Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  42
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 31 av 31

Tråd: Thorvaldsen`s 1998 Volvo V70R AWD

  1. #26
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Innlegg
    357
    Antall takk

    Standard

    Da har det skjedd litt!
    Fikk gjort ferdig motor og skrudd sammen denne i midten av April. Har også fått satt inn ny tannstang da denne som sto her hadde påbegynnende lekkasje, samt mye servorør opp til pumpe.

    Mot slutten av April kom en god kamerat nedover, vi tok en helg på verkstedet med godt humør og noen pils. Fikk den helgen gjort en del, og skrudd bilen sammen igjen! Nero inne på forumet for de som kjenner til han. Godt å kunne ha to hoder som kjenner bilene godt når dette skulle skrues sammen igjen

    Ble ny olje på vinkelgir, girkasse og motor.
    Ny kjølevæske og servoolje, samt luftet ny tannstang.
    Nye simringer og tetninger på gearkasse, vinkelgir og veiv før montering av gir.

    Søndag siste helgen i April var tid for første prøvetur med manuell. Kan ikke si meg annet en storfornøyd! Å endelig få kjørt bilen med manuell ble som dag og natt, for å si det pent. Har gjort mye oppgraderinger på bilen i tiden jeg har eid den, men manuell kasse med alt annet som er utbedret og ryddet opp i er vel største og mest betydningsfulle oppgraderingen så langt.
    Mener nå selv at en gammel sur 4-trinns slurete automatkasse ikke har noe å gjøre i bil som dette..

    Fikk også satt inn brakett for short-shift i bilen. Var nesten ett must i kombinasjon med lettet svinghjul føler jeg, ble mye mindre vandring på spaken

    Lørdag 4. Mai ble vi en gjeng som tok turen til VCCN sitt vårtreff på Gjøvik. Knallvær og kjempefin tur. Ble rundt 60 mil tur/retur, hvor alt nok en gang fungerte smertefritt, morro!
    Nok en gang tro tradisjon med solbrent nakke etter årets første treff

    Fikk i fjor sveiset inn to nye endestusser på bilen. Gjorde seg dette, men syntes det har vært litt lite lyd i bilen, da disse ble sveiset inn på orginalanlegg..

    Monterte BSR/Simons
    AWD
    anlegg på bilen her forrige helg, men må si jeg ble ordentlig skuffet, nok en gang alt for lite lyd.
    Så endte med å kappe av bakpotter her og beholde rør før lydempere fra BSR/Simons anlegget for å kunne få eksos ut begge enderør, noe en i utgangspunktet ikke gjør på orgeginalanlegget. Ble sveist på to nye fullflow 3" dempere som også er mye mindre en de svære
    AWD
    og BSR/Simons endepottene. Var relativt lei av alltid å være borti lyddempere bak med vaskehanska ved vask av nedre del av bakfanger.. Endelig fikk en litt god femmerlyd i bilen som står litt i stil med alt annet som er gjort

    Fikk i går byttet gassdempere på bakluke da den ene hadde gitt seg. De gamle var datostemplet med 2006, så har vel gjort nytten sin på sine 18 år. Fikk også montert nytt håndtak for lukking av bakluke og nye clips på plastdeksel som går over innsiden av rute på bakluke og til selve bagasjeromstrekket. Hatt en del
    P80
    opp igjennom, men aldri en bil med så tight bagasjeromstrekk. Ble knall!

    Til helgen går turen med en gjeng nedover til Arendal på Lørdag, hvor Sørlandstreffet holdes. Søndag er planen Hønefosstreffet i regi av Norsk Volvoklubb, blir bra!

    Legger ved litt bilder








    Motor klar for å løftes ned i bil igjen








    Må få meg leppe ser jeg, gjør utrolig mye








  2. #27

    Medlem siden
    08. des. 2017
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Utrolig bra jobb! Bilen er er blitt langt over ny stand og sikkert en fornøyelse å kjøre. Respekt!
    Volvo V70 D5 2003,
    X- Volvo: P1800, 144, 145, 245

  3. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  4. #28
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Innlegg
    357
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan L Vis post
    Utrolig bra jobb! Bilen er er blitt langt over ny stand og sikkert en fornøyelse å kjøre. Respekt!
    Jo, takk for det


    Selv om mye av det som er gjort og utbedret her ikke syntes så godt, så er det noe med følelsen av å ha løftet bilen så mange hakk med det som er gjort. Alt fungerer som det skal og bilen har blitt noe helt eget å kjøre, det skal sies! Har fortsatt en del på listen over ting som skal gjøres, men går mer på det kosmetiske nå som bilen har blitt så bra teknisk

  5. #29
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Innlegg
    357
    Antall takk

    Standard

    Liten mini oppdatering igjen!

    Første helga i Juni var vi en gjeng på treff i Arendal Lørdag, og Hønefoss søndag. Like vellykket som alltid Gikk med en tank den helga, samt rundt 60 feilfrie mil. Veldig morro! Syntes vel egentlig at bilen bare blir bedre og bedre og kjøre etterhvert som clutch, turbo og alt dette har fått gått seg litt til og en får kjørt det inn også

    Fikk pakke fra utlandet i posten her om dagen. 3D printet holder til turbotrykksmåler i luftdyse til venstre for ratt. Litt vanskelig å få frem på bildet, men denne har også en liten vinkling mot førerstol, ble ryddig!
    Kjempegreier, og veldig lett å reversere skulle en ønske måler bort. Men syntes i grunn det er veldig greit å ha litt kontroll på trykket

    Har også fått en etterlengtet del montert på bilen. Leppe til R fanger
    Har jo hatt en del BMW opp igjennom, og mye tyske biler og lignende som kler dette veldig godt. Aldri vært noe fan av det på Volvo sånn i utgangspunktet, men etter å ha sett dette på flere
    P80
    siste årene må jeg virkelig si dette etter min mening ga fronten ett løft! Spesielt på V70R fangeren som er relativt smal i bunn. Fikk liksom mer linjene fra chassie hele veien nå. Svært fornøyd!

    Denne skal snart av igjen sammen med panser for en tur i lakkboksen, men syntes det var greit å få huller og alt borret opp slik at det er en smal sak å skru den på plass igjen når den er nylakkert.

    Absolutt alt av bremser rundt hele bilen var nytt under vinterdvale i fjor vinter, men felgrensen jeg ofte bruker har spist fargen på calippere fremme. Så ble en runde med oppmaling av dette også her forrige helg.

    Ved oppstart på kald motor helga som var hadde jeg også liten ulyd i reimer på bilen. Fikk tatt av registerdeksel og ser at registereim har flyttet seg litt innover mot blokk. Ser også ut som det ligger noe smått av gummirester på vannpumpe..
    Så venter på nytt registereim sett med reim, strammehjul, løpehjul og selve strammeren nå. Reimen som sitter der nå var ny fra Volvo for kun noen måneder siden, men kan nok tenkes at strammer har vært dårlig fra før og at den ikke tålte en siste komprimeringen jeg gjorde i skrustikka nå i vår. Så da får en håpe dette løser seg, for bilen skal også inn på firehjulskontroll på Volvo om 1,5 uke








  6. #30
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Innlegg
    357
    Antall takk

    Standard

    Liten miniuppdate!

    Ble kjøpt inn
    OEM
    Aisin strammer til registereim og SKF komplett sett med både reim, løpehjul og strammehjul. Monterte dette i god tro, men ved oppstart la reim seg helt på kamdrev og inn mot blokk og begynte å gnage med en gang.. Ikke bare gnagde den, men lå også å "danset" frem og tilbake på begge kamdrev. Leste meg litt opp på det og så flere hadde erfart dette med SKF sitt sett, spesielt til eldre hvitblokk. Dette ble returnert og alt kjøpt nytt. Da orginalt fra Volvo, noe jeg kanskje burde skjønt med en gang..
    Er vel Ina som produserer dette til eldre hvitblokk opp til 98 meg bekjent. Ved oppstart med nytt løpehjul, strammehjul og reim fra Volvo var alt strøkent! Ligger akkurat der den skal og går fint over alle hjul og drev

    Bilen har også vært hos Volvo på firehjulskontroll, dette var godt å få gjort!
    Bilen må etter sesongen få nye dekk hele veien. Tanken er vel å gå en dimensjon ned på gummi, tror dette kler bilen bedre.
    Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal sende de orginale Pegasus felgene til renovering eller kjøpe helt nytt felgsett til bilen. Føler R felgene kler bilen veldig godt, men igjen hadde nok ett annet felgvalg gjort mye med bilen utseendemessig

    Har også levert ett panser jeg har hatt liggende fra delebilen jeg kjøpte til lakk. Nytt i 2006 og i utgangspunktet helt strøkent, sett bort fra at fargen er feil.. Men det løser seg nok
    Har valgt å fjerne pansermatte og få ny lakk på både undersiden og oversiden av panser, tror dette blir bra! Leppe er også levert og skal lakkeres i safran.

    I og med at jeg venter på deler fra lakk holder jeg på med rydding i motorom. Vaske i kriker og kroker og gjøre det akseptabelt å kunne åpne panser. Godt å få gjort!
    Har også valgt å sende litt motordeler til lakk. Spent på resultatet og om bilen kler det, men heldigvis veldig lett å reversere skulle en ikke være fornøyd. Bilder kommer så fort alt er ferdig






  7. Takk TurboNoob, skjarlie takket for denne posten
  8. #31
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Innlegg
    357
    Antall takk

    Standard

    Tid for oppdatering igjen!

    Deler er tilbake fra lakk og montert. Nå med nylakkert panser, leppe og litt detaljer i motorom
    Smaksak dette med lakkerte deler i motorom riktig nok, men tok en sjangs og ble vel egentlig veldig fornøyd med resulatet. Kunnne godt tatt det lenger og lakkert flere detaljer, men føler ikke safranfargen er kledelig å tukle for mye med rundt dette. Ble bra, og igjen veldig enkelt å reversere skulle en ønske det orginalt igjen.

    Har også fått på plass nytt klarglass blinklys på førersiden. Skulle gjerne fått byttet på passasjersiden også enda dette ikke er så stygt, men utgått fra Volvo her og naturligvis umulig å få tak i nytt over natta. Får håpe GCP setter i gang produksjonen av dette igjen
    Fikk ordnet en liten plakat til bilen også med litt info rundt hva som er gjort under panseret på bilen. Begynner bli noen timer på bilen, og med panser og dører lukket er det vanskelig for ukjente å tyde alle detaljer rundt hva som er gjort på bilen. Så var nå litt kult å få på plass en liten ramme med litt info en kan ha på treff og slikt. Syntes nå i alle fall det er artig lesning selv på treff å kunne lese litt info om biler

    Siste helga i August dro meg og to kamerater med samme lidenskap og sjukdom om en kan kalle det det oppover til Ål for det store treffet som arrangeres her oppe på høsten. Sir_Kim og Nero her inne for de som kjenner til de. Leide hytte fra fredag - søndag og tok en guttehelg her oppe, helt knall!
    Sinsykt godt rigget treff, med sinnykt mye flott Volvo! Husker ikke eksakt, men var tett oppunder 300 biler stilt ut her oppe den dagen. Med bilen min var det også 5stk Safran V70R her oppe, gromt å se
    Traff også han som importerte bilen fra Hollywood i 2007 her oppe, som også fortalte at bilen ble kjøpt ny hos Volvo av den kjente skuespillerinnen Faye Dunaway i 1998. Artig med litt historie

    Ål treffet ble også årets siste treff. Ved hjemkomst etter treffhelg her oppe ble det nedvask av bil etter sesongen og avskiltning. Så bilen er nå satt til vinterlagring igjen
    Fin sesong å se tilbake på med rett over 300 kjørte mil og ca 250l med Blyfri 98 ellernosånt brukt

    Litt bilder:































Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. volvo v70r awd 1998 bensinpumpe
    By Labbetuss in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/01/22, 22:54
  2. Thorvaldsen`s 1998 V70R
    By Thorvaldsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 10/05/20, 21:49
  3. Apex_s2k sin 1998 Volvo V70R
    By apex_s2k in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 212
    Siste post: 14/04/16, 20:24
  4. S: 1998 modell Volvo V70R
    By apex_s2k in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 25/03/16, 10:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •