Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hjullager kommer skjevt på spindel

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Hjullager kommer skjevt på spindel

    Hei,
    er ny på dette forumet - og håper på hjelp og bistand fra kloke hoder...

    Har en Volvo v70 2008 modell som har gått ca 210 000, og nå har jeg fått bekreftet at venstre hjulager foran er gåen. Har tatt av hjullageret med et slikt Biltema verktøy (manuell presse med pinner), og det gikk riktig så greit, men når jeg skal montere hjullageret igjen, så sliter jeg.
    Har prøvd kanskje 4 ganger, og hver eneste gang kommer det skjevt på...

    Spindel står i stikke, og når jeg starter - så er en "rett", men etter 4-5 omdreininger begynner den å blir skjev...

    Hva er det jeg gjør feil - mont tro?

    På forhånd takk for svar...

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.376
    Antall takk

    Standard

    Hei og velkommen, spørs om "retningen på skjevheten" følger hjullageret om det monteres med ulik dreining/klokking, eller om skjevheten holder samme retning i forhold til spindelen ved hvert forsøk.

    Vanligvis er det korrosjon i spindelen som skaper utfordringer, og ikke lageret i seg selv, men heller hullet for lageret og anleggsflaten for motholdet på "baksiden" av spindelen.
    Sjekk at verktøyet går klar av
    ABS
    -sensor (den bør helst være fjernet allerede før lageret presses ut, men av og til er den jo rustet skikkelig fast)
    Puss rent i hullet for lageret, gjerne med slipe-rondell/lamell på bormaskin, og skrap rent med egnet verktøy på baksiden av spindel der motholdet hviler.
    Eventuelle grad-kanter i spindelen etter skjevpressing må slipes bort, en Dremel med stor finkornet slipestift kan gjøre nytte for seg der. (men ikke overdriv)

    Deretter får du bare la det stå til, og begynne å tvinge lageret inn med verktøyet.
    Du kan hjelpe til litt på retningen med en hammer på pressverktøyet om du føler for det, men som regel vil lageret rette seg opp selv før det blir så skjevt at noe skades.
    Skulle det gå skikkelig galt så finnes det brukte hjulspindler (med lager) fra rundt 600kr og et godt stykke oppover hos huggeriene.

    Lykke til med prosjektet, og fortell oss gjerne hvordan det går
    Sist endret av jiha1968; 04/05/24 kl 22:41

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Hei og god morgen, og takk for svar.
    Til det siste, ja har allerede kjøpt brukt spindel med hjullager - så in worst case - så blir det "gamle saker", men hadde ønsket meg at dette var noe jeg maktet selv...
    Det virker som at hjullageret i "starten av press-fasen" går greit ned - men etter en cm (eller noe slikt), så blir blir den skjev... jeg skal ta en ny runde med pussing, slik du skriver....

    Takk, I´ll do my very best..

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.376
    Antall takk

    Standard

    Det kan også være måten man holder/bruker fastnøklene som får lageret til å trekkes skjevt, når det begynner å bli tungt å skru.
    Så når du har sjekket rust og grad-kanter, så lurer jeg på om det ikke går bedre om du fester bakside-mutteren i skrustikken istedenfor selve spindelen, gjerne med skruen/lageret loddrett hvis mulig, og støtter opp spindelen så den ligger riktig.
    Når du da skrur ned "topp-mutteren" skal du ikke løsne nøkkelen for å ta nytt grep, men fortsette å dreie den rundt og rundt slik at den sideveis påvirkningen fra at du drar/skyver nøkkelen blir fordelt på hele runden rundt lageret, støtt gjerne opp skruen med den ene hånden (mothold) mens du trekker/presser nøkkelen med den andre.

    Siste alternativ jeg kommer på i farten er å finne noen med en lagerpresse som kan presse inn lageret for deg.
    Bruker samme verktøy, men lagerpressen gjør jobben med et mer stabilt press i en retning istedenfor den vinglete strammeskruen. (joda lager kan dra seg skjeve i presse også)

    PS: du kan selvfølgelig varme opp spindelen i stekeovnen/på grillen, og legge lageret i fryseboksen en stund, for at det skal gå lettere å få inn lageret, men skulle det da gå helt skjevt og sette seg fast under veis blir det straks verre å "returnere" om spindelen rekker å kjølne...
    Sist endret av jiha1968; 05/05/24 kl 10:05

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Siste nytt fra vestfronten!!

    Da er hjullageret på plass og bilen ruller...
    Jeg gjorde som du sa ift montering av spindel øverst og skrue nederst (så en film fra bildeler.no som viste akkurat slik).
    Hjullageret hadde ligget i fryseren over natta og pusset alle mulig rust vekk.
    Fikk den etterhvert på plass, men ikke uten en del slag med liten slegge på spindel og s3@tans masse slit. Var på nippet av å gi opp ved et par anledninger, men kom så på at det var krig i Ukrainia - så jeg fullførte. Utrolig slit, så det er fullt mulig det er noe jeg har gjort feil, for den samme videoen fra bildeler.no ser jo ut til at vedkommende "bare koser seg.

    Uansett - nå er ting i orden, og jeg er en glad mann, og noen erfaringer rikere.

    Neste gang - så kjøper jeg bare brukt spindel med OK lager for resten var egentlig veldig greit.

    Takk for guiding jiha1968

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.376
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med fullført kamp!

    Ikke så mye man kan gjøre feil med kompakthjullager, så lenge man i det minste bruker riktig hjullagerverktøy (slik som ditt) , men jeg antar at problemet skyldes ugunstig toleranse-avvik på lageret, eventuelt også spindelen. (anbefaler FAG / SKF/ Timken hjullager)

    Til de som lurer på hvilket verktøy det er snakk om, så er dette ett av sorten



    Og har man muligheten så anbefaler jeg å bruke verkstedpresse i tillegg, men da må spindelen demonteres fra bilen:
    Sist endret av jiha1968; 05/05/24 kl 22:44

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.376
    Antall takk

    Standard

    Til den som lurer på hvordan jobben vanligvis utarter seg i virkeligheten, så kan de sjekke denne videoen fremfor "perfekte" reparasjonsguider:

Lignende tråder

  1. Fikse gjenger på spindel
    By Sebbe in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/07/13, 09:50
  2. Løsne spindel fra fjørbein
    By Sebbe in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 09/06/13, 14:22
  3. 850 '97 - beltet bak låser seg i spindel
    By aarnes in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/08/11, 15:32
  4. spindel dimesjon
    By nskracing in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 22/05/11, 22:35

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •