Da finner de nok ut av det.
Hvis man bruker tenningslampe på en moderne motor med datasprut og 60-2 cranktrigger hjul, så er stabiliteten direkte imponerende. Låser man spurtet til f.eks. 20 grader, så kan man starte opp og herje med gasspedalen akkurat som man vil uten at merket rikker seg.
Setter man folk, som kanskje er "bortskjemt" med denne typen gode greier og ikke har så mye erfaring med "vintage stuff", til å sjekke gamle forgassermotorer med fordeler med vekter, fjærer og vakumklokke, da kan de lett begynne å stresse fordi tenninglampen avslører at tenningstidspunktet ikke engang er i nærheten av å være stabilt. Det hopper og spretter fram og tilbake og det ser ikke riktig klokt ut. I mange tilfeller er det slik at fordeleren også driver oljepumpen som driver med sitt og "gjør vond" verre.![]()
I praksis er dette vanligvis og normalt sett overhode ikke noe problem. Sjekk at ØD merket er korrekt, vrir fordeleren til tenningslampen viser ca. 34 grader fortenning "i gjennomsnitt", uten tilkoblet slange til vakumklokken og motoren vil i praksis fungere akkurat som den skal.
Regner med at begge fordelerne gir akkurat like lite stabilt teningstidspunkt.