Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Turbo til 350 hk?

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.622
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Dybvadsskog Vis post
    Etter en hel rekke problemer med orginale twin turboene på mitt t6 prosjekt så vurderes det nå å gå for singelturbo. Alt skal jo godkjennes, så jeg vet jeg kan gå 40% over max hk. Max hk er nok 265 eller noe som er i T6n. Så da kan det plusset på 119. Så da er man på rundt 350. Hva skal man gå for av turbo? Tenker etter godkjenning så blir det sikkert en større.. motoren er ganske stock ellers. Orginal 2,8 t6.
    Ja det der er en reell utfordring.
    Denne 1,4 faktoren for godkjenning av en turbo er en universalregel som i praksis bare sender kostnadene avgårde fordi det i praksis ikke fungerer. Grunnen er at det ikke tas hensyn til det aktuelle ladetrykket og at nesten alle turbofabrikanter skryter opp effektkapasiteten på turbone sine.

    I dette tilfellet tenker jeg slik.
    En 2,8L 24V motor har topplokk og kamakslinger som vel puster sånn ca. til 200 hk som sugemotor. Dette er 20 lb/min. på grunnlinjen i kompressorkartet. For å klare 265 hk så må det da lades 0,35 BAR og da er vi på 26,5 lb/min. ved 1,35 PR i kompressorkartet. Jeg mener at dette punktet MÅ ligge på 70% øyen i kompressorkartet for at det skal være en turbo som har korrekte egenskaper til en slik motor. Så drar man en strek fra punkt 1 til punkt 2 og videre helt ut av kompressorkartet.
    Som man kan se her er GT3271 som Garrett oppgir til 420 hk for liten.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1086724
    Selv en Garrett GTX3071R Gen 2 som Garrett selv oppgir til komiske 675 hp er i minste laget. https://www.garrettmotion.com/wp-con...Sec-scaled.jpg
    Den rette turboen er da en GTX3076R Gen 2 som har en overoptimistisk oppgitt maks kapasitet på 750 hp.
    https://www.garrettmotion.com/racing...x3076r-gen-ii/

    Jeg vet bare om ett eneste alternativ som kan fungere akseptebelt i praksis og det er en Turbonetics GT-K 350 turbo som da vil være det alternativet som jeg vil anbefale vurdert.

    Dette er den "350 hk turboen" som har størst praktisk kapaistet i forhold til oppgitt maks kapasitet.
    https://www.vividracing.com/turbonet...r-p-74762.html
    Sist endret av Batland; 29/06/24 kl 09:44

Lignende tråder

  1. Svar: 16
    Siste post: 22/04/14, 01:51
  2. [Selges] Volvo 240 1989 turbo + 1977 244 turbo (uten tak)
    By JonasS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 08/02/14, 00:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •