Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Høy lyd (ulyd) ved kjøring

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mai 2022
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Høy lyd (ulyd) ved kjøring

    Hei, jeg har en xc90 2009 modell D5. I det siste har det dukket opp en ulyd når jeg kjører. Den blir markant høyere jo fortere jeg kjører.

    Når jeg ligger i 80 km/t høres det ut som at bilen går i 3 gir, men den ligger i 6 gir på 1500 omdreininger så det kan det ikke være.

    Ved gasspådrag blir lyden høyere, men når jeg slipper opp gassen går lyden litt ned, men er der fortsatt.

    Det er en jevn konstant during med litt høy intensitet og det høres ut som at den kommer fra venstresiden av bilen.

    Jeg kjører med takboks, men lyden var ikke der tidligere da jeg også kjørte med takboks, så kan ikke helt skjønne at det skal være den som lager lyden heller.

    Noen som har tips?

    Mvh Erlend

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.426
    Antall takk

    Standard

    Hei, for sikkerhets skyld så bør du sjekke at alle hjulboltene fremdeles sitter skikkelig fast, kjenn gjerne på felgene om en er varmere enn de andre etter kjøring.

    Hvis ulyden ikke følger motorturtallet (prøv forskjellige gir i samme fart), men heller følger bilens fart så er det mest nærliggende å tro at du har et defekt hjullager.
    Mange beskriver ulyden fra slitte hjullager som å bli forfulgt av et propellfly. (om du har hørt noe annet som ligner på din ulyd, så beskriv den gjerne med det den ligner mest på)
    Hjullagrene bruker ikke å endre så mye lydkarakter ved gasspådrag/slipp, mer på kraftig sving til enten høyre eller venstre i høy fart, men ingen regel uten unntak.

    Dårlige hjullager kjennes lettest ved å jekke opp bilen, legge en hånd lett på fjæra og dreie hjulet rundt. Vibrasjoner fra hjullageret kjennes gjerne lett i fjæra da.
    Klikking og skurr i hjullageret kan også høres.

Lignende tråder

  1. Ulyd ved kjøring
    By Siberiantiger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 14/02/22, 18:16
  2. Ulyd under kjøring
    By Gems in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 01/11/15, 15:40
  3. Ulyd ved kjøring over hump..
    By fuzzy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 24/11/12, 10:49
  4. Ulyd ved kjøring
    By bosolhaug in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 22/07/11, 11:36
  5. Ulyd ved kjøring - Volvo 740 GLE
    By A.E.D in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/03/11, 20:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •