 2 smeltebrudd på kabelen i motorommet som går til spylemotorn også var pinnene på innsiden her montert feil så alle tappene var i kontakt hele tiden, tuten piper konstant så må av med rattet og se der, men hadde ikke stor nok langpipe fant jeg ut, så må på handletur imorgen.




    Det er også noen oljelekksjer som må finnes ut av, den første var røret til peilepinnen, kunne drass ut med lillefingern, skal det ikke være en O-ring her??



    Så lekker det mellom blokk og oljefilter adaptern? Litt usikker på hva denne egentlig heter, pleier å sitte en pakning over disse men klarte ikke å finne den på noen nettsider, noen som vet hvor man får kjøpt dette?



    Går optimistisk høyt ut og satser på EU kontroll om 2 uker, da blir det også montering av malphassi BTR og nytt tankarmatur med elektrisk pumpe.

  30. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    God aften

    Da har bilen endelig kommet seg på hjul igjen etter et halvt år svevende, startet som bare det gjorde den også.
    Så lekker det mellom blokk og oljefilter adaptern? Litt usikker på hva denne egentlig heter, pleier å sitte en pakning over disse men klarte ikke å finne den på noen nettsider, noen som vet hvor man får kjøpt dette?



    Går optimistisk høyt ut og satser på EU kontroll om 2 uker, da blir det også montering av Malpassi BTR og nytt tankarmatur med elektrisk pumpe.
    Mårnings.

    Jepp, det gjorde den nok.

    Det der er ett adapter for oljekjøler med termostat. Det ligger en o-ring lignede den på oljefilteret på innsiden av adaptere også. Denne tetter på samme måte som ett oljefilter.

    Kan ikke huske å ha fått med meg at du har lagt opp returrør fra BTR tilbake til tanken, men alltid kjekt å høre at intank bensinpumpe og Malpassi BTR skal brukes.

  31. #46
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Mårnings.

    Jepp, det gjorde den nok.

    Det der er ett adapter for oljekjøler med termostat. Det ligger en o-ring lignede den på oljefilteret på innsiden av adaptere også. Denne tetter på samme måte som ett oljefilter.

    Kan ikke huske å ha fått med meg at du har lagt opp returrør fra BTR tilbake til tanken, men alltid kjekt å høre at intank bensinpumpe og Malpassi BTR skal brukes.

    Det stemmer at jeg ikke har gjort enda, da jeg hadde en kjedelig runde på EU kontroll på en annen bil hvor de førte opp en 2er for "overflødig slange/rør".. derfor har jeg ikke gjort dette enda

  32. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Akkurat.
    Disse EU kontrollene er nesten like unødvendig, belastende og ødeleggende som hele EU griseriet.

  33. Takk Øygard takket for denne posten
  34. #48
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat.
    Disse EU kontrollene er nesten like unødvendig, belastende og ødeleggende som hele EU griseriet.
    kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.

  35. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
    Akkurat sånn er det og i tillegg må vi huske at det totalt sett er overraskende lite penger på å selger nye biler. ALL inntjening foregår via verkstedet og delesalget.
    Har hørt om sjapper som har mekanikerliste på veggen som viser hvilken mekaniker som har tatt inn mest penger fra kundene.

    Heldigvis finnes det noen tradisjonelle konservative sjapper med mekanikere som er kjent med at Karma er for real og som gjør ærlig og godt arbeid.
    Problemet er å finne dem.

    Bare denne uken reddet madammen en kollega fra ett presentert merkeversted"pristilbud" på kr. 33 000,- og ned til ca. 13000,- på det lokale universalverkstedet.

  36. Takk Vålvo takket for denne posten
  37. #50
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.869
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
    Då går du på feil verkstad, som mekanikar og eu-kontrollør syns eg det er blitt meir rom for sunn fornuft no enn det var før ifølge reglane kontrollørane skal forholda seg til. Det heiter seg jo at kontrolen handlar om sikkerhet og miljø, og statens vegvesen, som skal kontrollera kontrollorgana påpeikar ofte at me ikkje skal pålegga kundane unødvendige reparasjonskostnadar. Er det tvil om ein feil skal anmerkast og det blir vurdert at det ikkje er farlig eller miljøskadeleg, skal det normalt godkjennast. Unntak er når det f eks er 25% rust på bremseskjeva eller fjørbrudd, det skal anmerkast uansett kor lite betydning det har.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  38. Takk Batland takket for denne posten
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Rust på V90
    By Geir A in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 6
    Siste post: 23/10/21, 16:15
  2. Rust
    By Ferdinand in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/10/16, 19:58
  3. mooneyes: 1969 volvo 144 rust prosjekt
    By mooneyes in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 185
    Siste post: 18/07/15, 21:32
  4. Svartedal's 240 GLT 1984 (Rust prosjekt).
    By Svartedal in forum 200 -serien
    Svar: 50
    Siste post: 17/06/14, 23:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •