Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 33 av 33

Tråd: Skifte tannstang på XC90

  1. #26
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Innlegget gjaldt i utgangspunktet tannstang, men i samme omgang ble også hjullager skiftet foran på høyre side, da det var varmgang i hjul etter litt kjøring. De feilsøkte aldri på det men valgte å installere det "nye" hjullageret jeg hadde sendt med (SKF) som jeg hadde kjøpt på finn, riktignok med noen overflaterustflekker, men bare fordi det hadde ligget i en garasje. Aldri blitt montert på bil. Verkstedet påstod etter utlevering av bil at de hadde testet en god runde uten å gå frem varmgang i felgen. Men da jeg tok meg noen småturer så ble felgen veldig varm igjen. Verkstedet mener det "nye" komplette lageret var veldig likt med det som stod på bilen, også med små overflaterustflekker.. Men at de mente der kunne likevel være noe galt med en kule i lageret som stod på. Nå skal bilen inn på verksted igjen på tirsdag uken som kommer. Jeg tror det er bremsene som henger litt/evt at det er bittelitt kast i skiven.. Men da burde jeg vel ha merket det med vibrering ved bremsing. Det gjør jeg ikke. Så satser på at det "bare" må smøres opp. Men så kom også den antiskrens feilen opp når jeg hentet bilen. Det er her verkstedet mener det kan være noe feil med magnetringen i hjullageret som gjøre at
    ABS
    sensoren ikke får kontakt / god nok kontakt. Jeg prøvde å sette på feilsøkingsadapteret jeg har, men av en eller annen grunn virket ikke lisensen slik de skal, så jeg fikk ikke lest ut kodene. Spørsmålet mitt er hvor sannsynlig det er at et komplett lager har en en abs magnetring som ikke fungerer? Hvor ofte skjer slikt? Ettersom feilen ikke var der ved innlevering men var der da jeg hentet bilen, er det rimelig for meg å si at dette har oppstått under verkstedets jobb og at dette må rettes av de, gratis? Ja, selvfølgelig dersom de ikke kan bevise at det "nye" lageret er defekt da..
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #27
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    XC90-hjullager foran har ikke noen magnetring eller pulsring av noe slag, der er det i likhet med resten av
    P2
    -chassiet drivakselen som har Reluktorringen for
    ABS
    -sensoren. Stort sett eneste problemet med disse ringene er at de sprekker pga rustspreng fra drivakselen etter et tiår eller to, uten å spørre om lov...

    På bakhjulslagrene derimot, der vil verkstedet finne magnetringen sin hvis de fremdeles leter etter den...
    Bakhjulslagrenes magnetring kan skades av magnetisme... slag og fall, men som regel er det rust som spiser dem opp, eller rustflak som fester seg på overflaten og lager lesevansker for sensoren.

    Den dagen du kjører en bil som har så dårlige hjullagre at de skaper varme nok til at felgene blir varme, så vil jeg tro det høres ut som du sitter ombord i en C-130 Hercules uten hørselvern.
    Så og si i alle tilfeller der en felg/bremseskive blir nevneverdig varmere enn de andre på bilen, skyldes at bremsen(e) ligger på, av en eller annen grunn.
    Det vanligste er korroderte caliperstempel, rustspreng bak tetningsringen for stempelet i caliper, at noen har byttet ut de originale rustfrie glidepinnene til rustpinner, smurt glidepinnene med ett eller annet som får gummien til å svelle ut og klemme fast pinnene, rustspreng ved bremseklossenes glideflater, spesielt bak glideblikk for bremser som har dette, og f.eks litt sjeldnere tilfeller med innvendig kollaps i bremseslangene som forhindrer retur av stempelet etter bremsing.

    Om verkstedet har jobbet med det aktuelle "hjulet" som har
    ABS
    -feil (om det nå er det som skaper feilvarslet) så bør de ha en god forklaring for å slippe unna, men det er selvfølgelig ingen automatikk i at alle feil som måtte oppstå ved verkstedbesøk har noe med verkstedet å gjøre, som oftest er det bare tingenes iboende djevelskap som morer seg på din bekostning.
    Den klassiske antiskrensfeilen på XC90 er fuktskadet YAW-sensor pga badekartilstander nede i mellomgulvet, spesielt på bil med soltak... Så vi får se
    Sist endret av jiha1968; 12/05/24 kl 11:15

  3. #28
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ahh, det ble adskillig mer forståelig med et kranglete servorør, så da stiller jeg meg i skammekroken en liten stund.
    Da har bilen vært tilbake på verkstedet i dag. Jeg fortalte i om varmgang i høyre hjul foran og feil med antiskrens sensor. I tillegg fikk jeg frem en knett/knekk lyd da jeg kjørte hjemmefra og når jeg parkerte hos verkstedet. Begge ved lav hastighet og stort ratt utslag (parkering / rygging). Kun 1 lyd, ikke flere etterhverandre. Fortalte også om knatring ved kjøring på grovt underlag, som feks sement (parkeringsgarasje).

    Ang hjulet så var visst også dette hjullageret gåent. Gikk tregt rundt. Så de sier at det er hjullageret som lager varmgang i felg og også feil på antiskrens sensor.

    De har nå gitt meg pris på nytt lager og arbeid for å skifte. ProMeister del.

    Når det gjelder den knatt/knekk lyden ved ratt utslag, undersøker de dette fortsatt. De får hjelp fra et annet verksted de samarbeider med. Ble altså ikke ferdig med det i dag kl 16:00 når bilen hadde time kl 10:00. De sier de kanskje mistenker tannstang og har forsøkt å komme i kontakt med leverandør av tannstangen. Gjenstår å se hvordan det ender opp.

    Når det gjelder knatring på grovt underlag, så har de igjen testet alle stag etc uten å finne feil så det er et mysterium fortsatt. Mulig NAF kan finne ut av de hvis de har bedre test apparater?

    Arbeidet med ca 1 time feilsøking + tilbud på hjullager og arbeid med å skifte denne ble på ca 8K

    Er spent på om jeg har bil som kan benyttes på 17 mai

    Noen kommentarer på det jeg sliter med på bilen?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #29
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Ah, min feil ang magnetring. Bare jeg som har antatt det.. fra tidligere biler jeg har hatt som hadde det.

    Jeg opplever ingen brumling eller andre typiske symptomer av at hjullager foran er så kaputt at det skaper varmgang i felg. Jeg har opplevd kaputte hjullager før, så jeg vet hvordan det høres/føles ut som.

    Samtidig sier verkstedet at de har sjekket caliper og finner ingen feil der.

    YAW sensor har vært byttet tidligere, riktig nok ikke med NY del, men brukt.

    Venter på svar fra verkstedet i morgen ang ulydene.. knett/knekk lyden
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  5. #30
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Bytte til Noname-kinahjullager* for 8000kr selv med en ekstra feilsøkingstime hørtes spenstig ut, men når de uansett tar dobbel pris for sine hjullagre så er vel sluttsummen forståelig allikevel. (*NB: jeg vet ikke hvem som produserer lagrene som ligger i "ProMeister"-eskene , men tviler på at det er ompakkede FAG/SKF/Timken, heller billigste tilbyder på samme vis som Biltema/ProPartsSW/NK/osv)
    På en annen side spiller kvaliteten på lageret liten rolle når verkstedet må stå for reklamasjonsretten i 5år. (kremt, det forklarer den saftige deleprisen)

    Er lageret tregt så er det nok greit å få byttet det uansett, for det kan jo være at du virkelig har "det eneste hjullageret" som lager vesentlig varmgang av 100stk dårlige, ting kan tyde på det siden verkstedet ikke finner annen årsak.
    Men har vært borti at liten skjevhet i skiven klarer å subbe frem nok varme til at bremsene begynner å legge seg på litt mer etter noen mils kjøring, og så eskalerer varmeproduksjonen. (hvis alle de andre delene i bremsesystemet er i god stand/godt vedlikeholdt, så påvirkes det ikke så lett av skiveskjevheten på den måten. Det må gjerne flere sammenfallende ting til)

    Feilrenoverte Calipre eller dårlige nyproduserte kan også skape problemer om ikke sporet for tetningsringen til caliperstemplet har riktig profil, slik at stemplet ikke trekkes nok tilbake etter bremsing. (tetningsringen må ha plass i ytre del av sporet til å vippe litt utover sammen med stempelet, for så å hjelpe stemplet med returen for å gi nok klaring mellom skive og klosser)

    YAW-sensor var bare et skudd i mørket, regner med at verkstedet har kjørt diagnose og vet hva
    BCM
    klager over nå.
    Hvis de mener at "hjullageret" er årsaken til Antiskrensfeilen, så antar jeg heller at de etter hvert kommer tilbake til deg med pris for å bytte
    ABS
    -sensoren eller reluktorringen, eller kanskje en
    SAS
    hvis du har skikkelig "flaks", vi får vel se.
    (en feilkodeavlesning ville nok spart oss for noen av disse spekulasjonene, men når utstyret ikke vil så...)
    EDIT: ser at du skriver at verkstedet har pekt ut "antiskrenssensoren", det burde bety YAW-sensoren...

    Det var jo kjedelig at ulydene ikke forsvant helt, og det kan være verdt å ta en titt på anleggsflatene for de bakre subframeforingene (på "rammevangene" rett bak framhjulene) i tilfelle røret i foringen "vandrer", det har av og til blitt nødvendig å punktsveise fast foringen pga slitasje for å hindre at den forskyver seg og lager ulyder når den plutselig "glepper festet"/posisjonen, men synes ikke at dette stemmer helt med symptombeskrivelsen da det som regel skjer ved større karosseribevegelser.
    Sist endret av jiha1968; 14/05/24 kl 21:24

  6. #31
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte meg hjullager til 1400,- i dag. Leverer det til verkstedet som skal montere det på tirsdag ettermiddag. Men de har ennå tilgode å gi meg en forklaring og løsning på de andre ulydene - som de mistenker litt kommer fra tannstang. Så det går jeg ikke vite mer om før tidligst etter den verkstedtimen.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  7. #32
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Da har bilen fått nytt hjullager igjen. Denne gangen kjørte de et stykke for å teste. Ingen ekstra varmgang i høyre hjul foran, der hjullager ble skiftet. Så da er den i boks. Håper de tok vare på det de tok ut, slik at jeg får det med meg og får igjen pengene for det hos kjøper - som avtalt.

    Når det gjaldt den lyden de har feilsøkt på lenge nå, så hadde de ennå ikke funnet endelig årsak. De jobber videre med det.

    Så var det abs antiskrens feilmeldingen da.. Du hadde rett, det var noe med
    SAS
    . Ratt vinkelsensor klaget. De måtte kalibrere den. Men det fikk de ikke til og sa de hadde mistet kontakten med den og at de måtte kalibrere den manuelt ved å gå inn ved ratt krysset.

    Nå må jeg si jeg ble veldig paff..
    SAS
    ble byttet av Volvo verksted i fjor og den var ny. Så jeg håper de ikke har kludret det til med den... Da skal de få erstatte den. Tydelig at de ikke vet hva de holder på med..

    Men de skulle fikse dette på torsdag morgen denne uken.

    Så bilen er altså ikke i orden ennå..

    Den er kjørbar, men ikke fit for fight.. Vil helst ikke kjøre den i tilfelle jeg gjør vondt verre eller det oppstår en ny (følgefeil) her..
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  8. #33
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.393
    Antall takk

    Standard

    Tja
    SAS
    kan vel forsåvidt "kalibreres" ved å justere styrestagene slik at "rett fram" endrer posisjon på
    SAS
    (posisjon 0) til samme posisjon på rattet ved kjøring som før.
    Normalt sett så klager ikke
    SAS
    såfremt rattet (styrestag/spissing og camber) er justert riktig ved bytte av deler i forstillingen. Det betinger selvfølgelig at at rattet sto rett under kjøring før jobben begynte, og at f.eks
    SAS
    ikke allerede er kalibrert med eksisterende avvik i hjuloppheng/vinkler. (det kan lett ha skjedd)

    Kommunikasjonsproblemet med
    SAS
    kan like godt skyldes diagnoseutstyret som bilen, så det trenger ikke nødvendigvis å være krise.

    Når det gjelder hjullageret så må jeg si at det er litt spesielt at bilen i første omgang har et hjullager som ser noenlunde nytt ut, men som lager varme ved kjøring, for så å bli byttet til et nytt lager fra "Finn" som ser omtrentlig likt ut med det som allerede står på bilen (små rustflekker) som også lager varme ved kjøring, og symptomet ble ikke bra før at det ble byttet til det lageret du kjøpte nå sist til kr1400. (om jeg har forstått "saksgangen" riktig)
    Her misstenker jeg at du har fått falske "SKF-lager" fra Kina to ganger på rad. (ikke uhørt med falske SKF-lager akkurat)

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Skifte bakre vindusvisker motor på Volvo XC90 D5 AWD R-DESIGN 2012 modell
    By Siberiantiger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 09/03/22, 22:21
  2. Klakking fra tannstag?
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 17/01/20, 14:37
  3. Skifte lyspære i volume knapp på XC90
    By Pix in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 10/02/14, 13:24
  4. skifte av tannstag(styresnekke) på 850
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 05/10/10, 22:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •