Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: V50, 1,6d-2007. Når skal turbo slå inn?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard V50, 1,6d-2007. Når skal turbo slå inn?

    Overnevnte bil.
    Ved gasspådrag merker jeg ikke skikkelig "trøkk" i motoren før ca 3200 omdreininger. Er jevn i turtall akselerasjon inntil da.
    -nå er det ikke mye "trøkk" i en 1,6 liter, men det er ihvertfall da noe merkes.
    Så når skal turboen merkes ?

    Det er heller ikke alltid jeg får noe reaksjon ved 3200. At den bare fortsetter jevnt opp.
    Sist endret av Eureka; 24/08/19 kl 12:33

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    På min 2006 modell 1,6 så "kommer den" skikkelig ved 1800 når jeg kjører i gang eller på lette gir. Ved kjøring på høyere gir så er det noe lenger opp, ca 2200.
    Mulig det er bladne på den variable geometrien i eksoshuset som er igjensotet på min for den kommer veldig brått, ikke slik som andre med samme motor jeg har kjørt.
    3500 er jo helt på jordet mener jeg, kan være igjensotet geometri?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Igjensotet geometri?
    Der satt jeg jaggu fast med en gang. Hvor? Hehe

    Synes den slår inn litt vel høyt. Er noe dritt ved forbikjøring, samt akselerasjon og giring i motbakke. Må jo jobbe meg sakte opp til 3200 for hver gang.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Disse Garrett turboene har variabel geometri på eksoshuset. Er enkel forklart noe leamikk som styrer noen blader inne i eksoshuset slik at den spinner opp lettere som igjen gjør at ladetrykket kommer tidlig. Når disse bladene soter seg så endre de seg ikke slik de skal og du får ladetrykket alt for seint.
    Søk på You Tube etter variabel turbo så finner du masse om dette, også hvordan man kan rengjøre dette.
    https://www.youtube.com/watch?v=CbdY1rymBJg

    Litt om rengjøring av nedsotet blader gjort på østeuropeisk måte, billig. Finnes mye lurium man kan sprøyte inn i motoren som etter sigende sak rense men jeg sverger til denne metoden. Da VET man at det er rent og at det fungerer.
    https://www.youtube.com/watch?v=vhvb6nogWb4
    Sikkert mange som kan forklare dette bedre enn meg.
    Sist endret av Bromm; 26/08/19 kl 09:31 Begrunnelse: Skriveleifer, igjen!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Takker og bukker. Blir studert videre i morgen

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Videoer studert og jeg ble meget mye klokere. Kjempe. Er det muligheter for å kløne det til og ødelegge?
    Har selvfølgelig notoritet når jeg peller fra hverandre .

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Kan være at muttere til de boltene mellom manifold og turboflensen kan være noe utfordrende å få løs. Rustløsende olje over natten og godt verktøy burde gjøre susen på det. Vær forsiktig med bolter og slik til oljetilførsel/retur. Husk å rense oljeretur og silen (noen anbefale å ta vekk sielen) og rens gjerne oljetilførselen også. Kjøp inn pakninger og slikt i forkant.
    Bruk rustløsende olje på skruene som er i delingen for senterdelen og eksoshuset. Ta bilder og ikke klå på noe du er usikker på uten at du forstår hvordan det fungerer eller hvordan det settes sammen igjen (det gjør jo alltid jeg, hehe )
    Beregne god tid, ikke begynn på dette kl 22 om du skal bruke bilen på jobb dagen etter
    Hva du skal rense vekk soten med blir opp til deg. Ovn eller grill-rens er det flere som bruker!
    Sikkert flere som kan gi tips.
    Skal til med samme grei selv på V50 så har ikke gjort selve rensen på den ennå man har gjort tilsvarende jobber før.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Har ikke gjort noe med turbo, og lar den være så langt.
    Men jeg bytter luftfilter forleden, sammen med andre servicepunkt, og deretter tegnet meg et fint stempel i boka ,

    Det gamle filteret har rullet en del km og bilen oppleves ble langt sprekere og effekten av turboen kommer tidligere.

    Nå gjenstår bare å bli kvitt noe lugging i motoren på ca 1800 omdreininger. Håper det hjelper med nytt dieselfilter...

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Henter opp min egen tråd. Har gjort mye på bilen siste uka. 5 2-ere på PKK tvang gjennom prioritering.
    Dyselekkasje, som har pågått en tid med nydelig forsteinet diesel og olje byttet bakdempere, nedre bærebruer fremme,
    Håndbrekk som hang på en side, og bytter underkjent bremsevæske. Det ene tar det andre, olje og filterskift, dieselfilter, servoolje.

    Så var det denne turboen som fortsatt ikke er frisk. Når sen funker, kommer " trøkket" fortsatt først på over 3000 omdr.
    Men om den funker så er det når lufttemperaturen er under 12 grader. Gir den faktorene noen mening ?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    193
    Antall takk

    Standard

    Har du gjort alt dette uten å sjekke silen i oljereturen fra turboen?

    Hvor langt har motoren kjørt?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Nei, ikke sjekket den, men sett sila nevt noen ganger. Hvor lokaliserer jeg den?
    Bytta forresten EGR-ventil hos Volvo for 2 år siden ifbm motorlampe som kom og gikk, og kom seff ved forrige PKK. Byttet endret ikke stort. Regenereringsvæske ble også fylt på da.
    Den har gått 220000 km

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    193
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eureka Vis post
    Nei, ikke sjekket den, men sett sila nevt noen ganger. Hvor lokaliserer jeg den?
    Du "må" du fjerne den nå før du gjør noe mer. Den sitter i den enden av oljerøret som går fra turboen og inn i motorblokka bak dieselpartikkelfilteret. Dvs. dpf må demonteres. Er sila tett har du årsaken til at turboen sliter.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    YouTube gav meg en pekepinne på hvor jeg skal begynne ang sila, takk for tipset.
    Kjører på ferie i morgen, så det får bli et prosjekt etterpå. Jeg er ingen mekaniker, men fikk greit til å ordne alle feilene fra PKK aleine.
    Tenkte litt på den luftmasse-sensoren like etter luftfilteret. Plukka den av i sta og ser at det er småskittent. Skulle til å spraye med carb etg-cleaner, googla litt og fant en air sensor cleaner. Er sistnevnt kritisk på bruke ?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    193
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eureka Vis post
    Tenkte litt på den luftmasse-sensoren like etter luftfilteret. Plukka den av i sta og ser at det er småskittent. Skulle til å spraye med carb etg-cleaner, googla litt og fant en air sensor cleaner. Er sistnevnt kritisk på bruke ?
    Ja (såvidt jeg vet).

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Var å handla crc sensor cleaner, fikk bort møkk
    Kjørte testtur, nærma meg 3000 omdr og det lugga. Pokker… ahhh, glemte å koble på kontakten.
    Ikke noe stor merkbar forskjell, mulig litt bedre drag på hele turtallsregisteret, men ingen merkbar turbo.
    Var så frimodig og vågal at jeg fylte full tank med Shell v-power-diesel for første gang. Tenkte at den 40-lappen spanderer jeg på meg nå.
    Blir 750 km de neste to dagene nå, så det har nok motoren godt av.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    750 km med henger til ferie. Synes bilen går finere/ bedre enn før jeg begynte å fixe ting nå. Klart, har jo fixa utett dyse, bytta dieselfilter som hadde gått alt for langt, ny olje og filter, rensa sensor. Mao flere variabler som alle påvirker ytelse. Fortsatt ingen tydelig turbo som slår skikkelig inn. Men her en kveld var det 11 grader og det var en anelse trøkk etter 3500 omdr.
    Fortsatt noe klunking på forstilling, så jeg bytter stab stag og endeledd på styring når jeg kommer hjem, før jeg tar justering av forstilling hos verksted. Delene er jo nesten gratis på skruvat.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    193
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har tid og tålmodighet så kan du måle og justere forstillingen selv.

    Har du et diagnoseapparat som kan lese "live data"?

    Har du kontroll på glødepluggene og filteret i oljereturen fra turboen?
    Sist endret av vict0r; 30/07/24 kl 16:06

Lignende tråder

  1. olje i rør mellom toppdeksel og turbo V50. 2007 1.6D
    By plattgatter in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 19/06/13, 19:45
  2. volvo 740 turbo går ikke som den skal!
    By josten racing in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 17/02/13, 23:08
  3. Svar: 6
    Siste post: 29/11/11, 21:32
  4. 80 000 km service volvo v50 2007, hva skal byttes?
    By Eiram in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 21/05/11, 17:19
  5. 940 turbo : Skal diffen sperre ?
    By gasgasboy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 28/06/10, 17:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •