Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: B230K småtrim

  1. #1
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard B230K småtrim

    Jeg ser det ligger ute noen poster om emnet og jeg har forsøkt å samle sammen informasjon og ta med videre til mitt oppsett men har behov for å spør ut en del så da ble det enklere for meg å samle det i en post.
    Jeg holdt på å skrive husmortrim men ble usikker på om det er innafor lenger så da ble det ikke det.
    Uansett, jeg har den originale B230K motoren som stod originalt i bilen, en Volvo 240, som jeg tenker å overhale og jazze opp litt, den vil bli stående i en vei bil som jeg kjører innimellom og hvor jeg ønsker å ha mest mulig ukomplisert kjøring. Den må kunne gå an å kjøre til og fra butikken og å ha det litt moro med.
    Jeg har lest litt rundtom og begynt å samle litt deler så smått men mangler blant annet å lande på forgasser oppsettet blant annet og her jobber jeg en del med hva jeg skal velge.
    Jeg er ikke dreven på området men men pleier å ta fatt på nye oppgaver med en god dose pippi mentalitet.

    Forgasser/ innsug:
    Jeg har vel kommet frem til at det enkleste valget er å sette en 32/36mm forgasser type weber eller lignende på innsuget. Jeg har fått tak i ett Volvo penta innsug med lange armer som skal være ett bra innsug (Volvo penta 841531), men bolteavstanden til forgasser festet er ca 50x50mm så det må evt lages en adapter? Dersom det ikke funker blir det med K innsuget så lenge.
    Jeg ser noen er inne på en 38/38mm forgasser som alternativ, dette med noe økt forbruk og forhåpentligvis noe økt effekt? Er det noen som har erfaringer rundt disse to?
    Og er det stor fallgruve ved å kjøpe brukt/ gammel forgasser?
    (Jeg driver og samler litt deler til en dobbel stromberg oppsett men det blir ikke aktuelt å bygge med det per nå)

    Tenning: jeg har ett elektronisk a-tenningsanlegg som er tenkt brukt i stedet for det originale tennings anlegget, med oppgradert coil. Jeg har prøvd å lese på dette men må fordype meg mer i det, blant annet tenningskurve og hvordan man leser av denne. Jeg har forstått det slik at dette i lag med en coil av god kvalitet kan danne ett bra grunnlag for ett brukende tenningsanlegg..

    Kam: jeg har en A kam liggende som jeg har vurdert å bruke, er det noen annen kam som burde vurderes ut fra nevnt kjørestil? Jeg ser blant annet at V kam er brukt å Volvo sitt originale "trim oppsett" av denne motoren.

    Topp: stivere ventilfjører ligger klar, men når det kommer til porting er jeg litt blank, er det match porting som gjelder eller bearbeides kanaler også? Bør ventiler gjøres noe med annet enn å sjekke at de fortsatt er i god stand? Har det noe veldig for seg å plane den bortsett fra dersom det skulle være skjevheter i den? Stemplene tenker jeg å bruke som de er.

    Eksos: jeg tenkte å bruke ett ekstraktor grenrør og antar at det holder med ett mildt, så har jeg sett for meg effektanlegg i størrelse 2,5" eller blir 2" stort nok? Både ferdig anlegg og selvlaget vurderes men ferdig anlegg med papirer blir vel mindre bry ved kontroller og dersom man mot formodning skulle bli stoppet i teknisk, jeg gidder ikke slikt styr.

    Motor/ delevask: ferro-bet alu rens? Sitronsyre? Andre forslag som kan gjennomføres i egen garasje. Noen går å ha i oppvaskmaskin har jeg hørt (Jeg vurderer å levere en del deler til vannpolering men det gjør ett bra innhugg i budsjettet så kan det bli bra å vaske det selv uten avsindige mengder helse- og miljøfarlige kjemikalier så prøver jeg det først tenker jeg)

    Og for de som kjenner på fristelden med å komme med kommentar om motortype så er det denne motoren bilen er levert med så det er denne motoren jeg kommer til å bruke
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.339
    Antall takk

    Standard

    Det er viktigere en noensinne at ingen ungdom eller andre i all sin naive overivrighet, IKKE underkaster seg det totalitære diktaturet "Jeg er krenket" vrøvlet! HUSMORTRIM it is.

    Å HUSMOTRIMME en B230K motor er blandt det bedre man kan gjøre. Grunnen er at dette antageligvis er Volvos mest undervurderte motor. Det originale innsuget med forgasser samt T-kammen saboterte denne glimrende motoren ned til å være en dårlig vits.
    Jeg kjenner til 5 stk. trimmede B230K motorer hvor kun den ene ikke ble helt vellykket pga vår, den gang, manglende kompetanse.
    Historien var en Volvo 244 GL med B21E motor som fikk problemer og selve longblokken (bunndel og topplokk) ble byttet ut med en B230K som hadde fått maskinert inn hull til å ta dysene i toppen. For mager blanding fra B21E sprutet og feil tenningskurve gjorde at det ikke ble suksess i dette ene tilfellet.

    Alle de andre ble VELDIG vellykkede.

    https://www.facebook.com/photo.php?f...2898774&type=3
    https://www.facebook.com/1029597695/...0440897095272/
    https://www.facebook.com/photo.php?f...2221757&type=3

    Og her faciten:
    Nya siffror med H-kam i B230K-motorn!! Nu vaknade den till liv. Fortfarande oöppnad förutom ventilkåpan.
    https://www.facebook.com/photo.php?f...8716754&type=3

    Forgassergutta har 3 stk. alternativ.

    1.
    Mikuni HSR eller VM forgassere med lange trakter er rett og slett bare det beste systemet bl.a. pga. variabel venturi størrelse.

    2.
    2 stk. doble Dellorto eller Weber forgassere med takter og ekte K&N filter.

    3.
    Volvo Penta AQ140 innsug med forgassere evt. modifisert til å ta to stk. Stømberg forgassere eller Mikuni HSR forgassere.

    4.
    Oppgraderingsinnsuget for en stk. dobbel Weber forgasser.

    https://misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=1499
    Sist endret av Batland; 26/05/24 kl 13:55

  3. #3
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Nå blei det mye styr med at forum ikke fungerte via mobil nettleser men her er hva jeg forsøkte å kommunisere:

    Takk for innspill
    Jeg får ikke opp noen av linkene til facebook så jeg får ikke sett noe men det høres jo bra ut med tanke på mitt motorvalg!

    De to første alternativene høres utvilsomt fristende ut, kanskje mest alternativ 2 siden det er mer i min prisklasse. Jeg hadde egentlig tenkt å starte med en enkel stående forgasser på ett slikt oppgraderings innsug og ta det litt derfra, men jeg har også liggende både innsug og forgassere til å kjøre to stk stromberg, gjør det noe om det er en 175cd og en 175cd2 som kjøres sammen? Jeg kjenner ikke nok til forskjellene på disse.

    Hvordan er to forgassere å få synkronisert for en som ikke har gjort det før? Jeg har sett litt youtube video men der stopper den kunnskapen, det ser jo ut som noe som burde gå men jeg har som sagt ikke prøvet selv.

    Hvordan er kvalitet på Fajs egentlig? Jeg ser det er noen som bruker det også, som mulig alternativ til dollerto/ weber i alternativ 2?

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.339
    Antall takk

    Standard

    Det er som oftest valgets kval, men på generelt grunnlag er 2 stk. doble forgassere med lange trakter det beste valget hvis budsjettet rekker.
    En del er helt anale på forgassersyncronisering. Hvis du justerer til motoren går så jevnt og fin som mulig, så er det jo det som er målet.

    Her alt du trenger å vite om Fajs:


  5. Takk Aartun takket for denne posten
  6. #5
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, jeg har lett etter litt sammenligninger så den var interessant! Takk

    Har jeg forstått det riktig at ett bra alternativ er å bygge om til elektronisk tenning fra a-motor med vakuum klokke på fordeleren? Og en saftig og god coil?

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.339
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aartun Vis post
    Se der ja, jeg har lett etter litt sammenligninger så den var interessant! Takk

    Har jeg forstått det riktig at ett bra alternativ er å bygge om til elektronisk tenning fra a-motor med vakuum klokke på fordeleren? Og en saftig og god coil?
    Værsågod.

    På generelt grunnlag er det slik at det er B21A motorene som har de fordelerne som har de beste tenningskurvene, ja. Da er det convertering fra stifter til til stifteløs som f.eks. Ignitor 3 kittet med tilhørende voldsomt kraftig coil som gjelder.
    Til B230K motorene endrer dette seg.

    Skulle jeg gjort dette på nytt med en B230K motor, så hadde jeg begynt med en B23(0) A eller E fordeler med vakumklokke og tilhørende tenningsmodul og coil. Enkelt, greit og billig.
    Sist endret av Batland; 28/05/24 kl 18:09

  8. Takk Aartun takket for denne posten

Lignende tråder

  1. How to: B230K til A
    By Marius Skau in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 24/11/13, 21:55
  2. b230k
    By mariusf in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 22/12/10, 20:29
  3. Eco B230K + lh2.4
    By NilsenTurbo in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/12/10, 01:15
  4. B230k 240/740
    By erst in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 14/09/10, 15:45
  5. B230K med 531??
    By Glien in forum Motor og gir
    Svar: 14
    Siste post: 31/05/10, 20:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •