Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: Klimapanel er dødt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Klimapanel er dødt

    Hele det panelet under radio er dødt etter at bilen sto for lenge med nøkkel i førstehakket og gikk tom for strøm,bytta batteri for det var gammelt,alt annet fungerer,men ikke varmeapparat/vifte/setevarme,ikke lys i panelet heller.
    Nytta ikke å fjerne feilkoder
    Noen som har opplevd det samme på S80 ?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Hvis det ikke hjelper å ta av batteriet igjen (i lengre tid) så bør det sjekkes at
    CCM
    (Klimastyringen) har normale driftsspenninger og jording,
    CAN
    -bus regner jeg som ok såfremt det ikke er andre moduler/funksjoner som har falt ut. (
    CAN
    -databussen går igjennom
    CCM
    )
    Trenger å vite årsmodell m.m. om du trenger spesifikke råd i videre feilsøking.
    Sist endret av jiha1968; 10/05/24 kl 13:13

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Takk,2002 modell,har send deg en PM

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Hvilke feilkoder dukker opp rett etter sletting?


    Løsne
    CCM
    (klimamodulen) og sjekk at den har batterispenning på Rød kabel, pinne 8 (på den kontakten med færrest ledninger) og at jordingen, Brun kabel pinne 16 på samme kontakt ikke har mer enn noen få milliVolt spenning (0 Volt).
    Sjekk også at den Lilla-hvite eller rosa-hvite kabelen på pinne 1 (samme kontakt) har 12V .
    Målingene gjøres med alle kontakter tilkoblet og tenning på.
    Har du ikke Voltmeter så kan du gjerne bruke prøvelampe.

  5. Takk Volv0turbo takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Skal prøve å måle,disse kodene kom opp.
    PDM-003E
    CEM
    -1A55
    PHM
    -0015

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Når spenningene er sjekket ok, kan du demontere
    CCM
    helt for å komme til termistoren i det lille ventilasjonshullet (ser ut som en liten dråpe på to svært tynne skjøre ledninger)
    Med modulen tilkoblet bilen og tenning på, kortslutt den lille termistoren (temp-sensoren) med en ledningsstump et øyeblikk. Hvis ikke termistoren allerede er skadet, så må du jobbe svært forsiktig... Våkner ikke
    CCM
    nå, så må du kanskje se etter en erstatningsmodul.
    Sist endret av jiha1968; 10/05/24 kl 16:08

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hva vil skje i det man kortslutter?
    Hvilke symptomer vil bilen ha om kun termistor er defekt?
    Sist endret av Volv0turbo; 10/05/24 kl 16:35

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Vanligvis er det bare temperaturen i kupéen som blir ustabil, men i noen sære tilfeller har
    CCM
    gått i baklås etter utkobling av batteriet ved store avvik/brudd i termistoren.
    Kortslutningen "vekker"
    CCM
    om den har låst seg av denne årsaken, men i ditt tilfelle mistenker jeg mer spenningsmangel.
    Sist endret av jiha1968; 10/05/24 kl 16:53

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Skjønner,har også mere tro på spenningsmangel siden hele panelet er dødt,er det noen spesifikke sikringer eller rele som kun går til
    CCM
    ?

  11. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Klimaanlegget blir tilsynelatende like dødt om det mangler spenning, jording,
    CAN
    -bus, eller har gått i temp-sensor-baklås.
    Kommer tilbake med info om sikringer og reléer om det blir nødvendig (om du mangler spenning på
    CCM
    )

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Løsne
    CCM
    (klimamodulen) og sjekk at den har batterispenning på Rød kabel, pinne 8 (på den kontakten med færrest ledninger) og at jordingen, Brun kabel pinne 16 på samme kontakt ikke har mer enn noen få milliVolt spenning (0 Volt).
    Sjekk også at den Lilla-hvite eller rosa-hvite kabelen på pinne 1 (samme kontakt) har 12V .
    Målingene gjøres med alle kontakter tilkoblet og tenning på.
    Så igjennom riller i panelet før demontering,og den termosensoren var avbrent,hang bare 2 tynne ledninger igjen inni dær.
    Rød kabel pinne 8 har 12v
    Brun kabel pinne 16 har 0v
    Lilla-hvit kabel pinne 1 har 12v
    Kortslutta termosensor med en ledningsbit et par sekunder men skjedde ikke noe.
    Hva blir neste steg?

  13. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Spenningene ser fine ut. En eller annen (passasjer) har nok pillet på den sensoren/"støvdotten" en gang for mye

    La bilen sovne (ut med tenningsnøkkel, klem igjen alle dør og luke-låser, vent ca 15 minutt)
    Ta av batteriets jordingskabel i noen minutter,
    koble inn kortslutningen på termistoren,
    Sett tenningsnøkkelen i stilling II ("tenning på")
    Koble tilbake batteriets jordingskabel uten nøling.
    Ta bort termistor-kortslutningen.


    Hvis ikke
    CCM
    -modulen våkner nå, så ser det ut til at du trenger enten omlasting av programvare i
    CEM
    /
    CCM
    på et Volvoverksted, eller i beste fall en "ny"
    CCM
    fra huggeriet.
    Hvis du velger å prøve "ny"
    CCM
    , pass på at den kommer fra samme årsmodell (10. siffer fra venstre i VIN-koden, 2002-modell er kun kompatibel med 2002-elektronikk på
    CAN
    -bus) sjekk også at motortype er lik (diesel/bensin), og at Resirkuleringsknapp har samme symboler, at setevarmeknapper er tilstede , og knapper under
    CCM
    har minst samme funksjoner. (plassering av knappene nederst er ikke like nøye, det kan som regel ordnes)
    Hvis du bare skal teste en
    CCM
    , så holder det som regel med modul fra samme årsmodell, men for full funksjonalitet må vi være mer nøye med detaljene.
    Sist endret av jiha1968; 11/05/24 kl 14:19

  14. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Her googlet litt og ser at noen har lyktes med å vekke
    CCM
    til live gjennom å stenge/åpne sentrallåsen 5 ganger på rad via fjernkontrollen, eller å koble på startkabler fra en annen bil som går, men tilbakemeldingene ser ut til å vise flertall på tilfeller som dette ikke gir respons på. Men det koster ikke mye å prøve.

    Det ser ellers ut til at fenomenet med skinndød
    CCM
    (gjerne pga batteri-bytte/utladning og def. termistor i
    CCM
    ) kun forekommer på 2002-modellene, svært sjelden på andre årsmodeller, så selv om det ikke akkurat hjelper deg direkte, så bør du i det minste sjekke at termistoren ser hel ut på den eventuelle
    CCM
    -en du bytter til.

    Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volv0turbo
    Ch.nr på bilen er YV1TS58K921255ÆØÅ
    Er det produksjonsår eller registreringsår som 10 siffer (2) indikerer?
    Bilen er jo registrert AB/1-2002.

    Når du sier klem igjen aller dør og lukelåser,mener du da å lukke alt fysisk eller bare å vippe inn låsemekanisme med feks et skrujern å la bakluke/dør stå åpent ?
    (jiha1968 har redigert/anonymisert innholdet noe i Volv0turbo's sitat ovenfor her)

    VIN-nummeret viser det eneste året vi er interessert i ved delebytte: produsentens modell-år.
    Enkelte deler kan også skille på chassisnummer i løpet av et modellår.
    En 2002-modellår bil var mulig å kjøpe fra høsten 2001 til sensommeren 2002, eventuelt så lenge som den aktuelle bilforhandleren hadde bilen stående på lager som usolgt.
    Problem med brukdelkjøp kan oppstå da huggeriene gjerne bruker registreringsår som "årsmodell", slik at en tidlig registrert 2002-modell selges som 2001-modell deler, mens en overligger/demobil kan plutselig blir til 2003-deler.
    Med registreringsår mener vi når myndighetene registrerer skiltene på bilen, ikke når produsenten stempler VIN-nummeret "i ramma" på bilen.
    I tillegg har Volvo som andre produsenter noe som kalles struktur-uke, hvor det forekommer små endringer i f.eks programvare, som kan gjøre at deler fra samme modell-år ikke nødvendigvis passer om hverandre i bilens datasystem.
    (Noen moduler er i tillegg VIN-kodet som f.eks
    CEM
    og
    ECM
    , eller giftet sammen på annen måte, som f.eks lydmoduler i
    MOST
    -systemet)

    Nei, klart du må ligge i bagasjerommet med lokket igjen og vente for å koble ut batteriet som alle oss andre, selv om det ikke er like romslig som i en V70, så du får i det minste være glad for at du har S80 og ikke S60!
    For hva gjør man ikke for å slippe unna kjærring, unger, nabo og det som verre er, i en liten stund.
    Nei, det holder nok å ta et kjapt vipp ved skrujernet i låsemekanismene for de dørene/lukene du vil ha tilgang til under veis i jobben, for bilen er ganske så lettlurt.
    Men husk å løse ut låsen (åpne) før du smekker igjen bakluken eller døren når batteriet er tilkoblet igjen...
    Sist endret av jiha1968; 11/05/24 kl 17:58

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hehe,bra jeg slapp å ligge baki
    5 på rad med fjernkontrollen funka ikke.
    Ser noen snakka om å lodde på ny termistor, er det noen som har gjort det? Tips til hvor den kjøpes i så fall? Skal vist være
    "Thermistor 10 kOhm 25C"

  17. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Jeg har i lignende tilfeller heller skaffet en brukt
    CCM
    og tatt deler fra den/brukt hele, så får jeg gjenværende "reservedeler" på kjøpet. (selv om en termistor vil være billigere)

    Hvis du ikke finner en passende termistor på nett ett eller annet sted kan du bruke en 10kOms motstand eller et potensiometer på min. 10kOhm til testing, slik at bilen tror det er 25'C i kupéen.

    PS: tror det ligger en 2002
    CCM
    på Finn, men har ikke sjekket den videre.
    Sist endret av jiha1968; 11/05/24 kl 18:39

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Har alle s80 en slik termistor?
    Fant ikke så mange brukte varmeapparat med samme "spec" alså ekstrautstyr knappene helt nederst.
    Den på finn var solgt

  19. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Så vidt jeg vet er det samme termistor i alle
    P2
    før facelift på V/XC70 og S60, som din S80.

    Ved komplett
    CCM
    går det fint om den nye har flere knapper på nedre rad, såfremt dine funksjoner er tilstede, se også etter hele delebiler både på Finn og hos huggeriene.
    Sist endret av jiha1968; 11/05/24 kl 19:36

  20. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Hvis du trenger en
    CCM
    å teste med så er denne i det minste hyggelig priset, selv om det kan være avvik på Resirc og
    DSTC
    /
    STC
    -knapp m.m. så vil jeg tro det er bedre med muligheten til å justere varmeapparatet enn slik bilen er nå.

    Synlig URL til delen for den som har avvikende nettleser: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler...)/3761-262696/

    Det ligger også et par aktuelle
    CCM
    i Sverige
    Sist endret av jiha1968; 12/05/24 kl 09:18

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Den fra bruktdel.no ser anderledes ut på baksia enn min, hvordan legger jeg ut bilder fra kamera rull i ett innlegg hær på forumet?

  22. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Må være betalende medlem, eller lage delbar link fra skylagringen din, ev. lage deg gratis konto på imgur.com og laste opp bilde der

  23. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har versjonen med utvendig grønn plugg til tempsensor-viftemotor på baksiden av
    CCM
    , så har du
    CCM
    fra 1999-2001, og den burde vel egentlig ikke virke i bilen din uten omlasting av programvare Mulig Volvo har brukt det gamle designet med utvendig plugg til temp-vifte litt lengre enn jeg trodde, men endret programvaren til å passe 2002-modell... Og isåfall skal 2002-modul med skjult plugg virke helt ok i bilen din så vidt jeg kan forstå.
    Sist endret av jiha1968; 12/05/24 kl 10:38

  24. #23
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.375
    Antall takk

    Standard

    Etter ditt chassisnummer å bedømme så skal du ha
    CCM
    med pn: 8691949 (ch.nr opp til og med 335089)
    Mens ch.nr 335090-390089 bruker 8691875
    Og ch nr 390090- bruker 30782688

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    1
    Sist endret av Volv0turbo; 12/05/24 kl 13:02

  26. #25
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    836
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volv0turbo Vis post
    Hehe,bra jeg slapp å ligge baki
    5 på rad med fjernkontrollen funka ikke.
    Ser noen snakka om å lodde på ny termistor, er det noen som har gjort det? Tips til hvor den kjøpes i så fall? Skal vist være
    "Thermistor 10 kOhm 25C"
    Er du dyktig med loddebolten så finner du de her:
    https://www.elfadistrelec.no/en/sear...826574a39b1534

    https://no.farnell.com/vishay/ntclp1...77k/dp/3518736
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bytte fra manuelt til elektronisk klimapanel i V70 1999mod
    By ssaastadhagen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 08/07/16, 14:09
  2. Bytte eller reperasjon av klimapanel ?? [LØST]
    By boris2k in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 18/02/14, 22:01
  3. Hvordan bytte lyspærer og knapper i klimapanel
    By Ketil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 24/12/11, 23:13
  4. Mangler lys i knapper klimapanel S60 T5 2001mod
    By Ketil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/12/11, 16:00
  5. Blinking i klimapanel - spjeldmotor ?
    By sideburns in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 02/12/10, 07:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •