Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Reparere defekt regulator for tank og temp-målere på eldre 240

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Exclamation Reparere defekt regulator for tank og temp-målere på eldre 240

    Instrument spenningsregulator.

    Hvor mye er en spenningsregulator verdt for deg? De koster reelt sett kun en tier.
    Så hvorfor skal man bruke hundrevis av kroner på nytt instrument, eller ny ”original” regulator?

    Symptomer man kan oppleve er at temperaturmåleren viser for mye, og at tankmåleren viser at du har langt mer bensin enn det du faktisk vet du har der. I disse tilfellene er det greiere å få avslørt regulatoren før man kaster seg over alt annet som kunne vært årsaken. Fra 1981 er regulatoren skrudd fast, mens i disse eldre instrumentene så sitter den i tre kabelsko.

    Guiden her passer for instrumenter fra 1973 til 1980 med den gamle regulatoren.
    Dette instrumentet er fra en 240, men samme regulator finnes i 120, 160 og 140serien også.
    Kan være greit å prøve før man risikerer å kjøre tom for bensin fordi tankmåleren viser at du fortsatt har nesten kvart tank igjen? OK. Så gjør man:
    Baksiden av instumentet..jpg
    Regulatoren er den rektangulære metalldingsen til venstre i bildet her.

    Sjekk først om det faktisk er feil på regulatoren. Mål spenningen på inn og utgang.
    Måler du 12V på begge sider, så er det bare å gå i gang.
    Det er fullt mulig å måle spenningene på de blanke punktene som er så vidt synlig under regulatoren.
    FORSIKTIG så dere ikke kortslutter mot metallhuset, da dette er direkte koblet til 0V (jord)

    Ta ut instrumentet, men la ledningene sitte i. Sett tenningen i stilling II
    Den venstre pinnen er 12V inn.
    Den midtre pinnen er 10V utgang.
    Den høyre pinnen er 0V eller jord.

    Alt annet enn mellom 9,5 og 10,5V er feil, og regulatoren må skiftes.
    Bort med gammel regulator.jpg
    Napp ut regulatoren, og preparer tre ledninger som gjerne kan monteres i en såkalt molex-kontakt.
    Her sees regulator med molex-kontakt montert.
    Trekk ledningene, bruk 1,5mm.jpg
    Monter kabelsko på de tre ledningene og plugg dem inn i henhold til hvilke som er inn-ut og jord.
    Pass på at regulatoren ikke kommer i direkte kontakt med metall som er koblet til chassis, 12V eller noe som helst annet. Benytt gjerne en liten plastbit bak regulatoren, og ei plastskive på toppen også slik at regulatorens metalldel er isolert fra alt annet elektrisk.
    Regulatoren som skal benyttes er en positiv 10V regulator med 1,5A kapasitet.
    Disse heter 7810, LM7810, UA7810CKSE3 eller noe som ligner.
    ELFA Ditrelec, er en mulig leverandør av slike, men siden jeg selv er elektronikkmann, så kan jeg sende slike regulatorer som passer til den som måtte ønske det.

    Holder man regulatoren med beina mot seg og teksten synlig foran deg (som på bildet), så er koblingene på denne regulatoren som følger:
    Pinne til venstre 12V inn.
    Pinne i midten : 0V (jord)
    Pinne til høyre: 10V ut.
    Regulator montert i festeskrue.jpg
    Velger du å lodde fast ledningene til regulatoren, pass gjerne på å sette på ei krympestrømpe over ledningen/pinnen og varm opp denne med en varmluftpistol eller loddebolt, slik at strømpa slutter tett om pinnen/ledningen. (Biltema har sett med krympestrømper, og den tynneste i settet egner seg fint til dette.
    Monter kabelsspader, gjerne isolerte, på de tre ledningene og koble disse på skoene som står igjen der bak på instrumentet.
    Slik kan det se ut etter at dere er ferdige.
    Ferdig montert regulator.jpg
    Siden slike regulatorer gjerne benyttes på flere typer instrumenter, så vil fremgangsmåten kan hende være lik som denne på enda flere biler enn våre gode gamle Volvoer.

    Lykke til.
    Sist endret av 850GLTsilver; 28/05/12 kl 16:39
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  2. Takk Øygard, Øyvind G, ovlov86, 1428turbo takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    blir det samme problemet når plutselig temp og tank måler ikke virker?

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Strandstuen Vis post
    blir det samme problemet når plutselig temp og tank måler ikke virker?
    Kan tenkes ja.
    Da vil spenningen på utgangen av regulator være 0V.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Hmm dette må jeg prøve.. Har feil på både temp, og tankmåler på min 77 mod

  6. #5
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.869
    Antall takk

    Standard

    Eg og. Eg har høyrt om den regulatoren som skal halda spenninga på 10 volt og var inne på Volvo for å høyra om dei kunne skaffa det. "utgått":( Men no er det jo håp likavel
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  7. #6
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    847
    Antall takk

    Standard

    Da får dere ta et "gruppekjøp". Koster jo den store formue av ca 25 kr for 10 stk!!!!
    http://www.ebay.com/itm/10pcs-NEW-L7...item3a6726d731
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  8. #7
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Veldig fin Guide dette.
    Gode guider får man aldri nok av på et forum.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Denne skulle vært her: http://forum.vccn.no/forumdisplay.ph...s-Triks-Guider
    Mener jeg i hværtfall

  10. #9
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.869
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Veldig fin Guide dette.
    Gode guider får man aldri nok av på et forum.
    Det er heilt sant, skulle gjerne hatt fleire sånne
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2024
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Vil dette fungere på 140 1971 modell også?

Lignende tråder

  1. reparere dørtrekk 850?
    By VolvoR-Sport in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 05/03/12, 22:22
  2. Bensin regulator
    By Ply in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/09/11, 21:51
  3. Mulighet for å reparere m90
    By Stian708 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/06/10, 19:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •