Hei,
Ikke ofte men det forekommer så står jeg å litt fast
Men av og til er det slik at man trenger bare et sett med "øyne" til
Holder på og feilsøke litt på en 2015 xc70,ECMogTCMvar ikke på nettverket. En haug med kabelbrudd og defekt system relé, etter alt dette er fikset så erTCMtilbake på nettverk menECMer død enda.
Har kontroll målt alt opp tilECM. Alt er i orden. Både jord og spenning, can H og can L, alt checker ut til og se bra ut, termineringsmotstand er i orden og total can motstand er spot on
Får feilmelding på cem at weakup signal enten er åpen krets eller kortslutter til pluss.
Måler jeg weake up signal kabelen ifraCEMog tilECMså er denne intakt uten noe kortslutning. Har å belastning testet kabelen(med signal ifraCEM) og den leverer.
Det jeg egentlig lurer på er:
Har en bruktECMliggende ( ja vil ikke virke, fullt klar over det) men det jeg lurer på som jeg ikke husker og ha prøvd i alle mine år som Volvo mekaniker er at skal en bruktECMdukke opp i nettverket? Vet bilen ikke vil starte med en brukt en og alt det. Her er det bare for å eliminere om eg har oversett noe.. før jeg sier denne bilen må ha nyECM
LØST:
Kabelbrudd i kabel matte mot ramme nede på førersiden, noe om resulterte i atECMikke fikk batteri spenning på pin 54 og aldri våknet til live selvom den hadde spenning på alle andre pinner.
Typiske steder for gnikk skader i kabelmatte på Volvo sine 5 cyl motorer er, tykk kabel matte ved batteri kasse, kabelmatte under dynamo der den ligger i plast skinne så gnikker kabel mot strips, rammevangen nede ved intercooler hvor det er en strips med klips som fester kabel i vangen