Tipper at bilen har feil i kabelstammen ved siden av/under batterikassen og/eller hull i ladetrykk/vakuum-slanger.
Men sjekk f.eks spenningene og verdiene rundt turboens posisjonssenor, gjerne samtidig med at du tilfører vakuum fra håndpumpe til VNT-reguleringen, sjekk også verdiene fra ladetrykkssensor opp mot BARO fraECM.
Ta en titt på EGR, den vil gjerne kødde med 5 Volten som deles av flere sensorer om den er full av gørr i elektronikken.
Men feilkodene fra bakhjulssensorene tyder på feil i kabelstammen hvis vi antar at de er relatert til samme feilkilde som alle motorstyringsfeilene.
(Det er selvfølgelig mulig å f.eks ha to defekte bakhjulslager som forårsakerBCM-feilkodene, men det er sjeldent med feil på begge bakhjul samtidig)
Ved sjekk av sensorverdier i diagnoseutstyret må du passe på å ikke la deg lure av at motorstyringen bruker kalkulerte verdier for f.eks MAP når noe er galt. Du kan kontrollere dette med å sjekke i standardOBD-modus eller gjerne kontrollmåle sensorverdiene med Voltmeter.
Hvis jeg har rett i kabelstamme-feilen er den kanskje enklest å finne med å forfølge feilkoden på hjulsensorene, om de lar seg fremprovosere. (om ikke bilen har dobbel feil på f.eks bakhjulslagrene/sensorene)
Litt forklaring til feilkodene:
ECM-P003A17
Motorstyringen klager over at verdien fra turboens posisjonssensor ikke stemmer overrens med beregnet verdi utifra tilført regulering fraTCV-solenoiden.
Sannsynlige årsaker:
Lekkasje vakuumslanger, treg VNT-justering på turboen,TCV-solenoid eller Posisjonssensor for turbo.
ECM-P13351C
Motorstyringen klager over at kalibreringen (adapsjon) av EGR viser feil eller usannsynlige verdier
Sannsynlige årsaker:
Fastkilt EGR , EGR kiler seg fast periodisk, kontaktfeil i EGR/kabler, feil EGR-posisjonssensor.
ECM-P003A16
Motorstyringen klager over at turboens posisjonssensor gir for lav verdi i forhold til reguleringen avTCV, seECM-P003A17 øverst her
ECM-P023800
Motorstyringen klager over at ladetrykkgiverens signal viser verdier som ikke stemmer med beregnet verdi.
Sannsynlige årsaker:
Kortslutning i signalkabel, feil på spenningstilførsel til ladetr.sens., feil på ladetrykkssensoren
ECM-P226373
Motorstyringen klager over at posisjonen på turboens VNT ikke stemmer med kommandert posisjon gjennomTCV-solenoiden.
Sannsynlige årsaker:
Kontaktfeil , luftlekkasjer, tette vakuumslanger/nippler, feil påTCV, Turbo-posisjonssensor eller VNT/Turbo
BCM-C006164
Bremsemodulen klager over at signalet fra Yaw-rate sensoren (BSC) ikke stemmer med kalkulerte verdier.
Sannsynlige årsaker: Løs BSC-modul/bøyd brakett for BSC eller intern feil i BSC (eventuelt kalibreringsfeil)
Denne feilkoden kan muligens også dukke opp pga feilkode i motorstyringen.
BCM-C003A07
Bremsemodulen klager over at høyreABS-sensor bak avviker fra de andre
Sannsynlig årsak:
Mekanisk feil ved høyre bakhjul, som f.eks hjullager, sensorring, eller skadet sensor
BCM-C003707
Bremsemodulen klager over at venstreABS-sensor bak avviker fra de andre, seBCM003A07 rett over.
BCM-U040168
Bremsemodulen klager over at den ikke mottar fornuftige data fraECM(motorstyringen)
Årsak: feiltilstand i motorstyringen
EDIT: ser at du skriver at symptomene stort sett kommer ved gasspådrag gjerne rundt 3000rpm, det gir ikke mye samsvar med "feil i kabelstammen", som jeg skrev i starten, men heller problem med regulering av ladetrykk, så da er jeg tilbake ved sjekk av verdiene fra fra f.eks ladetrykksgiver, VNT-posisjon og EGR, inkl måling av 5 Volt og jording til sensorene, og spenning på sensorenes signalledning. Og sjekk av vakuum/trykkslanger.
En sletting av feilkodene for å se hvem som dukker opp umiddelbart kan også gi en pekepinn på hva som foregår.