Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Bytte av skiver og klosser bak, volvo v70 2011

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2023
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Bytte av skiver og klosser bak, volvo v70 2011

    Hei!

    Jeg har støtt på noen utfordringer ved bytte av bremseskiver og klosser bak på min volvo. Jeg har i utgangspunktet kontroll på hvordan jeg gjør dette selv, men noen "tekniske" problemer har oppstått underveis.

    Jeg har forsøkt å "rygge ut" stempelet til den elektriske parkbremsen med 9v batteri uten hell, det skjer rett og slett ingenting når jeg fester ledninger på stiftene og legger andre enden på batteriet, noen som kan hjelpe meg her? Er det dårlig kontakt? Jeg har prøvd flere batterier, og snudd og flyttet om på ledningene for å finne riktig pol uten at det skjer noe som helst.

    Jeg gikk til innkjøp at biltema sitt diagnoseverktøy https://www.biltema.no/bil---mc/verk...lvo-2000046392

    Her står det i oversikten at dette skal fungere til nettopp dette formålet. Men her står det også bom stille Instruksjonene til diagnoseverktøyet er tydelige nok, og jeg har funnet fram til innstillingene for å stille tilbake stempelet for å gå i gang med service...den kjører en "test" på 30sek uten at det skjer noe med stempelet...her er jeg helt blank! Hjelp!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.407
    Antall takk

    Standard

    Hei, virket parkeringsbremsen før du begynte på jobben, eller var det feilmeldinger i instrumentpanelet angående P-bremsen?

    Med begge P-bremsmotorer tilkoblet, virker P-bremsen fremdeles ved betjening av P-bremsknappen, og hører du begge motorene kjøre?
    (Les eventuelt av feilkoder med diagnoseverktøyet, noter deg dem før du sletter, trykk tenningen av - på, og test P-bremsen på nytt)

    Test servicestilling for P-brems på diagnoseutstyret igjen. (hører du P-bremsmotorene kjøre så virker funksjonen)

    PS: Caliperens stempel går ikke tilbake av seg selv ved aktivering av serviceposisjon eller kjøring med ekstern spenningskilde, det er bare motoren(e) som kjører unna den innvendige mekanikken som presser på stemplet, slik at du kan klemme tilbake stemplet på vanlig måte.
    Et 9V-batteri er for tamt om P-bremsen er aktivert, du trenger adskillig mer strøm da...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2023
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, virket parkeringsbremsen før du begynte på jobben, eller var det feilmeldinger i instrumentpanelet angående P-bremsen?

    Med begge P-bremsmotorer tilkoblet, virker P-bremsen fremdeles ved betjening av P-bremsknappen, og hører du begge motorene kjøre?
    (Les eventuelt av feilkoder med diagnoseverktøyet, noter deg dem før du sletter, trykk tenningen av - på, og test P-bremsen på nytt)

    Test servicestilling for P-brems på diagnoseutstyret igjen. (hører du P-bremsmotorene kjøre så virker funksjonen)

    PS: Caliperens stempel går ikke tilbake av seg selv ved aktivering av serviceposisjon eller kjøring med ekstern spenningskilde, det er bare motoren(e) som kjører unna den innvendige mekanikken som presser på stemplet, slik at du kan klemme tilbake stemplet på vanlig måte.
    Et 9V-batteri er for tamt om P-bremsen er aktivert, du trenger adskillig mer strøm da...

    Hei og takk for svar!

    Begge parkeringsbremsene har fungert som normalt ved hverdagsbruk, aldri opplevd noe tull her..heller ingen feilmeldinger i displayet. Jeg var selv litt usikker på om begge fungerte normalt, og var jo selvfølgelig dum nok å testet dette etter å ha demontert caliper på høyre bakdekk. Så der er den elektriske motoren kjørt helt ut, og stempelet henger i mansjetten, men den funker! Utfordringen min nå er jo som nevnt i forrige innlegg å få skrudd den elektriske motoren i revers.

    t35 skruene til den elektriske motoren er fryktelig slitne/møkkete på min caliper, så jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å begynne med de :P

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.407
    Antall takk

    Standard

    Ser ut til at jeg feiltolket tilstanden på caliperne, og trenger en klargjøring for å ikke gi flere irrelevante råd.

    Er det slik at venstre Caliper er ok, og kan kjøres med batteri/bilen, eller er også den caliperen død?
    Og er stillingen på venstre Caliper-stempel "normal" , kan det beveges, er det helt tilbaketrykt eller er det like før det faller ut?

    På høyre Caliper;
    skal vi forstå det slik at du har kjørt motoren for langt i feil retning slik at stemplet har blitt presset helt ut av caliper og henger og dingler løst i støvmansjetten, og motoren vil ikke rikke seg?


    Demontering av motor på gammel caliper er siste vei ut, da det som oftest fører ofte til tetningsproblemer pga korrosjon, og i verste fall knekte skruer, men av og til er det eneste mulighet.


    Har på følelsen av at denne "katastrofe-videoen" er relevant:
    Sist endret av jiha1968; 25/05/24 kl 11:22

  5. Takk FroBe takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2023
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ser ut til at jeg feiltolket tilstanden på caliperne, og trenger en klargjøring for å ikke gi flere irrelevante råd.

    Er det slik at venstre Caliper er ok, og kan kjøres med batteri/bilen, eller er også den caliperen død?
    Og er stillingen på venstre Caliper-stempel "normal" , kan det beveges, er det helt tilbaketrykt eller er det like før det faller ut?

    På høyre Caliper;
    skal vi forstå det slik at du har kjørt motoren for langt i feil retning slik at stemplet har blitt presset helt ut av caliper og henger og dingler løst i støvmansjetten, og motoren vil ikke rikke seg?


    Demontering av motor på gammel caliper er siste vei ut, da det som oftest fører ofte til tetningsproblemer pga korrosjon, og i verste fall knekte skruer, men av og til er det eneste mulighet.


    Har på følelsen av at denne "katastrofe-videoen" er relevant:
    Hei igjen! Mulig jeg ikke forklarer meg selv godt nok, beklager det.

    Venstre caliper innbiller jeg meg at fungerer som normalt, jeg har ikke tatt av dekket og sjekket...kom liksom aldri så langt. Har heller ikke testet å reversere den elektriske motoren her med eksternt batteri, men den fungerer som normalt ved bruk av p-knappen. Når jeg brukte diagnoseverktøyet til biltema så var det ingen av de elektriske motorene som ville gå i revers.

    Snedig med videoen! Jeg satt faktisk og tittet på denne selv i går, jeg tror ikke jeg er helt der enda...stempelet på høyre caliper fikk jeg presset tilbake i "sporet" sitt, og kanskje 1cm innover før det sa stopp, og det er vel her den elektriske motoren "sperrer" for videre pressing. Det blir vel også fort en utfordring da og få kjørt bilen på et verksted? Det skal ikke så mange pump til på bremsepedalen før stempelet ramler helt ut.

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.407
    Antall takk

    Standard

    Ok, ser ut til at du har to valg, kjøre på med mer strøm til motoren for å få den i bevegelse igjen, eller løsne motor fra caliper.
    I første omgang, finn deg en Halogen-hovedlyspære, et par gode ledninger og et bilbatteri...
    Minuslederen fra batteriet kan du koble rett på den ene tilkoblingspinnen på motoren,
    plusslederen skal fra batteriet, gjennom lyspæren før den dyttes kort på motorens andre pinne,
    rører ikke motoren seg nå, snu +/- på motoren.

    Får du bare lys i pæren men ingen bevegelse i motoren, ta bort lyspæren og koble ledningene direkte fra batteripolene til motoren.
    (prøv om nødvendig begge retninger, men kun korte "støt" inntil motoren beveger seg)
    Er motoren fremdeles død, demonter den fra caliper med det verktøyet som måtte være nødvendig...
    (for da er du kommet så langt at du uansett trenger ny motor, men kan få bilen kjørbar inntil videre)

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2023
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:

    12v på den elektriske motoren fungerte utmerket, og jeg fikk kjørt den i revers, takk for tips! Neste utfordring blir å få klemt stempelet på plass. Det har blitt fryktelig trangt mellom stempelet og fronten på caliperen som griper om bremseklossene på framsiden av skiva, så jeg får ikke plass til et tradisjonelt bremsestempelverktøy, håper det ga mening!

    Noen tips og triks til hva jeg kan gjøre videre herfra? Jeg innbiller meg at nå som stempelet har vært nesten ute av "sporet/caliperhuset" så er det nok av væske i caliperen, som også sikkert er med på å gjøre det tyngre å presse bakover. Kan jeg i praksis åpne blødeventil her for å lette på trykket, vil det hjelpe meg med å presse stempelet bakover? Må bare finne et passende verktøy først! :P

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.407
    Antall takk

    Standard

    Flott at P-bremsemotoren kom igang!
    Du bør enten åpne lufteskruen eller ta bort bremseslangen , det går adskillig lettere da, og om stemplet hadde "falt ut"/løsnet fra tetningsringen så er det en nødvendighet.
    Det er lett at stemplet kiler seg fast om det kommer litt skjevt i starten...

    Det er også en mulighet for at "mutteren" på P-bremsemekanismen ikke står riktig i forhold til stempelet nå. Se video over, stempel og mutter passer bare sammen i to stillinger. (0/180') Dette kan bli utfordrende å få på plass uten videre demontering.

    En limtvinge/hurtigtvinge/C-klemme kan hjelpe på med innpressingen, men det skal egentlig gå fint med fingrene. (men korrosjon og tidens tann...)
    Sist endret av jiha1968; 26/05/24 kl 11:17

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.407
    Antall takk

    Standard

    Hvis det ligger an til at "mutteren" på P-bremsemekanismen står i feil stilling i forhold til stemplet, så får du prøve å dra ut stemplet litt, og vri det litt når du skyver det inn igjen, helst uten at det kommer så langt ut at stemplet mister kontakten med tetningsringen på caliper, gjentas til du treffer på sporet til "mutteren".
    Skulle stemplet løsne helt, så er det ingen krise, rengjør støvmansjetten for bremsevæske, noter deg stillingen på "mutteren" og press inn stemplet igjen. Det kan være lettere å få sammen dette om man kjører ut "mutteren" litt med strøm på motoren, eller med egnet verktøy om stemplet er ute.

Lignende tråder

  1. Svar: 7
    Siste post: 20/03/18, 13:07
  2. Slissa skiver + ferrodo klosser Volvo V70
    By DanSteffen in forum S: S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 0
    Siste post: 20/08/17, 21:24
  3. Svar: 1
    Siste post: 11/02/15, 08:41
  4. Svar: 16
    Siste post: 06/06/11, 13:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •