Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 2008 V70 2.0D med DSTC feil og motorlampe m/ nødmodus

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.709
    Antall takk

    Standard

    Tipper at bilen har feil i kabelstammen ved siden av/under batterikassen og/eller hull i ladetrykk/vakuum-slanger.
    Men sjekk f.eks spenningene og verdiene rundt turboens posisjonssenor, gjerne samtidig med at du tilfører vakuum fra håndpumpe til VNT-reguleringen, sjekk også verdiene fra ladetrykkssensor opp mot BARO fra
    ECM
    .
    Ta en titt på EGR, den vil gjerne kødde med 5 Volten som deles av flere sensorer om den er full av gørr i elektronikken.
    Men feilkodene fra bakhjulssensorene tyder på feil i kabelstammen hvis vi antar at de er relatert til samme feilkilde som alle motorstyringsfeilene.
    (Det er selvfølgelig mulig å f.eks ha to defekte bakhjulslager som forårsaker
    BCM
    -feilkodene, men det er sjeldent med feil på begge bakhjul samtidig)

    Ved sjekk av sensorverdier i diagnoseutstyret må du passe på å ikke la deg lure av at motorstyringen bruker kalkulerte verdier for f.eks MAP når noe er galt. Du kan kontrollere dette med å sjekke i standard
    OBD
    -modus eller gjerne kontrollmåle sensorverdiene med Voltmeter.

    Hvis jeg har rett i kabelstamme-feilen er den kanskje enklest å finne med å forfølge feilkoden på hjulsensorene, om de lar seg fremprovosere. (om ikke bilen har dobbel feil på f.eks bakhjulslagrene/sensorene)


    Litt forklaring til feilkodene:

    ECM
    -P003A17
    Motorstyringen klager over at verdien fra turboens posisjonssensor ikke stemmer overrens med beregnet verdi utifra tilført regulering fra
    TCV
    -solenoiden.
    Sannsynlige årsaker:
    Lekkasje vakuumslanger, treg VNT-justering på turboen,
    TCV
    -solenoid eller Posisjonssensor for turbo.

    ECM
    -
    P1
    3351C
    Motorstyringen klager over at kalibreringen (adapsjon) av EGR viser feil eller usannsynlige verdier
    Sannsynlige årsaker:
    Fastkilt EGR , EGR kiler seg fast periodisk, kontaktfeil i EGR/kabler, feil EGR-posisjonssensor.

    ECM
    -P003A16
    Motorstyringen klager over at turboens posisjonssensor gir for lav verdi i forhold til reguleringen av
    TCV
    , se
    ECM
    -P003A17 øverst her

    ECM
    -P023800
    Motorstyringen klager over at ladetrykkgiverens signal viser verdier som ikke stemmer med beregnet verdi.
    Sannsynlige årsaker:
    Kortslutning i signalkabel, feil på spenningstilførsel til ladetr.sens., feil på ladetrykkssensoren

    ECM
    -
    P2
    26373
    Motorstyringen klager over at posisjonen på turboens VNT ikke stemmer med kommandert posisjon gjennom
    TCV
    -solenoiden.
    Sannsynlige årsaker:
    Kontaktfeil , luftlekkasjer, tette vakuumslanger/nippler, feil på
    TCV
    , Turbo-posisjonssensor eller VNT/Turbo


    BCM
    -C006164
    Bremsemodulen klager over at signalet fra Yaw-rate sensoren (BSC) ikke stemmer med kalkulerte verdier.
    Sannsynlige årsaker: Løs BSC-modul/bøyd brakett for BSC eller intern feil i BSC (eventuelt kalibreringsfeil)
    Denne feilkoden kan muligens også dukke opp pga feilkode i motorstyringen.

    BCM
    -C003A07
    Bremsemodulen klager over at høyre
    ABS
    -sensor bak avviker fra de andre
    Sannsynlig årsak:
    Mekanisk feil ved høyre bakhjul, som f.eks hjullager, sensorring, eller skadet sensor

    BCM
    -C003707
    Bremsemodulen klager over at venstre
    ABS
    -sensor bak avviker fra de andre, se
    BCM
    003A07 rett over.

    BCM
    -U040168
    Bremsemodulen klager over at den ikke mottar fornuftige data fra
    ECM
    (motorstyringen)
    Årsak: feiltilstand i motorstyringen


    EDIT: ser at du skriver at symptomene stort sett kommer ved gasspådrag gjerne rundt 3000rpm, det gir ikke mye samsvar med "feil i kabelstammen", som jeg skrev i starten, men heller problem med regulering av ladetrykk, så da er jeg tilbake ved sjekk av verdiene fra fra f.eks ladetrykksgiver, VNT-posisjon og EGR, inkl måling av 5 Volt og jording til sensorene, og spenning på sensorenes signalledning. Og sjekk av vakuum/trykkslanger.

    En sletting av feilkodene for å se hvem som dukker opp umiddelbart kan også gi en pekepinn på hva som foregår.
    Sist endret av jiha1968; 30/04/24 kl 18:52

Lignende tråder

  1. Merkelig nødmodus? Volvo V50 2.0D 2008
    By danielsenorjan in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 13/03/19, 17:23
  2. XC70 2008 - Hvordan kople ut DSTC ?
    By crossco70-08 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 29/04/13, 10:50
  3. 2000 V70 2,4 170HK med motorlampe feil - LØST - BILDER
    By Sjakalen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 32
    Siste post: 09/11/11, 09:40
  4. DSTC,abs,crusie control feil
    By aldrimerMB in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 18/07/11, 18:22
  5. motorlampe nødmodus 2,5 tdi 2000 mod.
    By guffen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 14/06/10, 20:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •